|
|
|
|---|---|
|
Kommer detta att fylla min E32? Redigera/radera meddelande Svara med citat Fylla då menar jag ljudmässigt inte fysiskt då bilen är stor som fan 8) Har just köpt på mig följande 1st JVC KD-SC900R Huvudenhet 1st MDS baslåda med dubbbla 12" Audiophile AC-12 i MDS byggd låda med plexi neon och hela kitet 1st MDS Slutsteg HC-475 Har 2st JBL P-62 6,5 tvåvägs innan som lirar på helt ok. Kommer detta att kunna lira bra i min BMW 735 -87 (E32) Vad saknar jag i min bil förutom sladdar då 8) /Robin Nybliven E32 ägare med P.I.M.P ambitioner... | |
|
Jag hade aldrig viljat ha en sådan konfiguration. I mina öron kommer det låta skit. Framför korvkjosken kommer det funka. För att bilen ska "fyllas" med ljud måste du ha 4 högtalare. En i varje hörn så kallat "Quadrofon". Då låter det helt ok med hyfsade grejer. Ska du endast köra högtalare fram ska du ha saker som e bättre än "ok" med även slutsteg till högtalarna. Just nu kommer det låta ok i framsätet men de i baksätet kommer må illa av bas. Hade jag varit dig så hade jag inskaffat så jag hade haft Diskanter och midbasar fram. ett par koaxialer i bakhyllan/bakdörrarna, även ett 4-kanals steg till detta. Om du ska få lite harmoni i systemet (i min mening går det ej med dubbel 12 från MDS) så får du fixa så att bastonerna kommer ur bageluckan in i coupen för att få en hel ljudbild. Annars måste du larma på som fan för att det ska vara bas i coupen. Då kommer det se ut som en lantis i en 240 som åkerförbi med att hela bageluckan hoppar. Som tung BMW fantast så anser jag att en BMW E32 ska köras med klass. Alltså min slutsats Inhandla ytligare 2 högtalare så du har både bak och fram. Köp gärna de i JBL, DLS, Infinity, Phase Linear eller något annat märke som kan sina grejer. Köp till ett hyfsat 4-kanals steg. Det behöver inte vara ett dunder steg men undvik de färdiga 4 kanalerna i din CD-spelare. Om du har skidlucka så avänd den för att få in bastonerna i coupen. Annars får det göra det så ack förnedrande i en E32 göra hål i hatthyllan. Sen kan även jag påstå att du kommer ha välljud. Vet faktiskt inte vad HC-475 e för något steg. Men se till att ha överdrivet mycket kraft till basarna annars kommer de släpa efter o låta som en tuba. Dubbel 12" är mera svårdrivet än vad folk tror. Det viktigaste du ska tänka på är att när du monterar högtalarna i bilen så gör det ÖVERDRIVET väl. Om de sitter hipp som happ kommer dom vibrerar när du drar på och då kommer all basljud förstöras! //Filip |
|
Robsarve |
Quadrafoninspelningar har jag inte sett några sen 70-talet, så det verkar lite ute att bygga en anläggning för det idag... Robber: Konceptet i sig verkar helt ok, brukar inte kommentera konkurenters produkter, men den baslådan är verkligen inget vidare. |
Ulke |
Håller med Rob i detta fallet.... Högtalare bak skall du använda endast om du känner dig tvungen att blidga dem som eventuellt kommer att sitta bak, och driv dem i så fall som lite rearfill på låg volym med det inbyggda steget i spelaren. Satsa hellre på ett lite finare framsystem som inte bara masserar fötterna och jutera ihop nivåerna fint med baslådan....... Baslådan finns som sagt bättre att tillgå, även i samma prisklass.... mvh Ulke |
| Robsarve, när jag menar quadrofon så menar jag 2 fram 2 bak, där man kör left och right. Det låter avsevärt bättre än bara 2 om man har inte de finaste sakerna, blir ett luftigare ljud, inte bara 3db högre. Och som Ulke säger. Det viktigaste för det ska låta "Hifi" är att du tar dig tid och sjysterar ihop fram, ev bak systemet med baslådan. Även om jag en igen klankar ner på MDS grejer =/ | |
|
