|
|
|
|---|---|
Njuren |
Tjena! Har slått skallen och funderar på att studera tyska på nybörjar nivå i Heidelberg i cirka 4mån. Troligen ska jag bo i centrum och tar bilen med mig men hur funkar det med parkering? Har de biljett automater som vi eller dygnsparkeringar? Gratis att parkera utanför centrum? Finns studenthem utanför stan med men siktar på att bo i centrum (unter neckarstrasse),vid floden Neckar.Någon som har erfarenheter? Tack på förhand Mvh Njuren BMW - i nöd och lust? |
|
Har väl inte massor av erfarenhet av ämnet, men när jag varit i Tyskland har det funkat på samma sätt som i sverige. Det står på P-platserna vad som gäller. I Heidelberg finns det gott om P-platser vid studentboendena och här finns eventuellt också möjlighet att parkera gratis (typ mellan djurparken och jugendherberget), men då är väl övervakningen tveksam. Tycker f ö inte att studentboendena ligger så långt från stan, ca 10-15 minuter att gå, så det är nog ingen kris om du får bostad där heller. |
|
|
Jag har fått böter i tre olika länder. Men aldrig fått någon räkning hemskickad till Sverige. Så man kan säkert chansa på att parkera gratis. Dock är det ju lite riskabelt... |
|
|
Länk //Player |
|
|
Fick böter skickade från Danmark. Hade jag bara haft en sån där p-skiva så hade jag klarat mig. 800sek gick det loss på. |
|
Njuren |
Player: Tack! och ni andra med! BMW - i nöd och lust? |
| I Tyskland så tänker dom inte som här där man så att säga klarar sig om man inte blir påkommen av parkeringsvakten. Där är det en hederssak att betala sin parkeringsavgift, och räkna med att mannen på gatan säger till dig om du inte betalar eller felparkerar. Böterna som sådana är ur svenska mått mätt jättelåga. | |
|
Ja, böterna är löjligt låga. Bor i Stuttgart för tillfället och här kostar en felparkeringsbot 15€. Om man ska stå mitt i stan en längre stund lönar det sig att ta en bot istället för att betala avgiften. Problemet är då bara att man får en prick för varje bot. Efter tre stycken blir det dyrt. Vet dock inte hur det fungerar med en svenskreggad bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.