|
|
|
|---|---|
|
undrar över ett par grejer.. har en 320 med 535 motor i.. bakaxeln är orginal med trumbroms och jag måste montera in en 325 bakaxel med skivbroms... har hört att det finns en "liten" diff och en "stor" diff.. antar at den stora är det som är utbytbar mot en bromsad diff? rätta mig gärna om jag har fel... hur ser jag skillnad på dessa diffar samt axlar? tackar för all hjälp! | |
|
det finns både lilla och stora diffen med diffbroms. lilla diffen sitter på 318, 320 E30. Stora diffen E30 (den som sitter på 325, M3, tror även 323 har stora, hade iaf det på min 323 -86) är samma som lilla E28 diffen, som fanns fram till 86 tror jag det var. Går iallfall inte att ta en diffbroms från en 535a om man inte vill bygga om rätt mycket. jag har iallfall köpt en diffbroms från en 528 -84 och det är samma diffhus och lamellpaket som den som sitter på min 325 E30 (lilla E28 eller stora E30). Måste dock byta locket eftersom fästet där ser olika ut. skillnaden är väl storleken. Locket på stora klumpen sitter bultat med 2st bultar på vardera sida medans lilla enbart har 1. ni får ursäkta stavningen och så, är rätt trött. MVH Micke |
|
|
finns två lamellpaket till stora e28 diffen, det gammla (stora) är det som dom flästa är ute efter när dom byter till m535 diffbromsen, det lamellpaketet passar inte i en e30 diff, men därimot det lilla diffpaketet är samma som i e30, och det är även det enda som säljs nytt från BMW idag. mvh Erik JAkobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
ok.. men jag tänkte ju byta till 325 bakaxel och då bör jag få fram en 528 diffbroms med andra ord? eller har jag fattat allting fel nu? hur passar det med 325 ans drivaxlar och 320 kardan framifrån? måste jag byta upp mig till 528 kardan me för att få på den på diffen? tack åter igen! |
|
|
anonymios: då ska du få tag på en 325diffbroms eller en 528 tillochmed -86. Eftersom det är samma lamellpaket så kan du ta medbringarna till drivaxlarna från din gammla klump. Kardan borde också passa. På en kompis bil så fick vi ta lös värmeplåten till avgassystemet och justera längden på kardan för att få dit stora klumpen. MVH Micke |
|
|
ok.. tack för hjälpen!! mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.