AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.834

Vettigaste E32:an?

Sida 2 av 2
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
BMW 740ia börjar med att knocka storebror 750ia,sen svänger den runt för att möta Mercedes,Jaguar,Audi v8,lexus.
Så hyllade Teknikens Värld 740 i ett test -93.
Den vann förövrigt testet klart.

Mvh/Micke

Länk
Ny bmw 02 sida
Jo men 12 år down the road har ju vissa saker visat sig som inte var uppenbara 1993. 740 är hands down den bästa E32an, men vill man rulla "billigt" och bekymmersfritt förespråkar jag fortfarande 735 :)

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Alla mod har nåt inbyggt fel,tex då 740 med plastkulorna och kamdrivning båda felen vanliga runt 20000 mil.
735an dvs m30 är en beprövad o skottsäker konstruktion som bara går o går med rätt service, men med långa oljebyten så går gärna kammen ner sig i förtid.
Men nog sitter v8an som en smäck i e32an tycker att bilen kommer helt till sin rätt med den.

Mvh/Micke

Länk
Ny bmw 02 sida
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Alla modellerna lär funka fint med rätt omvårdnad men går något fel lär det troligen vara billigast med en M30 motor, det är en gammal enkel pjäs som alla kan begripa och skruva på. Jag kör 735 som vinterbil och är mycket nöjd så här långt.

Men ska du köpa en ren hobbybil så är det väl inte mycket att tjafsa om, en maxad 750 ska du ha! Den har ju trots allt 12 cylindrar och en massa spännande finesser att impa på folk med.

//Magnus

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Det är det lilla oljeröret som sitter vid kammen som sätter igen sig vid för lång väntan mellan oljebytena på 735'an. Och sen skiter sig kammen.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag äger ingen 7a tyvärr, men nu känner jag ändå att jag måste svara :) Om frågan hade varit vilken 7a jag hade valt för daglig transport så hade jag sagt 740, motorn är ju underbar! Nu är ju frågan vilken 7a man ska ha för lite mer hobbybruk, och då är det väl ingen tvekan om att det är en 750 med så mycket utrustning som möjligt som gäller. Hobbybilar ska inte vara vettiga, de ska vara coola, grymma och förbannat roliga. 730/735 lär ju vara de mest ekonomiska och vettiga alternativen, men det handlar inte om vettigt nu utan om känslan. Så tycker iallafall jag!

Min bil: Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jarls Bils. har ju en Alpina B12, dyr iofs och jag har ingen aning om skicket, men det måste ju vara den ultimata e32:an.

/Fredrik
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
tänker du förnuftigt,köper du en 735(det finns en anledning till att m30motorn har varit med länge 69-93!behöver ej säga mer om den!tänker du lite mindre förnuftigt,köp v8an trevlig motor bensinsnål och en v8 är ju alltid en v8a.tänker du inte alls,köp en 750,är man intresserad av bmw iallafall som jag så gäller,ju fler cylindrar desto häftigare!!men bmws gamla 6a är och kommer alltid att vara speciell.men du skulle ju ha bilen i några år eller?kanske du skulle tänka lite på vad du får när du säljer bilen kanske.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Nja, alltså, Mugge, M30 3.5 EML lämnar 310Nm o 211Hk, samt har fan så mycket bättre "botten". Den ÄR faktiskt snabbare genom hela botten-mellanregistret än M60 3.0 V8! Det vet jag, för jag körde just mot min vän "Polisen", som har just en Montrealblau 1993 730iA V8 i kalasskick! Vi höll FULLT hela tiden bredvid varandra, o jag "drog honom med en rejäl billängd" från start, måste jag säga... Vi har båda ASC+T. Som vi körde var som följer: VARM maskin, varma däck! Bredvid varandra på Västerleden i E-A, som är en nyasfalterad, fin rak väg. Bägge hade "SD" läget i, BMW 15" 225/60-15-hjul, o så STÄLLDE vi oss på pedalerna o bara MOSADE PÅ ;-) OK, det slutade "nästan jämt, med min 3.5:a en billängd före...det borgar för M30 9.1 mot M60 9.8sek", men 3,5 ÄR snabbare i mellanregistret, så är det bara! Där hade vi c:a 2 billängder mellan oss, med min till fördel!
Därför är 3.0 inget alternativ i vare sig prestanda eller pris (vilka är på tok för höga) mot en sen 735:a.(92 735iA borde i så fall vara dyrare än M60 3.0, sett till detta + utrustning. 730 är ju en liten "snikare" faktiskt...Körkulturen är givetvis annorlunda i en V8, men 6:an är råare o känns betydligt kraftigare än den lilla V8:an) Det finns bara en 7:a i så fall, o det är 740iA, som är outstanding i ALLT!!!, om man inte vill ha M70 V12, som ju givetvis är coolast, men DYRAST!

