|
|
|
|---|---|
|
jag håller på att montera bort vattenpumpen på min 525tds 92:a har kommit så långt att jag skruvat bort alla 4 bultarna som håller pumpen, men sen dök det upp ett problem, den drivande remskovan som går på vevaxeln ligger en bit ovanför och framför pumpen, precis så att den inte går att dra rakt ut. Hur gör man då för att få växk den skivan? sitter en stor bult, men frågan är ju om man kan ta bort den bara sådär, så det inte är viktigt att den sitter i rätt läge sen? är även den bulten felgängad? behövs kanske ett specialverktyg för att hålla fast skivan när man drar loss bulten? har automat, med manuell hade det ju varit lätt. eller det kanske går att lägga i D förresten, har jag inte testat. Sen undrar jag en sak till. Om man kan provstarta motorn med remmen bortplockad, bara för att kolla om det är vattenpumoen som skrammlar? man kanske bör hälla på vatten först, eller klarar sig motorn nån halv minut utan? Mycket tacksam för svar. | |
jens j |
är det kilrem eller serpentin rem? e det kilrem så finns det verktyg att köpa vet inte om det finns till serpentinrem. det hjälper inte att lägga den i driven.att ha bilen igång en halvminut lär knappast skada jens |
|
det är inte kilrem, så då bör det väl vara en serpentinrem. får väl hitta på ett sätt att hålla fast den på. är bulten rät-gängad? hur får man av huven förresten, det går ju slang upp till spolarmunstyckna, sen går det även en sladd, till vad vet jag inte, men frågan är ju var närmsta skarv sitter. |
|
|
en sak till.. när jag väl ska dit med det hjulet igen, är det då viktigt att det sitter rätt? det är ju förvisso ingen kamrem så dom markeringarna kan man ju glömma, men där är andra markeringar på hjulet, och dom kanske är till något?? |
|
jens j |
jag skulle tro att hjulet sitter med en kil men det skadar inte att göra markeringar. finns det hål i hjulet som du kan låsa motorn med eller kan du låsa motorn med något annat som remen går till, kommer du under bilen så du eventuellt kan låsa den på svänghjulet.det smidigaste skulle nog va en mutterdragare då beböver du knappt hålla emot. jens |
|
en mutterdragare kommer jag inte dit med, om jag inte plockar bort kylaren, men då får jag ju tomma ut oljan med som går ner till automaten tror jag, och det vill jag inte.. att låsa svänghjulet kan ju faktiskt gå, ska kolla på det. det skulle ju vara enklast. tack för tipsen! |
|
jens j |
jag tänkte på vinkelmutterdragare men jag e inte säker på att dom e tillräckligt starka jens |
Erik Tds |
Jeg har nettopp skiftet vannpumpe på min '94 525tds og hadde ikke dette problemet. De to problemene jeg hadde var å løsne kjølevifta fra vannpumpeakselen (den satt litt hardt) og at reimskiva på vannpumpa satt fast i rust og skit (jeg måtte bruke avdrager). Resten av jobben var helt uproblematisk selv om det var litt trangt. Dersom du allikevel løsner reimskiva på veivakselen, så vær klar over at bolten som sitter der skal KASTES og byttes i en NY før du skrur den på plass igjen med rett moment. Hvis ikke kan hele greia løsne...!! Erik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.