|
|
|
|---|---|
fjamsetramsa |
När kom nya gasen o hur vet man vad man har??? |
|
Menar du gasen för AC? Micke K. Länk |
|
fjamsetramsa |
Japp..vad är skillnad...miljövänligt kanske?? |
|
Vad har du för årsmodell på bilen? Har du en -93:a o uppåt har du säkert den nya miljövänligare gasen. Skulle de va så att du har den gammla gasen kan man fylla på med den nya i de gammla systemet utan att bygga om det. ///Micke |
|
fjamsetramsa |
Bara en undran..ac funkar som den ska... |
|
kolla påfyllningsventilen. som en däckventil har du den gamla R22 tror jag den heter. om den är 1,5 gånger större har du R134. 92-93 byttes det. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
fjamsetramsa |
ok...men i vilket fall som helst är det väl inget o bry sig om så länge ac funkar korrekt... |
|
Ska finnas en dekal under huven som det står vilken gas det är. Är så på båda mina.... ----BMW ///M3--- |
|
fjamsetramsa |
Hittar ingen sådan dekal...därför jag undrade....men den dagen ac ger upp..då måste man konvertera till nya gasen då?? dyrt?? |
|
Länk Länk Länk Länk Mvh |
|
| Länk | |
Ulke |
Info Gamla gasen heter R12 och finns ej längre (finns förvisso fortfarande i Polen och en del andra länder men är förbjuden i Sverige) Nya Ersättaren heter R134A och KAN ersätta den gamla utan modifieringar.... Jag skriver KAN, för frågar man hos en auktoriserad verkstad så FÅR de inte bara fylla i den nya utan att konvertera om systemet. I Praktiken kan man dock fylla med den nya efter en tryckkontroll och vaacumsättning av systemet.... DOCK kan man inte använda den angivna fyllnadsmängden för R12, men en som vet vad han gör kan avläsa på manometrarna när rätt mängd har tappats i..... R134A kommer dock inte riktigt att ge samma kyla som den gamla mer effektiva R12, men den kommer att funka tillfredsstälande ändå..... (brorsan kylmontör och jag har med "hjälpt till" att jobba med det under vissa perioder....) mvh Ulke |
|
Ulke: Precis som du säger så KAN man fylla på den nya gasen i de gammla systemet. Ska inte spela någon roll, även fast en aukt. verkstad säger att man måste. ///Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.