AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.836

Vettigaste E32:an?

Sida 1 av 2
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hade funderingar på att införskaffa en 7-serie som lite hobby/entusiastbil. Har länge funderat på e38 men har också varit nyfiken på E32:an då den har kommit ner till mycket "behagliga" prisnivåer. Och jag är lite svag för dessa
Yuppie-slädar då jag som liten såg dessa lyxpråmar exponeras på ett flertal TV-serier på åttiotalet. Lite av en drömbil för mig kan man säga...

Skulle vara intressant att läsa lite kommentarer från er som ägt/äger en E32 hur dom är att köra, äga/kostnader osv. Ska man satsa på en 730, 735, 740 eller rent av monstret 750?

Bilen i fråga kommer att köras sparsamt på kvällar/helger, då vi har en kombi till vardags. Jag har tänkt behålla den tänkta bilen
några år så jag kommer att köpa en bil i bra originalskick, inga sänkta vrak med tonade rutor och "Drug Dealer Edition paketet".

Har tyvärr aldrig haft förmånen att äntra förarsätet i en E32:a,
däremot har jag provkört flera andra BMW modeller.

Då till mina funderingar,
Vilken E32:a är vettigast att köpa med hänsyn till ovanstående kriterier?

Mvh.

Leffo
Jag förordar framför allt en i mycket bra skick, med bra historik/skötsel, vad det sedan är för utförande spelar en mindre roll, en välskött 750, blir billigare än en murken 730i M30 i drift, personligen skulle jag välja en sen Alpina B11 3,5 5vxl när det gäller version, med 735i 5vxl på andra plats, men så är jag också en stor vän av manuellväxel, om jag tyckt bättre om automat, hade jag valt Alpina B11 4,0 "inte så lätt att hitta med 7 byggda exemplar" eller 740iA, ett tillägg det är en underbar bilmodell, du kommer inte bli besviken om du köper en i bra skick.

Mvh Stephan
El
311
Elwood
523i Touring
Hur den är att köra är inte så svårt att beskriva. Som att sitta i en skön fåtölj och köra hela vardagsrummet :) Med andra ord underbar.
Ska du bara ha den som glidare och ha en bruksbil på sidan så finns det väl bara ett val, 750i så klart. Har aldrig kört en bil med en sån underbar motor.
Du får dock vara beredd på att dom kostar en slant att hålla igång men det är det värt och nu finns det ju ett rätt bra utbud på begagnade delar till såna också.

Lycka till.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade valt 740iA till mig själv för brukskörning., tyckar att det är den bästa motorn till E32.

Inte mycket svagare än 750, 286 hk (mot 300 hk) och 400 Nm (mot 450 Nm), däremot mycket snålare än V12an, uppskattningsvis så skiljer det 0.3 - 0.5 liter/mil, enligt de försök jag har gjort till att bilda mig en uppfattning om förbrukningarna.

Prestanda mässigt, nästan ingen skillnad gentemot V12, skillnaden ligger väl i motorernas karraktärer, V12 är alltid en V12 osv...

Den största fördelen är att M60 inte har samma problem som M70 med höga avgasvärden och slitna kolvringar, vilket är tacksamt då M70 är mera krävande än M60 när det gäller att skruva.

Däremot, så är det oftast 750 som har allt godis. Vill du ha en nästan unik vagn och om din ekonomi tillåter, så finns det en BMW 750 Highline till salu har jag sett, den sattes ut för 65 000 kr om jag inte minns fel, och säkntes seda till 50 000 kr och nu tror jag att den är sänkt ytterligare.

Highline är lite av en specialversion till E32 och jag tror att den enbart fanns som tillval till 750 och Alpina B12 men jag är inte säker. Jag tror även (observera att jag inte är säker) att denna 750 Highline är den enda svensksålda 750 Hihgline.

