|
|
|
|---|---|
|
Hej! Var ute igår och "finkörde" när det helt plötsligt kom ett oroande skrapljud från höger framsida. Trodde först det var höger framdäck eller nåt. Var på motorvägen, så jag svängde av på första avfarten och rullade i princip in på en plats strax därefter. Märkte att det kom lite rök från huven, öppnade och såg att röken kom från kompressorn, närmare bestämt någonstans från navet där drivremmen sitter. Vad kan ha hänt? Följande bakgrundsfakta finns: - Körde med AC:n på (lilla) men har haft problem då kylningen ej fungerat som den skall (kyler knappt eller inte alls). Inlägg om detta: Länk - Det verkar som om röken kom från överhettning (luktade som typisk "elrök") - Testade att köra igen, denna gång utan att AC:n var på (självklart efter att allt svalnat) och då fungerade allt som det skulle. Kompressorn snurrar hela tiden, men det skall den väl göra. Dock blev den knappt mer än hamdvarm och det vara bara att köra vidare. Antar att den går i "friläge" när AC:n ej jobbar Alltså: vad har hänt? Min gissning är naturligtvis att någon del i kompressorn skurit. Eller är det hela kompressorn som måste bytas? Jag har tryck i systemet. Tacksam för hjälp (525i '93) | |
|
förmodligen har magnetkopplingen(den som klickar i o drar runt kompressorn)pajat. böt själv kompressor på en 525:a i veckan pga detta fel.Köpte en från en skrot 1500:- inkl frakt men man blir ju tyvär tvungen att fylla systemet igen. |
|
|
Det är bara att byta kompressor, jag råkade ut för samma sak i somras mitt i morgonrussningen innanför Visbys murar. Det är ingen ide att byta småpryttlar utan köp hela kompressorn på en gång. //Per |
|
|
Ok, tack för svaren! Som jag misstänkte. Bor i Gbg - några tips på skrotar i Västra Götaland? Inga problem att åka en bit... |
|
|
Bildelscentrum Partille & Redox Bilfarm i Skepplanda är dom mest välsorterade skrotarna i Göteborg. Mölndals Bildemontering är hyfsat stor också. LG Bildemontering är den klart billigaste om dom har delar. Ligger i Agnesberg Sen finns det en skrot på tagenevägen som har bra priser också. Fjärås Bildemontering har också ganska stort urval men om du inte har ngt emot att åka en bit så är Walthers i Falkenberg stor. Sök efter delen på www.fbt.se eller ring runt. Lycka till Sven |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.