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KRAFTWERK; Är inte Alpina B11 4,0 nummer 1? Eller kanske den betydligt vanligare Alpina B12 5,0.

Utan katalysator hade 735i 220hk och ytterligare lite vrid, en sådan vore trevligt att hitta, i rostfritt skick direkt från medelhavet, finns det någon fin 5vxl i Italien, mån tro?

Mvh Stephan
B11 4.0 torde som Stephan säger vara ultimat. Kul att det byggdes 7st, de flesta svarta med brunt skinn.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har kommit fram till att det nog är en 735:a i originalskick
jag vill ha. Har blivit "frälst" sedan jag provkört en bekants bil.
Så nu letas det med ljus och lykta efter ett välvårdat ex.
Gärna i "pensionärs grå met". :)
Lyfter på hatten för all snabb och nyttig information man fått om modellens
förtjänster, brister och fel på denna supersajt.

återkommer så fort sökandet gett resultat....

Mvh.

Leffo
Leffo; Jag vet om en perfekt bil för dig, en 91:as 735iA i Granitsilver med många tillval i kryssade, bland annat elsportstolar i grått läder, diffspärr, airbag, klimaautomatik, en diger bunt med dokumentation, bilen var till salu för ett knappt år sedan, men den nya ägaren kanske kan skiljas från den om du frågar? "Obs jag känner inte ägaren, utan jag var spekulant på den, när den var till salu, köpte den inte på grund av ett skäl, jag trivs inte med automat, jag trodde jag kunde ha det på bruksbilen, men det gick inte tyvärr, för den E32 var super!

Mvh Stephan
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Stephan735i:

Jooo...!!! visst är B11 4.0 det ultimata alternativet, men det är ju en ren entusiastbil med priser därefter.... Jag är btw. spekulant just nu på en E34 B10 4.0! Det kan bli kul, men den är tyvärr inte i perfekt skick...o jag tycker 129K i detta fall är litet i överkant...jag funderar, men det byggdes ju bara c:a 54st, eller hur det nu var? ..så kanske får man bita i det sura äpplet o dega upp, men det sitter lååångt inne, kan jag säga. Måste bla. lacka, byta kamkedjor för att vara på den säkra sidan, o ge bilen en totalrekond. Sedan är det EDC III, vilket lätt kan kosta 40K om det ger upp... :-( I övrigt en helt fantastisk bil, o snabb som vinden, med sina 316Hk :-) Hon har ju dock tyvärr rullat sina modiga 29.000 mil... :-((((

Vad f-n skall en sådan kosta? egentligen? Det är ju nästan så man börjar titta efter Alpina B10 Bi-Turbo i stället.... För några klockrena B10 4.0 kan man ju knappt hitta... OM man hittar en...vad kostar den då? 200.000:-???

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein,wie Sie,mein Bayrische Mädel.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Stephan735i:

Från det ena till det andra...jag tror det var Du som tyckte att jag skulle köpa den Svarta B11 4.0:an som fanns i en länk här för c:a ett år sedan?!? eller?

Jag skrev ju då att jag: "skulle bara sälja min E32 -94 740iA Individual, för ett överpris, för att få ihop till denna vagn", litet på skämt ;-)... JAG GJORDE DET!!! Jag sålde henne till Finland för det DUBBLA jag gav!!!! Jag kontaktade genast Alpina-ägaren, det var svårt o tog tid, men när jag fick tag på honom var ju biljäkeln såld!!!!!!! HUR kul var det??? :-((( Det var som en lottovinst som gick i uppfyllelse, men som "sket sig" TOTALT när man skulle hämta ut den... APA! säger jag bara...