Så ska man ha en entusiast bil så borde man ta sig en närmare till på den. Nu vet jag inte om det är någon härifrån som äger den och/eller vilket skick bilen är i, då jag inte har sett den. Men jag har dreglat över bilderna :-)

jag ska se om man kan hitta en länk till den.

yes, den var kvar: Länk

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Automatlåda är ett krav som jag glömde nämna i trådens inledning.
(Tycker om att glida i sansad hastighet då jag oftast har med mig
min fru och sjumånadersdotter när vi är ute och åker.)

Alpinamodellerna kaske kan bli lite svåra att komma åt då jag
tänkt lägga c:a 30-45 tusen kronor i inköpskostnad. (E32)
Blir det E38:a får jag förstås gå upp i pris.

Mvh.

Leffo
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Mugge, tack för länken!
Man kanske skulle ringa på 750 HighLine:n i morgon?
Undrar om han tar 45´??

Mvh.

Leffo
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ja du, man kan ju alltid hoppas.

Det är rätt svårt att sälja bilar med stora motorer idag, inte minst p.g.a. bensinpriset. Men å andra sidan så är detta en rätt ovanlig vagn.

Börja med att ringa och höra med honom och be om att få fler bilder på bilen så att du får en bild om bilens skick.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Ska kolla upp det i morgon.
Ev. blir det en provkörning av en E32 735:a också.
Jobbar kompis bekant som äger en, tyvärr inte till salu men han
ställer upp med en provkörning ändå :) (Ibland har man tur!)

Mvh.

Leffo
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har ägt en E32 735 och det är fina bilar med lagom motor; men idag hade det blivit en 740 med tanke på prestanda/förbrukning jämfört med 750, men 750:an i annonsen verkar väldigt fin!

Mvh
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Satsa på det finaste exemplaret du kan hitta! Personligen tycker jag att E32:an blir en helt annan bil med manuell vx låda. Men som sagt, finaste exemplaret. Även om det kostar några kronor extra. En fin går dessutom att sälja, sålde nyligen min egen till ett (relativt marknaden)bra pris.

Mvh

Mats
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Har en fråga till gällande det förlända versionerna av E32 inför mitt ev. köp.
Sitter det någon typ av "nivåreglering" som standard på dom?
Är det en källa till kostsamma problem?
Ska man undvika IL modellerna eller är det lätt att upptäcka brister
i nivåregleringen innan AB Svensk Bilprovning gör det?

Mvh.

Leffo
Visa användare
18
Mr V12
745i E23 -86
745i E23 -85
Du ska nog inte behöva betala över 45t för en kanonfräsch 750 av den senaste årsmodellerna.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej Leffo!
Lang modellen har nivåreglering som standard samt den större 102 liters tanken. Jag skulle inte vara orolig att köpa en E32 med nivåreglering, kolla bara att dämparna inte fuktar olja på utsidan. Den här bilen har ju även EDC som iofs. gör kostnaden än högre vid haveri . Priset för nya ben skall ligga runt 8000:- om jag inte minns fel. Men jag har även läst om att de går att renovera vid behov (sök på forumet). Men det är väl det som är lite av charmen med så välutrustade bilar, och bör vägas in i plånboken vid köp.
Inget ont talt om detta objekt som du tittat på, men jag skulle personligen nog ha valt en nyare E32 vid entusiast köp för att få med de sista options som den utrustades med. Dvs. 4-kolvs ok, PDC, softclose mm. Men man kan ju inte få allt ;) Du är däremot helt klart inne på rätt spår med en highline.
Lycka till!

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Jag hade valt 735, outslitlig motor och slipper problemen med växellådan osv.som drabbar 740.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
735
Instämmer med E38B12 ;-))
Gärna med manuell...

BMW-förare älskar oftast!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag har så svårt att bestämma mig vilken modell jag ska välja.
Finns tydligen fördelar och nackdelar med samtliga utföranden.
Den litteratur jag läst i ämnet förespråkar 735 som det bästa begköpet, men enligt
vissa källor här på forumet så har den känsliga kamaxlar?
Kanske V8:orna är att föredra då? Pust! man blir alldeles matt på detta! :)

(Jag får väl helt enkelt gå på skicket som tidigare inlägg rått mig till,
sedan får slumpen avgöra om det står 730, 735, 740 eller 750 på bakluckan.)

