AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
845

328 ic VS M3 (286)

Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Tjena! Jag låg bakom en BMW m3 igår i min 328ic. Jag ville testa vad den gick för så jag körde upp ganska nära för att stressa honom lite. Det var på en 70 sträcka, när det väl blev 90 och fri väg gav han järnet, beredd som jag var hade jag tvåan inne redan. Han kunde inte dra ifrån mig (till min egen förvåning). Vi gjorde sedan ett par acceleration från 90 - 140,150 i samband med omkörningar. Jag hängde på honom hela tiden. Jag låg i (slipstreamen) så jag hade givetvis mindre luftmotstånd, men ändå! Nu började jag tvivla på att det var en m3 men när jag körde förbi sedan på en 50 sträcka kunde jag se att den hade röda mätare, och på så sätt inte var en 328a med m3 optik!
Fler som blir förvånade över detta?
Han kanske körde på 6:an hela tiden? =)

Mvh
Patrik 325i -92
RafkoM3
Han kanske inte hade 2an i som du utan 3ans växel...
Allt beror på om man pressar bilarna ju :)

/Rafael
M3 Köhler Racing
Pu
77
Putte
M3 e36
Du borde ha fått däng, har själv en m3a och rejsat mot åtskilliga 328or en enkel seger obs över hundra hästar mer!!!!!!!.Det var nog en 320, hehehe.
Patrik
Personligen så tror jag att han bara lekte med dig, men om du tror att en M3:a inte piskar din 328:a så är det väl bara att beklaga… jag har själv en M3:a E46 och har svårt att tänka mig att du skulle hänga på med din 328:a. Men vem vet, kanske är du en bättre förare även när det bara går rakt fram.

Patrik

/M3 -01
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Enligt BMW USA gör 328:an 0-60 mph på 6,6 sekunder, jämfört med tyska BMW's 0-100 km/h på 7,4. Kan detta vara för att man måste peta i 3:an för att komma upp i 100 km/h och därmed förlorar tid? Jag har en polare med en 3,0 M3:a som går som den ska och jag hänger på ganska bra, förvånansvärt bra faktiskt. Definitivt är att när jag bytar till en ska det vara en 3,2:a annars kan det vara.
Pu
77
Putte
M3 e36
Skillnaden mellam 3.0 o 3.2 är lika med noll.Har rejsat mot ett antal och det är helt jämt!!!
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Det är bra mycket bättre bottendrag i 3,2 än i 3,0..Märks inte mycket upp till 170,men sen märks stor skillnad!
Pu
77
Putte
M3 e36
Inte mot min ialla fall, fast jag har "trimmat" min lite gran.
Klarar en 328 100 på 2:an?

"rak 6:a Ja tack"
Patte
testa =)
Har ingen 328 tyvärr får nöja mig med en 325:a

"rak 6:a Ja tack"
Ic
62
Ice
740IA -98
X5 3.0d -05
Z4 3.0 -03
520IA -91 slitvargen
Hej igen!
jag drog till ca 95 i 2ans växel. Han växlade strax efter, detta såg jag eftersom hans bil gungade till lite och det kom en rökpuff ur avgasröret.

(Någon särskilt bra förare vet jag inte om jag kan kalla mig, men att dra till rött på varvräknaren bangar jag inte för iallafall)

Om han ville leka med mig hade det väl varit roligare (för honom) om han bara bränt ifrån mig.
Jag tror givetvis inte att jag normalt sätt ska ha en chans mot en m3a, kan kanske varit ett sämre äldre exemplar. Dessutom hade det väl visat sig vara en större skillnad på bilarna om man hade rejsat på en motorväg från 110-220, skillanden hade nog varit betydligt större i hastigheter uppemot 200.

Läste precis igenom alla inlägg i denna debatt och av min erfarenhet så kan jag säga detta: ligger ni båda på 2:ans växel och trycker plattan i mattan så har en 328i på 193hk inte mycket att komma med i jämnförelse till M3:ans 286hk och betydligt starkare vridmoment. Har själv haft 3 st M3 3.0 varav en som jag kompressor konverterade. Har för tillfället min andra M3 3.2 (-97 &-98) och jag kan säga så mkt. som att när männen i München får finputsa BMW:s sexor så finns det ingen och jag menar ingen standard BMW som kan mäta sig med M3 respektive M5!

Ha en bra sommar och spar på bakdäcken !!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.