|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har börjat fylla mitt kylsystem och har nu en fråga.. Slangen som går från vattenpumpen till högra övre hörnet av kylaren? Skall den vara vattenfylld när systemet är färdigfyllt? Jag har nämligen bara luft i den slangen just nu och för mig känns inte det helt korrekt... Under drift (då motor är igång) kommer ett visst tryck, inte helt fylld slang men det är åtminstone vatten i den... Vid avstängd motor dock är slangen helt tom.. Mvh Marcus | |
|
har inga erfarenheter av just din bil,men vet att vissa modeller är väldigt svåra att fylla,man får liksom hälla på bakvägen för att fylla alla skrymslen och vrår,glöm ej att öppna luftningsskruven om din motor har en sån,och sen sätta kupetemp på max när du varmkör,kolla nivå hela tiden, |
|
|
Så här har jag gjort hittills: 1) Fyllt på expansionskärlet tills det inte längre sjönk undan 2) Slog på full värme i kupen samt hyfsat mycket fläkt 3) Startade bilen och fyllde på mer (upprepades 2 ggr) 4) Körde bilen 500 meter, fyllde lite, körde 1,5 km och kollade sedan nivån igen 5) Har kört in bilen i garaget och den får nu kallna.. nivån ser ut att sjunka i takt med att tempen går ned.. Kan säkert fylla lite till i morgon bitti... Men fortfarande är det inte vatten i den övre slangen, å andra sidan kanske det inte skall vara det när bilen är avstängd? /Marcus |
|
|
det skall vara vatten i övre slangen,hade du nån luftskruv,den skall vara öppen när du fyller på. |
|
|
du har luftskruv på kylaren. Länk |
|
|
WAN: Sitter inte den luftskruven förlängd bort till luftskruven som sitter vid expansionskärlet? Annars vet jag bara att det finns en avtappningsskruv i botten av kylarens högra sida (framifrån sett) Sakta men säkert så blir det mer vatten i systemet i alla fall, dock inte helt avluftat ännu känns det som... /Marcus |
|
|
jo den sitter vid sidan om expkärlet. Länk |
|
|
Jag vill minnas att jag läst att någon rekommenderade att man skulle ställa bilen i uppförslut när man luftar och fyller den, detta för att lättare få ut luften. Har ej gjort detta själv dock... Mvh. /Kjell |
|
|
Kjell: Det kan förstås vara en logisk idé! Just nu verkar systemet ha stabiliserat sig efter 2-3 efterfyllningar (bara några deciliter varje gång)... Får hålla lite koll på den de närmaste gångerna jag använder bilen... I övrigt är jag mycket nöjd med mitt mekande! :-) Det verkar ju för sjutton som om jag har lyckats byta vattenpump korrekt! :) /Marcus |
|
| Bytte kylvätska för några årsedan. Minns vagt att det sitter en luftskruv som gjorde nytta på en av slangarna nära torpedväggen. Har du tillgång till TIS, så står det säkert där i vilken ordning som är rekommenderad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.