AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.236

Service i dalarna?

Sida 1 av 2
Hej undrar vart ni lämnar in eran bil på service i dalarna? Finns det nått prisvärdt serviceställe som ni kan tipsa om? Finns ju carclinic i Mora men det har jag hört lite skitsnack om.

MVH
//Kalle
Mi
117
Micke_L
320d xdrive -10
Lundhs Bilotrim AB
Ligger i avesta, tel 0226-57085

Seriös BMW verkstad.

Är man inte dalmas så får man försöka komma upp sig på annat sätt!

-Drift Team 2004-
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Som Micke L sa Lunds Bilotrim!
Eller Autovasion i Gävle!
Alternativt Dala Motor i Falun men han är inte aktoriserad Bmw verkstad!
men väldigt duktig på Bmw och galet mycket billigare!

M.E
Följdfrågan blir då om det är bättre/sämre att lämna in en m5 till Dala Motor i Falun som inte är auktoriserad, eller lämna in den i Mora på carclinic som är auktoriserad? Tappar den nått värde om man inte har auktoriserad verkstads stämpel i serviceboken som för övrigt är full?
En inspection 2 skulle kosta ca 7000 hos carclinic tyckte det lät ganska billigt.

MVH
//Kalle
Carlia håller ju på att öppna bmw i Falun, tror dock inte att verkstaden öppnar först vid nyår. Enligt ägaren (ulf) så ska dom få riktigt kompetent personal på verkstaden. Annars finns Hanssons motor i borlänge, Erland som har firman jobbade på bmw i borlänge innan dom gick i kk och är duktig mekaniker. Telnr till Erland 070-6441374
Bl
86
BlastBoy
M3 Coupé -95
säger som mAnGe-9: Dala motor i Falun har funkat väldigt bra. Har haft min M3 inne där på lite övrig service, dock inte inspection I eller II. Bra priser har dom också.

// Glad
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
freakholm: Gör Dala Motor i Falun en Inspektion II exakt som det står i serviceboken och använder originaldelar så tycker jag inte det gör något alls och det bör inte påverka värdet negativt.
Min lokala BMW-handlare (som inte är direkt svindyr) tar 8000kr för en II:a, så 7000 är ett helt OK pris, bara de gör rätt saker. Det ska du fråga både Carclinic och Dala Motor innan de börjar. Det ska ju justeras ventiler, bytas oljor i drivlina, byta kilremmar, luftfilter mm mm mm. Vissa fimor hoppar över saker eller anger dem som extra tillägg, och då kan de skylta med ett helt annat pris förstås, men det blir ju inte rätt service. Det enda som ska debiteras extra är bromsvätska (rekommenderas!), samt kylvätskebyte och byte till nytt mikrofilter om sådant finns. Skriv gärna vad du får för priser från Dala Motor och vad de gör för de pengarna.

-M5 E34 Limousine register Länk
we
20
welder
530d limo-01
wiklunds bil iludvika är bra dom har bmw service 0240/10444
Hej igen, HD91 tack för att du besvarade min fråga! När jag var på carclinic tyckte jag att priset lät bra och frågade då direkt vad det skulle kosta med en inspektion II + alla tillägg. Svaret blev 9000kr. Tilläggen kostade alltså 2000 så det stämmer nog att de hoppar över vissa grejer. Har sett i kvitton från dem att det hoppar över några remmar, vet dock inte vilka. Men detta är ju lite svinigt. Jag tänkte att jag gör precis allt och lite till så bilen blir perfekt till våren. Tänkte be om en specifickation över vad de ska göra så att jag ser på papper att det kostar som de säger och att allt är med. För jag ska nog göra lite mer än service II och då vil man ju ha lite koll så det inte rinner iväg alltför mycket. Ska bland annat byta lite lister och stötdämpare fram.

Jag tackar så mycket för alla tips! Jag ska ringa till dala motor falun en sväng i veckan och fråga samma saker där som jag fråga carclinic.

fortsättning följer!

MVH
//Kalle
Som jag sa tidigare rekomenderar jag Hansons motor i borlänge, han har mycket mer vana att skruva bmw än dala motor. dessutom är han bmw-fantast ut i fingerspetsarna vilket inte är en nackdel. Jag har använt mig av båda firmorna men kör hellre den längre sträckan till Erland (hansons motor)
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
ryk 330xi. om jag inte tror helt fel så har jag sett din bil hos erland! ska själv dit med min på ett besökt! Han är en bra kille!

Min bil Länk
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
DALA Motor avråder jag starkt ifrån i a f. Jag har försökt att handla där, men servicen är ju helt klart det sämsta jag varit med om. Och beställer man nåt så får man betala mer än BMW tar original. Trots att man fått höra billigare pris tidigare.

Men Hanssons (B)il & (M)otor (W)erkstad kan jag varmt rekomendera. Jag vet att han är seriös och gör ett bra jobb. Är också enormt kunnig inom BMW.
Tel:0243-221199

MVH Morgan.
Stoffe
Du kan nog ha sett någon av mina bilar där, 330 har stått där stora delar av sommaren och m3:an några gånger på lite småfix.

Carpimp
Kan bara hålla med dig. Att Hanssons bil & motor gör ett bra jobb och är seriösa kan jag gå i god för.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Då var den den jag såg iaf ;)
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Kan bara bekräfta det som tidigare sagts...

Dala Motor - Jag har lämnat mina bilar i deras händer för sista gången, utan att gå in på detaljer kan man säga att varken delar, kunskap eller servicekänsla håller närheten av bmw-kvalitet.

Erland i borlänge däremot är en oerhört kunnig och trevlig människa och mekaniker - kan bara säga gott om honom och hans arbete! Dessutom kommer han få en dator inom kort så han kan felkodsavläsa och programmera (tex halvljusaut) de flesta mindre verkstäder kan sällan det sistnämnda.

Så bor man i Dalarna - åk med bmwn till Erland Hansson för service, det kan inte bli fel.
Jag kommer fortsätta åka dit oavsett hur duktiga dom än blir i Falun (där jag bor) när dom öppnar.

6a - för det är du värd
Kalla Erland för "Drängen", då får ni 20% rabatt.
nilez
Eller en buckla i motorhuven ;-)
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
En till som med gott samvete kan rekomendera Erland...

Mvh Jocke W

Vad har Hanssons för adress?

Gissar att Tägtv. är privata adressen. Hittar ej firman på gulasidorna.

Nån som gjort en Insp I på en e36 eller bytt bakbussningarna hos honom och har ett ungefärligt pris?

/mr B
HANSSONS BIL OCH MOTOR
Tel. 0243-221199
Skräddarbacken 18, 781 93 BORLÄNGE
Wh
157
Whelie84
BMW 330D -2000
Jag servar på Wiklunds i Ludvika..3600 skulle jag få betala för en inspektion 2 till en 330D när jag ringde och hörde idag. Måste vara kanon pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.