|
|
|
|---|---|
|
Är spekulant på på en m3a och säljaren har erkännt att bilen bluddrar melan 2000-3000 varv. och fått ett kostnads förslag på 5000:- att laga vanosen. Fick ett bud på 15 000 kr mindre än vad han begärde från böjan bilen är en m3 94 som rullat strax över 12 000 mil vågar man? Destineted | |
| Jag hade nog backat lite om du inte är tvärsäker på att de är vanosen. Och en vanos kostar betydligt mer än femtusen kronor. Jag har haft mycket med M3 or att göra men alla som varit på M test har blivit underkända på vanosen. en bil där vanos var 14 dagar gammal påstod dom att den var dålig. Dom gör så för att gardera sig och dom vet om att vanosen är en akilleshäl hos m3 or. Så jag tror inte du får ut så mycket av m testet när de gäller de. | |
|
Det låter som en jag ringde på.... Råkar inte vara en daytona violett?? I vilket fall så låter det inte så trevligt...kan kosta mer än vad det smakar!! ///Henrik |
|
|
Eftersom det är en 3.0 så blir det inte så förskräckligt dyrt, det är ju en enkelvanos till den motorn även fast det är en del pengar. Har ngn konstaterat vad felet är? Kan ju vara så att det räcker med att byta magnetventilerna även fast det kanske inte blir helt 100 av det. Min bil går precis som den ska efter att jag bytt magnetventilerna på avgassidan men då det fortfarande är lite "vanos-rassel" och då tänker jag på ljudet samt att motorn ger ifrån vibrationer iofs minimala sådana så beslöt jag mig för att byta hela vanosen, men då är också jag extremt känslig om det är minsta liilla "fel" på bilen.. /// mstrutsen |
|
|
mstrutsen; HAr du bytt vanosenhet ännu, gick bilen bättre. Och i sådana fall, vad bytte du Vanosväxellådan eller själva Vanosenheten eller både och. JAg har som sagt bytt Vanosväxellådan för att min bil rasslade lite, detr var bra ett tag men nu kan den då och då rassla i alla fall, så jag vet inte om det var Vanosväxellådan som behövdes bytas eller ej. JAg har också bytt kamkedjesträckaren, då blev det också tystare, men som sagt jag har fortfarande då och då ett ganska irriterande rasslande(diesel) ljud från min bil. Det kan komma när som helst och inte bara vid någon särskild temperatur eller så. mvh/Flisan |
|
|
Destineted: Hur gick det? köpte du den?? Lr har du hittat nån annan?? ///Henrik |
|
|
Flisan: Kommer att byta den på Måndag om ett par dagar alltså, tidigare bytte jag magnetventilerna på avgassidan och det hjälpte mkt och bilen går som den ska men rasslandet är inte så kul det var därför jag beslöt mig att byta hela, återkommer så fort den är bytt så ska du få veta mer... /// mstrutsen |
|
|
jodå jag köpte bilen den går som en dröm det hörs inte så farligt från vanosen som killen sa det är snarare ett hjulager som har pajat ska fixa det snarast.. Destineted |
|
|
mstrutsen; Ok, det låter bra. Men jag måste bara få fråga ännu en gång, vad menar du med att du ska byta hela Vanosen? Vanosen består ju av en "huvuddel" som magnetventilerna sitter i, sen finns ju dessutom en del som ibland kallas för "Vanosväxellådan". På min bil bytte jag dels magnetventilerna och dels Vanosväxellådan. Bara växellådan kostade ca. 10 000:- och magnetventilerna kostade ca. 3500:-/par. Som jag har förstått det hela så kostar ju själva "huvuddelen" ca. 20000:- på M3 3.0 och ca. 30000:- på M3 3.2. Detta skulle ju innebära att för en M3 3.0 så skulle ett komplett byte av huvuddel inkl. magnetventiler + växellåda kosta ca. 30 000:- Och för en M3 3.2 så skulle detta gå på minst 40 - 50 000:- eftersom den har dubbelvanos. Åter till saken: Rasslande ljudet som du hör, har jag fått för mig kommer från glapp i vanosväxellåden. JAg är dock inte säker på detta, men det var vad BMW mekanikern berättade för mig. Det låter dessutom troligt då det inte finns något i "Huvuddelen" som kan rassla. Så vilket är det som du tänkt att byta, du har redan bytt magnetventiler, men sen då??? Vanoshuvuddelen eller växellådan eller både och. Eller har jag helt fel, är det så att huvuddel inkl. magnetventiler och växellåda kostar 20 000:- till 3.0:an och 30 000:- till 3.2:an??? mvh/Flisan |
|
|
Flisan: Har bytt vanosen inte växellådan till vanosen nu och kan kostatera att den går bättre framförallt på låga varv, rasslande ljudet är borta som tidigare yttrade sig vid 1600rpm men att den fortfarande knackar lite på tomgång. Vet inte vad detta kommer att kosta eftersom jag inte belatat ännu men runt 20` kan jag tänka mig ;) /// mstrutsen |
|
|
självklart,rätt pris..25 tusen under marknadsvärdet så.... Just real M-power |
|
Papageno |
En liten fråga, det här med RR eller Sach´s vanos. Vilket sitter det i en M3 Gt -95? |
|
En liten fråga, det här med RR eller Sach´s vanos. Vilket sitter det i en M3 Gt -95? ******************** På den sitter det en enkel = 3.0 motorn i den WoX |
|
|
Jag snackade med min BMW verkstad, frågade angående vanosbyte. Han sa typ följande: Alla som inte bytt från RR till sachs vill byta.. han förstod inte varför eftersom han endast behövt byta Vanos på ett fåtal bilar bil under alla år ( han e VÄLDIGT KUNNIG ska tilläggas) finns testprogram för vanos som visar direkt om den håller rätt värden eller ligger inom toleranserna för vad BMW anger. jag ska testa min bil och tänker endast byta om testdatorn visar att den inte är vad den borde. kör till era verkstäder och få bilen testad är mitt råd. Dessutom ska han ha totalt 17000:- för ett ev byte.. aningen mindre än vad jag hört för summor i vissa sammanhang!! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
Papageno |
Okej. Är inte så bra på detta, men här finns ju en del kunnigt folk här inne. Så att enkelvanos är hållbarare än dubbelvanos då Tacksam för svar |
|
Papageno: ja det stämmer enkelvanosen håller bättre /// mstrutsen |
|
|
a-wingard73 vart finns denna verkstad någon du kan rekomendera? jag har tyvär samma problem som alla här..har en 3.2 a |
|
|
Rigo bilservice i Halmstad. Har gjort grymt fina jobb åt mig! De har tel : 035-218810 |
|
|
jag har en vanos enhet liggandes till en m3 3.0a som funkar om någon behöver. för småpengar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.