Jag hade undvikit 750ian och satsat på en 740IA. Kör själv en BMW730IA från 92 som har gått 44300 mil. Nu står den mest still pga att jag jobbar i Tyskland och har inte haft tid att fixa ett visst speciellt återkommande varmstarts problem (det kommer dock inte alltid). Serviceboken är full och det finns inte plats för fler stämplar! Personligen tycker jag att en 7serie kräver läderklädsel, automatlåda, och jag har BMW M sportstolar i mitt exemplar som jag definitivt kan rekommendera. Tyvärr så är det ovanligt med dessa stolar.

Jag har haft två problem - först så gick den 4växlade automaten inte som den skulle när bilen hade gått ca 4000 mil, så den byttes till en 5 växlad (eftersom 730 inte såldes i Sverige - här såldes inte 730 med sexan.) Det gick på garantin och bilen var en tjänstebil då. Sedan så gick topplocket vid ca. 22000 mil. Det sved lite, men sedan så har jag inte haft någotproblem tills motorn blev renoverad för >20000 vid ca 40000 mil. Avgasrör har bytts två gånger (varar alltså 20000 mil), bromsar har bytts vid ca. 7000 mil (mycket autobahn i 200 knyck). Bilen har blivit törstigare men går att köra under litern. Nu har inte jag använt bilen så mycket dom sista två åren, och det känns lite jobbigt att sälja den. Byter antagligen in den till våren i samband med tjänstebil. Motorn går fortfarande bra (bortsett från tempgivare som ska bytas), automatlådan är sliten men fungerar bra om man kör den lugnt och försiktigt. Bilen gick igenom bilbesiktningen senast utan anmärkning (men det är lika spännande varje gång!). Haft bilen som tjänstebil frpn 2000 mil till 18600 mil, sedan 94 privat och tog med den tillbaka till Sverige 96 (flyttsaksgods).

Det ända som är jobbigt är varje fullservice som lätt går på över 10000 - och jag kan inte tänka mig att inte fullserva bilen! Kylaren är oxå bytt vid ca 34000 mil eller så. Ska byta fläktrem vid nästa service, och slangarna är nog dags.
Tråkigt med Alpinaägaren, E38B12 hade en dust med honom, vid ett tidigare tillfälle... Länk En tillmötesgående ägare borde, fråga eller hänvisa till köparen att du kanske ville köpa bilen, till ett högre pris, och om den personen inte ville just ha en B11 4,0 så kunde personen tjäna en slant.

Jag tror inte priset är problemet, utan det svåra är att hitta en, oavsett om den är till salu eller inte, maila Braunroth och fråga dom om dom kan kontakta köparen av deras B11:a, det är nog det enklaste.

Mvh Stephan
KRAFTWERK; Du är inte sugen på B11 3,5:an med 3700mil som finns i Tyskland?

45st byggda B10 4,0 Sedan, 4st Touring, + dom 27st B10 4,6 Limo, 19st 4,6 Touring, tråkigt nog är dom inte separerade i manuell/automat, det vore intressant att få reda på dom antalen.

Det fanns en 4,6 Switchtronic-95 till salu tidigare I år, den har troligtvis blivit exporterad, kollade regnumret precis den är avregistrerad 050928, Sjöberg var intresserad av den, till salu för ca 100tkr med 15000mil? Så att betala 129tkr för en 4,0 med 29000mil som inte är perfekt känns inte optimalt, jag tror att om det dyker upp en fin B10 4,0, 4,6 eller B11 4,0 så behöver dom inte vara dyrare än sämre objekt, för dom flesta ägare tror att dom behöver dumpa priset för att bli av med sin gamla vagn, se på Schnitzers M5:a, löjligt billig, men som sagt problemet är att hitta bilarna.

Mvh Stephan

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Stephan735i:

Joo, det är sant, men var finns nu denna B11? Har Du nån länk, eller? Är det automat eller manuell? äsch det ser jag ju om jag hittar den... Vill helst inte ha manuell i en 7:a....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.