|
|
|
|---|---|
|
Var ska backventilen monteras på bränslesystemet på en tds? Samt åt vilket håll? Verkar som att alla sätter den olika här på forumet =) Någon som har koll på var den ska sitta egentligen? | |
| Den ska sitta vid tanken på stigarledningen | |
|
Borde väll som gto80 säger sitta så nära tanken som möjligt på matarledningen. m30 i e30 |
|
|
ja satt på bägge ledningarna just ovanför tankarmaturen för att va säker=) Full gas Spar tid... |
|
|
Backventil på returen ställer jag mig frågande till? Blir ju samma som att plugga den helt. Då får ju motorn äta upp all diesel och pumpen får gå konstant med ett större mottryck. Är ingen Diesel expert men det låter som om pumpen skulle kunna ta skada. m30 i e30 |
|
|
Okej. Jag har en backventil på min tds men den sitter på matarledningen alldeles före pumpen. Kan man låta den sitta där eller ska man flytta den dit bak vid tanken? Alt. sätta en till vid tanken? |
|
|
du kan låta den sitta där fram men kolla sen slangarna mellan spridarna och byt filter om den tar in luft till att börja med |
|
| Har bytt filter, ska byta slangarna mellan spridarna när jag får tid. | |
|
nej men sätter backventilen på så sätt att på matarledningen hindrar den bränsle att rinna ner i tanken å på returen sätter man så att den hindrar att de suger in luft via returen till pumpen så de kan ju cirkulera, så hade jag iaf, märkte att när ja slog av bilen så efter en stund började de komma luftbubblor i den genomskinliga slangen som är brevid filtret å nät ja då satt backventilen på returen så blev fallet löst=) Full gas Spar tid... |
|
| Har du problem med svårstartad tds motor så beror det till 99% p.g.a spridare nr:5 inte håller tät (den med sladden). Kolla det. Ser du att den är blöt så bytt, kostar 2000kr på BMW eller gör som jag ta isär den och använd flytande packning för att täta den, det är lite jobb med det men billigare än 2000kr i alla fall. Passa på att byta returslangarna också. Jag hade problem med min svårstartade 325tds i 1år innan jag kom på vad det var. Jag trodde aldrig att det skulle vara spridaren trotts jag sätt att den är blöt. Att sätta en backventil hjälper lite, du får luftbubblor för att ditt system tar in luft via den trasiga spridaren. Lyssna på mig och meddela hur det har gått. | |
|
Spridare nr 5 är helt torr, dock är det lite blött vid 1:an och 6:an... Returslangarna ska jag byta på måndag =) Den är väl inte direkt svårstartad men man får gnugga ett par varv innan den hostar igång... |
|
|
som sagt, om filtret är skitigt tar den in tjuvluft också fick erfara det själv när jag hämtade diesel i finland 200liter i bilen och motorn fick inge bränsle på hemvägen( kändes komiskt) filtret hade släppt på insidan och täppte igen fick fylla på via luftskruven 13ggr innan jag kom hem så nu har jag med mig ett reserv ifall |
|
|
Sly: tack för tipset! Har lagt märke till just detta med spridaren som du säger. Det finns en kopparbricka innanför som tätar spridaren, borde det inte räcka med att sätta en ny? Vad har sladden för funktion? Vart går den? Backventil är ju en nödlösning på själva symtomen, man slipper större läckage på det sättet. Det är ju sällan man får ett bränslesystem helt tätt på en bil med några år på nacken, så det skadar ju aldrig att montera dit en på mataren så det finns nästa gång ngt blir otätt. Bearclaw |
|
| Nej, det går inte byta kopparbrickan. Där håller den tätt. Det är vid sladden som den är otätt. Sladden går till en sensor som känner ifall det finns tryck eller inte i spridaren. | |
|
Jaha...det kunde inte vara så enkellt....bara o täta själv... Tack för svaret iallafall! Bearclaw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.