|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
som sagt vad kör ni på för Oktan i era bilar? jag själv kör endast på 98 eller högre om det finns.... jag kommer nämligen längre på 98 än på t.ex 95 jag har inte gjort nån seriös utredning i detta men jag vill nog påstå att priset är nog hugget som stucket eftersom man kompenserar det dyrare 98 priset med att man tjänar 8-10 mil på en full tank. sedan inbillar jag mig att bilen mår bra/bättre på höga oktantal vad vet/tycker ni?????? | |
|
Jag kör på Shell V-power. Känns som bilen blir piggare. Dessutom är endast det bästa gott nog :) |
|
| Jag kör på 95, men vad jag förstår så är det enbart ekonomiskt hållbart att köra på 98 eller V-power då man kör längre sträckor. Själv kör jag mest kortare sträckor. | |
|
Shell V-power. hjorten |
|
| Tankar alltid 98, har blivit en vana (bra/dålig). Hur stor den verkliga skilanden mellan 95 och 98 är vet jag inte, men placeboeffekten är underbar :) | |
|
98 Länk |
|
|
8-10 mil längre med 98 oktan???? Hur stor tank har du egentligen? Ett enkelt räkneexempel: Ponera att tanken är på 60 liter och du kommer 8 mil längre: 8/60 = 13% Finns inte en möjlighet i världen att man får 13% högre verkningsgrad med 98 oktan än 95. Möjligen 1,3% men då kommer du "bara" 8km längre på varje tank... Mer än 3% bättre verkningsgrad pga högre oktantal är nog helt orimligt att tänka sig i alla fall, t om i en modern högkompressionsmotor med knacksensorer. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör på 98 oktan. Keep Your Distance! |
|
|
det beror kanske på vad för bil man kör........... jag har lyckats att köra min fiat uno 45i.e som drar 0,45 normalt på 0.38 på 98oktan 40liter i tanken och 100 mil å andra sidan klarar jag aldrig med min 635a mer är 55mil på 80liter men det beror nog mer på blyfoten........ |
|
|
BMW635CSI///M, det måste vara något annat inblandat än enbart övergång till 98 oktan, om du sänker förbrukningen med 14-15% (eller i ditt fall 15,6%)! Högre oktantal påverkar effekt-/verkningsgradsmässigt endast moderna motorer som har knacksensorer, vilket jag faktiskt tvivlar på att din fiat har...och även då kan det handla om kanske några enstaka procent (typ 2-3) i skillnad på verkningsgrad på en sugmotor. Skulle faktiskt tro att det är placeboeffekt inblandat, att du helt enkelt medvetet/undermedvetet har kört försiktigare när du slagit i 98 oktan... När det gäller turbomotorer kan effekten öka mer, men det beror på att styrsystemet kan reglera upp laddtrycket med högre oktantal i bensinen. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I M5:an: 95 oktan I 535:an 95 oktan I 328:an 95 oktan I 325:an 98 oktan ///Micke |
|
|
I E23:an kör jag på V-Power. Den är så törstig ändå, så då kan den lika gärna få nåt "gott" också. =D I min Civic så kör jag på Jet 95 oktan, för jag kommer längre på Jet 95 oktan än Shell V-Power i den bilen. MVH Morgan. |
|
|
95! Provar 98 ibland. Men antar att det är lönlöst p g a åldern på min bil. |
|
|
Har tankat 98 hos Shell, innan (99-oktan) V-power kom. Har märkt en klar skillnad mellan dessa två bensinsorter hos min 540:a. Något mer kraft och lägre bränsleförbrukning med V-power. Så nu är det bara V-power som gäller för min del. Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
| Jag kör på 98 eller V-Power. | |
|
Finns hur många trådar som helst om detta, allmänt vad folk kör på, vad just DEN modellen bör köras på etc... Länk Länk Länk Länk |
|
|
i helgen körde jag örebro-varberg och varberg-örebro på 40l 95oktan i min UNO men jag hade 300Kg last hem och det var kallt ute annars borde jag komma 100mil på den tanken. bra va? |
|
|
M5 - V-power 318is -95 Mvh, Kalle Racebilen: Länk |
|
|
98:a i alla bilar. Länk Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Endast 98! Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
| 95 i 328 E36 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.