AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.236

Nån som har installerat en PC/DATOR i sin 3-serie?

Jag har en buisness cd till min 3-serie. Funderar på att flytta ner klima-kontrollen och frigöra ett dubbel-din-utrymme för en tft-skärm. Hörde att det skulle finnas ett företag i Stockholm som är duktiga på just att integrera datorer i bilar så att man kan konfigurera dem hur man vill.

Nån som vet eller själv gjort?

Jag vill inte ha en vanlig bilstereo med en utfällbar skärm utan en custombyggd snygg som matchar inredningen.
va
82
vagabond
320d -02
Håller på med det precis.
Det finns 3 alternativ:

1. Köpa färdiga kit byggda på miniATX, mini hit och mini dit. Ser snyggt ut, bara att koppla in grejer. Problemet är att, om du inte vill modifiera i bilen för mycket så måste du placera den i bagageutrymmet och dra långa kablar till allt som ska anslutas.
Det snabbaste alternativet ligger på runt 1000MHz och kostar en slant - då är det lika bra att köpa original navi/dvd/tv.

2. Bygga allt runt standardkomponenter, än om lite klumpigare men till bråkdelen av priset för mini-grejorna och dubbla prestanda. Finns ju gott om utrymme där bak.

3. Använda en bättre begagnad laptop. Har ikväll testat att ha datorn under passagerarstolen, finns gott om plats och lättillgängligt. Verkar funka, bara jag lyckas göra snygg montering - funderar på nån form av uphängning som kan ta upp lite vibrationer. Kablar kan dras under (vid) mittkonsolen och ner under stolen.

Det som jag tänkt koppla till datorn är:

GPS-antenn. (har redan provat - funkar hur bra som helst)
Ev ett externt ljudkort.
Bildskärm, måste vara VGA men tyvärr svindyra (fattar inte varför, en liten TFT skärm borde kosta mindre att tillverka en en stor)

Mjukvara:
WIN XP med ca 60% av tjänsterna avstängda :)
Front End som det fint heter - finns massor att välja mellan, jag har fastnat för MadiaCar, rätt förlegat men det har funkat bäst av alla som jag provat.

Kartprogam - det mesta funkar.

Strömförsörjning:
Förmodligen det största problemet Finns dyra lösningar men n biladapter från Teknikmagasinet funkar helt utmärkt.

-Oj, det blev lite långt men jag har surfat mycket.... :)

Oke
Intressant! Ja smaken är ju delad... ja vill ju inte ha en hel dator löst i skuffen, blir ju inte särskillt snyggt. Gärna undangömd, och DÅ behöver den ju inte se supersnygg ut.
De viktiga för mig är att resultatet fram ser ut ungefär så här
Länk

Den killen har tagit en Pioneer AVD-W6010 6.5" LCD och gjort en hållare som ser ut som att den suttit där från fabrik. Han verkar ha lagt nån slags platta framför knapparna också så att de ser snyggare ut. Troligtvis ingen tryckkänslig skärm

Jag vet inte vad som är bäst. Antingen köpa en tryckkänslig skärm eller en med några knappar. Man kanske inte ens kan använda eventuella knappar som finns på dessa skärmar om man ändå ska koppla en egen dator till.

Hur funderar du kring styrningen av systemet? Det vore ju schysst att i alla fall kunna höjja å sänka volymen på ratten samt scrolla upp ner i menyer/låtar/listor osv.
va
82
vagabond
320d -02
Det finns ju sådana I-BUS adaptrar när man vill styra från ratten. Kan bli bökigt att få till men det funkar. Jag gillar inte knappar för volym så jag ska försöka infoga en volymratt nånstans.
Det bästa är egentligen en touch-skärm. Det finns också touch-plattor (som för bärbara) som man kan sätta lite var som helst och styra. Jag har också sett sk "fingermus" - man sätter den på pekfingret och styr med tummen på en kula - verkar vara riktigt praktiskt.

Panelen som du ser bilden byggs och säljs för ca $300 av nån kille som huserar på mp3car.com. Saftigt pris tycker jag, går att göra sånt själv.
Hörde ett väldigt osäkert rykte om att det skulle finnas ett företag i stockholmsområdet (där ja bor) som kan det här med pc-integrering i bil. Känns lite dömt att misslyckas att beställa moderkort där, skärm där och powersupply där och sen skyller alla på varandra om inget funkar :(

Den här killen har ju gjort på pricken va jag vill.
Länk
Ser inte va han har för hårdvara men...
ett sånt bygge skulle ju göra att jag kan sälja min portabla gps och kan köra mp3, gps, film, radio och så vidare via datorn.

Nån hint om vad detta skulle kosta minst om man inte vill installera själv och göra alla miljarder fel man kan göra?

30 papp?
En sån där om den fanns i ca 7" vore ju perfekt. Stilren och snygg. fast man kanske ändå måste specialfixa en ram Länk
Jag arbetar just med Mobile PC lösningar. Allt behöver inte vara så krångligt. En sak är dock säker - jag rekommenderar inte att bygga en pc "där bak" med standardkomponenter.

Det finns flera olika lösningar. Och dessutom snabba lösningar för samma pengar som att köpa en "normal" dator.

Skicka ett mail eller PM, så kan jag hjälpa Dig att hitta rätt.
Okej Guerillaman
Jag har som sagt buisness cd och har inte exakt koll hur allt styrs via dessa mediacar/varan o allt va de heter.

Jag vill så klart ha en pc för att man kan integrera så mycket finesser man vill. Jag undrar. Killen som har den här lösningen
Länk
sitter han med en extern fjärr och fipplar när han kör bilen eller varför har han både en touch screen och ir-öga???
Jag vill kunna styra de mesta via touchscreenen och alternativt kunna använda rattknapparna integrerat med systemet så bra de går. t.ex. höja volym och skifta musikspår med de knappar man normalt gör det. Går det med mediacar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.