|
|
|
|---|---|
|
Familjens 54000-milare fick en Inspektion I för ett tag sen och ventilspelet ställdes in till 0.30, dock tyckte jag att den fortfarande lät dåligt efter servicen. Tog ner det hela själv nyligen och ställde in ett tajtare spel (0.25), det ska ju gå om man inte kör extremt hårt har jag läst mig till här, då blir den tystare. Men lik förbaskat låter den lika illa efteråt, inte rakt över utan det är väl nån eller ett par ventiler som det väsnas med. Jag dubbelkollade allt och både insug och avgas var 0.25. Det borde ju inte knacka med korrekt spel? Är det något som är slut igen? BMW renoverade motorn (cylindertoppen) åt oss vid 26500 mil och det kanske är dags igen eftersom den gått 54000+. men nu låter den sämre än vad den gjorde vid 26500. Vad är det som är slut i så fall? Ventilstyrningar, hela ventilen, eller vad? Kamaxelns nockar var i varje fall i mycket gott tillstånd rakt över, inte en antydan till slitage på dessa, kamaxeln byttes vid 26500 och spelet har justerats kontinuerligt sen dess. -M5 E34 Limousine register Länk | |
|
Kan vara någon vipparm som har glapp i lagringen eller att den är sliten på annat sätt,som är svårt att se med "blotta ögat" s.a.s. Förresten>>>Byttes vipparmsaxlarna vid renoveringen vid 26500mil? Mvh Janne. |
|
|
Janne T - de byttes inte vad jag kan se på kvittot. Delarna som finns med är sotningssats, en hel del slangar, vipparmar, at-vattenpump, kamaxeln samt ventilstyrningar och ventiltätningar. Ventilerna gick på fräsning/slipning, en fristående firma gjorde det jobbet. Kan oljudet bero på vipparmsaxlarna? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Tja...Allt i toppen kan ha med oljudet att göra,men visst kan detta missljud bero på något slitage i vipparmsaxlarna trots att de inte rör sig speciellt mycket s.a.s. Vet att just vipparmsaxlarna normalt inte byts i en "1:a" topprenovering vad jag vet...men efter "dryga 50000mil" så är det nog dags igen för en översyn av toppen, så då får man ju byta ut de också om man har "resonerat sig fram" till att en topprenovering är medicinen som gäller.. Du säger att den "låter sämre än vid 26500mil" då kanske en översyn av toppen föreligger...Men "lite missljud" får man räkna med efter så mycket mil anser jag...Men visst,ett haveri KAN ju vara förestående om man "blundar" och kör vidare.. Men det kanske man kan ta då det kommer, om inte bilen är i "största möjliga" behov av att gå dagligen? Är du säker på att missljudet kommer från toppen och inte från någon kedja,oljepumpskedjan eller kamkedjan? Lyft ventilkåpan och känn efter om du kan lyfta kamkedjan någonting,skall i princip inte gå att lyfta den mer än någon millimeter ,om allt är ok därikring.. Drar den olja? Mvh Janne. |
|
|
Om det inte är ett "hårt" metalliskt ljud utan bara ett högt tickande så är det bara ett skönhetsfel som är vanligt på dessa motorer! Det kan hålla "hur länge som helst" även om det tickar rätt högt från vipparmar och dess axlar. Likaså kan man köra mycket länge även om ventilen glappar väldigt mycket i ventilstyrningen. Ett fel som blir på mångmilare är att excentern som man ställer in ventilspelet med blir "platt" där den ligger mot ventilen. Detta kan också vara en orsak. Innan du kör vidare med tickandet så är det naturligtvis bra att eliminera andra tänkbara felkällor som tex dålig kedja! Per L |
|
|
Tack för era synpunkter! Jag tycker verkligen oväsendet kommer från toppen men jag kan inte säga till 100%. Har inte tittat på kedjan, sitter den under ytterligare en kåpa därframme? Kedjan är i varje fall aldrig bytt utan är den som satt från fabrik. Den kollades av BMW samtidigt som det andra gjordes men fick betyget "något vass men behöver inte bytas" (citat verkstadskvittot), vad menas med det, det var alltså en del slitage redan vid 26500 mil? Dessutom minns jag att de talade om att de vänt på någon slags kuggskiva e.d som var sliten och nu gick i motsatt varv (istället för att byta ut mot en ny), vad kan det ha varit för sak tro? Den kuggskivan kan ju vara helslut nu då kanske. Får nog göra en koll, eller tala med verkstaden igen om jag inte lyckas själv. Olja förbrukar den inte i någon större mängd, det behövs inte fyllas på mellan servicarna (servas enligt indikatorn), den tar ungefär 1 liter på 1300 mil. Blåryker inte heller något och känns som vanligt att köra, förutom knacket. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Hej igen! Det jag menade med att " lyfta kedjan" är att du kan kolla med att bara plocka bort ventilkåpan,sedan så ser du ju övre delen av kedjan som du då kan ta tag i med fingrarna o prova att lyfta den,går det, så är det läge att börja misstänka lite slitage i "den regionen" s.a.s. Kolla sedan enklare saker såsom t.ex. excentrarna som Per L föreslog innan ni börjar riva "allt för mycket" i maskin.. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
...hmm! .... om ventillyftarbussningen med tiden slits ner mer och mer kommer spelet ändå att kunna ställas till rätt värde men då "hänger lyftaren med en slapp ryggsäck" om ni förstår vad jag menar varvid den ändå kommer att låta TROTS rätt spel. Man kan kolla detta genom att man först "avlastar lyftaren både från ventilen (ställa upp maxglapp) samt från fjäderkraften från sidan. Sedan tar man tag i lyftaren med ett "nacktag" med en polygrip och försöker vicka lyftaren fram och tillbaka på axeln. Har man så friska grejor att jmf med kan man lätt fastställa om det är för mycket glapp i bussningen. ... är hur jag brukar göra. MVH /// Paap R |
| Kan ju vara spridarna, de låter ju likadant. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.