|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Nu när vintern är på väg så vill man se till att batteriet är i toppkondition. Jag har ett Tudor Tech-Tronic 100 Amp i en 540 sedan årm.2002. Laddaren är en C-tek 7000. Problemet (eller om det kanske är helt normalt) är följande: Jag har nu laddat batteriet via + och - polen i motrorummet. Jag har laddat det vid olika etapper då jag ibland måste använda bilen. Totalt har jag laddat 17 tim + 11 tim. När jag kontrollerar laddaren så visar den fortfarande Bulkladdning ibland går den upp ett steg men den har fortfarande inte nått slutsteget Underhållsladdning. När jag kontrollerar batteriets Volt i bilens Checkkontroll så visar den 12.0 V när tändningen är påslagen och 13.5 V när motorn går. Vad jag har kunnat läsa mig till så bör batteriet hålla över 12.7 V med bara tändningen och c:a 14-14,2 V när motorn går. När jag laddar har jag varierat mellan läget 14,4 och 14,7. 1.Hur lång tid tar det att ladda batteriet till 100% egentligen? Flera dagar eller? 2. Ska jag plocka ur batteriet när jag laddar det istället för att låta det sitta kvar? Har läst på Tudors hemsida att man ej bör göra bilen strömlös då det på något sett ev. kan skada elektronikern i bilen. Sant eller falskt? Hur gör ni andra som laddar era batterier? Hur lång tid tar det för er att ladda upp till 100% Vilka laddare använder ni? Alla svar emottages tacksamt:) Vh/ Kermit. | |
|
Kolla gärna voltmetern först mot ett känt instrument, det är inte ovanligt att det kan diffa en del mellan verklig spänning och avläst. Med tändningen påslagen men utan att motorn är startad kan spänningen krypa ner mot 12V, det går rätt mycket ström in till olika delar i bilen. Med motorn igång och lite över tomgångsvarv bör du mäta 13,8-14,0V över batteriet. Med batteriet i vila, ingenting på och minst en timme efter att laddningen kopplats bort så bör spänningen ligga på 12,5-12,7V med väl laddat batteri. Det kan ta ett dygn eller mera innan laddaren går över i underhållsladdning och sänker spänningen till runt 13,8V, innan dess ligger den runt 14,5V. Problemet är att så fort man grejar i bilen, öppnar nån dörr osv så går den upp från sovläget och förbrukar en del ström i c:a 16 min, då kommer laddaren att "störas" och går ev. upp på högladdning igen. FP |
|
|
"Har läst på Tudors hemsida att man ej bör göra bilen strömlös då det på något sett ev. kan skada elektronikern i bilen. Sant eller falskt?" Falskt! Man bör/skall göra bilen strömlös vid större mekande. |
|
|
är det inte fulladdat på 3 dygn med ctek är batteriet kass... Beam me up scotty!!! ay ay sire!! |
|
|
Tudor skriver nog lite väl generellt, de menar säkert att vissa minnen osv i stereo raderas. Problemet med laddare av typ Ctek och en del andra är lite för många funktioner och indikeringar som kan vara knepiga att förstå sig på, samtidigt som de störs och startar om vid påverkan utifrån, det är dessutom en eller flera timerfunktioner inblandade i funktionen. Det finns flera laddare som drar igång batteriet på ett dygn c:a, Ctek är inte unika på något sätt. FP |
|
|
Ja det var ju lite info som inte var helt fel:) Som jag har förstått det, så innebär det ingen risk att man skadar elektroniken om man kopplar bort batteriet. Visst gör det inget om stolsminnen, radiokoden, tripmätare osv nollställs men det finns ju en hel del mer elektronik med minnen, antar jag. Finns det ingen risk att man nollställer nåt som inte bör nollställas? Folke: Om jag förstått det rätt, om jag mäter på batteriets + och - pol, så bör värdet ligga på 12.5 - 12.7 V, när batteriet är frånkopplat från bilen. Är batteriet fulladat till 100% då? Jag kör mest 08-körning, hur ofta bör jag ladda batteriet och under hur lång tid (antal timmar)? Vh/ Kermit. |
|
|
Jepp, runt 12,8V betyder c:a 100% vid rumstemperatur och frånkopplat batteri som vilat i några timmar. Själva körningen påverkar inte negativt om du inte har stereo osv i kW-klassen som gör att det blir urladdning. Däremot om man står stilla och spelar, har parkeringsvärmare osv och dessutom kör korta sträckor så bör man hjälpladda ibland. Kanske var 4-8 vecka kan vara lämpligt och gärna ett dygn. 70-80% kan man få i på några timmar men den sista delen till 100% tar 15-20 tim. Det kan låta som man måste ägna en massa tid på batteriet men i praktiken kör många utan att ägna en tanke åt detta, därför havererar många batterier i förtid helt i onödan. FP |
|
|
Supertack Folke och ni andra också givetvis:) Då vet jag att det är nyttigt att ladda batteriet lite oftare och i ett dygn ungefär. Ska ut och mäta batteriet imorgon, tog bort laddaren alldeles nyss. Vh/ Kermit. |
|
|
Hej hopp. Mätte med en voltmeter på batteriet, dock fortfarande anslutet till bilen. Den visade 12,3-12,5 V. När jag sedan startade bilen gick det upp till 13,9-14,1 V. Jag tolkar det som att batteriet är fulladdat. Det som är lustigt är att Checkkontrollens angivelse av batteriets spänning visar 0,3-0,4 V lägre än Voltmätaren. Någon som har en vettig förklaring? Vh/ Kermit. |
|
|
grodan: När jag laddade X5an första gången stod den en hel helg innan den var fulladdad så låt det gå till det visar fullt. Sen ladda varannan vecka/ en hel natt det borde räcka om du kör mycket kortkörningar med rumpvärme och annat på. JAg ahr en Ctek 7200 så det är mer eller mnidre samma laddare. Började på boostläget för att avoxidera batteriet i mina bilar. Automatiken i laddaren fixar allt själv. Mvh Asken |
|
|
HAr allltid laddat via plus minus under huven. Asken |
|
|
Får ladda en omgång till i helgen och göra nya mätningar :) Rumpvärme är ett trevligt tillbehör nu när det blir kallare. Lite knaperstekt blir man allt....:) Tack för tipset. Vh/ Kermit. |
|
|
Voltmetern i CC: Se svar tidigare i tråden. FP |
|
|
Sorry folke, missade det:) När Checkkontrollen är aktiverad så har redan andra funktioner i bilen tagit stöm. Det jag tyckte var lite konstigt var att när jag mätte på batteriet bak så hade jag även samtidigt på checkkontrollen. Voltmetern visade c:a 12,4 V medans CC visade 12,0 V. När jag startade bilen visade Voltmetern c.a 14,0 V medans CC visade 13,5 V. Vilken skall man tro mest på? Vh/ Kermit. |
|
|
Svårt att svara på, CC verkar ju visa något för lågt, bäst är att kolla med kalibrerad voltmeter. FP |
|
|
Tack Folke. Får följa ditt råd:) Vh/ Kermit. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.