Mvh.

Leffo
Givetvis ska du ha en 740ia! Absolut den trevligaste e32:an. Alternativet: 730ia med v8. En bortglömd och underskattad modell som är bättre på det mesta jämfört med 735ia!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
V8 motorerna är att föredra före sexorna i alla aspekter, (från förbrukning, till hållbarhet och effekt). Enda nackdelen med V8 är att de inte är lika vanligt förekommande hos bilskrotarna.

Jämförelser av de olika modellernas vridmoment.

735i M30B35
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 210 Nm
2000 rpm / 260 Nm
3000 rpm / 280 Nm
4500 rpm / 300 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 230 Nm

730i (V8)
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 200 Nm
2000 rpm / 220 Nm
3000 rpm / 250 Nm
4500 rpm / 290 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 230 Nm

740i (V8)
Varvtal / Vridmoment:
1000 rpm / 280 Nm
2000 rpm / 320 Nm
3000 rpm / 350 Nm
4500 rpm / 400 Nm
5000 rpm / 280 Nm
6000 rpm / 320 Nm

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Om två månader har jag haft min 735:a i 15 år! Det har varit en verklig slitvarg och jag kommer att ha den kvar under överskådlig tid! Jag har kostat på slitdelar för några tusenlappar varje år och har nyligen bytt kamaxel efter mer än 30.000 mil.
Dock sitter det en liten jävel långt in i kroppen som skriker V12!
Om jag hittar en jättefin 750 kommer jag nog att falla för frestelsen så småningom!

Vixit, dum vixit, laetus
Angående 750:in med mycket utrustning så är det jag som äger den. Om jag tolkar pappren rätt så är den såld av Theanders Bilcenter i Lund, när den var ny. Sedan så har de flesta service besöken skötts av Asplundsbil i Torestorp, dem har även sålt den flera gånger mellan olika ägare. Vi har ägt bilen sedan 6:e juni 2003, och kört cirka 2000 mil med bilen mestadels sommartid, bland annat en tur upp till treriksröset.

Anledningen till att jag säljer bilen är att jag fastnat för en helt annan bil, (nämligen en Jeep Grand Cherokee, en bil som de flesta avråder en ifrån att köpa, men jag vill prova något nytt och har fäst mig vid en sådan), så om Ni har pengar i handen och Ni är beredda på en snabb affär så ska det väl inte vara omöjligt med 45 000kr.

Angående om det är en Highline eller inte vill jag inte lova. Bilen har ju kylfack, bord i baksätet, fotstöd bak, separat klimatanläggning bak mm. Men bilen har ju inte möjlighet att manövrera radion ifrån baksätet, parkeringsvarnare eller soft-close på bakluckan. Saker som jag sett att nyare Highline har, men det kanske beror på att det är en tidigare årsmodell. I utrustningslistan står det att den har balnd annat ”446 High-Line Fondausstattung”, vad nu det betyder.

Finns det bara en svensksåld Highline? Skulle då denna vara den?

Jag tycker att bilen skulle kunna vara lämplig för dig Leffo eftersom att det är ju en andrabil som du ska ha, och den är ju väldigt trevlig att köra. Det skulle vara roligt tycker jag också om bilen inte behövde slitas ut som någon bil som används hela tiden, utan om den kom till någon som ville pyssla med den, också kanske man kan få möjlighet att via Autopower, få se hur bilen mår!

Ni är välkommna hit och provköra fåtöljen med vardagsrummet, eller hur Elwood beskrev en 750.

Länken leder till diverse bilder på bilen, som bland annat visar de få rostfläckarna bilen har. Länk

Mvh
Fredrik Tysk
Fredrik,

Visst är det en Highline du har - fin kärra och dessutom har du satt ett bra pris på den.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.