Med 4 högtalare kommer det att bli en påtaglig fasskillnad mellan fram- och bakhögtalare (och även mellan höger och vänster kanal, men det blir det ju även med 2 högtalare och det är mindre märkbart), såvida man inte har nån ljudprocessor som kompenserar detta. Sitter inbyggd i vissa huvudenheter men det ska ju ställas in korrekt också. Nu vet ju inte jag vad du är ute efter, men på dina specifikationer låter det som om du först och främst är ute efter "bra tryck" på bekostnad av ljudkvalitet och då kanske det inte är nån nackdel med JBl-framsystem och MDS 12". Personligen tycker JAG att det brukar låta bäst med få grejer av bra kvalitet, tex: 5,25" eller 6,5" tvåvägs framsystem av bra kvalitet! Gärna DLS eller Infinty... Kostar kanske tre-fyra tusenlappar men har stor betydelse för ljudbilden. Placeringen är också viktig! Kickpaneler med högtalarna vinklade lite snett uppåt brukar funka bra. Brukar även låta bäst om diskanterna placeras nära mellanregistret, men det finns ju givetvis undantag. Diskanternas placering är dock lätt att prova ut. Dom lägsta frekvenserna klarar man sig oftast utan, så dom bör filtreras bort. Det är oftast dom riktigt låga frekvenserna som får ett framsystem att låta illa. Och tyvärr är dom flesta tvåvägs-systemen ganska tungdrivna så ett slutsteg till dessa är en stor fördel! När det gäller baslådor kan det vara lite klurigt att få in ljudet i kupen om man inte vill kapa sönder hela bilen. Bandpasslådor funkar ju om man drar in portarna genom hatthyllan eller skidluckan. Tyvärr är det svårt att konstruera en bandpasslåda som funkar till all sorts musik eftersom vissa frekvenser blir förstärks mer än andra. Lyssnar man bara på en sorts musik är det ju lättare. En vanlig sluten eller basreflexlåda kanske är bättre men det är svårt att få in ljudet i kupen på en sedan. En tumregel är att hellre använda flera mindre element istället för ett stort. Tex har två 8" ungefär lika stor konarea som en 12". En 12" klarar visserligen lägre frekvenser, men det är ju inte alltid nån fördel. En bandpasslåda kan konstrueras så att detta sköts automatiskt, utan filter... Slutsteg får man oftast det man betalar för och då menar jag inte antalet watt, som i sig är ganska ointressant. Ett "litet" slutsteg på tex 2x50 watt kan mycket väl driva på bättre är ett "Monsterslutsteg" på 2x400 watt med en massa blinkande blåa dioder och kromad plast. Det bästa är att hålla sig till kända, bra märken och inte köpa det billigaste man hittar i MDS-katalogen. Känner man att man vill ha slutsteg även till framsystemet kan det var smidigt med ett fyrkanals-steg. När det gäller huvudenheter så föredrar jag även här bra, kända märken (Tycker JVC har haft en del prisvärda varianter genom åren dock). Vill ha det så enkelt som möjligt men med bra kvalitet. Dvs jag vill inte betala nåt extra för en F1-bil som far runt, eller nån delfin som simmar i displayen. Och uteffekten kan man i stort sett bortse ifrån, speciellt om man ska driva alla högtalare med separata slutsteg. Ville bara dela med mig lite om mina personliga åsikter och erfarenheter så detta bör inte ses som nåt slags "facit" när det gäller ljud. Finns många lösningar/kombinationer som funkar bra. Lycka till! |
|
teamchameleont |
vill du ett bra tips så skall du se min bil.. då vi bygger tävling i den.. så jag vet exakt vad man behöver göra.. det krävs inte mycket för att få det att låta gott.. två 6,5 i varje dörr, men plastade domar i a panel samt b panel. sen öppnar du skidluckan o portar ut basen den vägen för att få trycket i cupén. i basväg är DD ett bra element att satsa på, då du har mycket luft att skyffla.. |
| Lägg ut gärna ut bilder teamchameleont! | |
teamchameleont |
självklart... håller på med det, men det är inte så lätt... håller på en sida istället för att lägga upp alla bilder på... har inte hittat det progget jag brukar avnända.... är det nån som har pagemill så kan ni skrika till... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.