AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.294

Varför så billiga 523:er?

Sida 1 av 2
Jag har kollat runt lite på 523:er av årsmodelerna 96 o 97 och har blivit förbluffad över hur billiga dem är.

Tex den här Länk

och den här
Länk

Vad är det som gör dem så billiga? Är det mycket problem med just dem här årsmodellerna eller vad beror det billiga priset på?

En gång BMW alltid BMW.

Min bil.
Länk
Snart 10 år på nacken.
Stort utbud.
Ny modell.
Högt bensinpris.

Synd att man är ägare och inte spekulant, man får mycket bil för pengarna...

/Udo Dirkelsniff

Länk
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Den första har gått 27kmil så jag tror inte ens han får ut 59kkr för den. Den andra var prissänkt från 75 kkr till 59 kkr, visar på att ingen är villig att betala 70 kkr för en tidig 523i.

På nr 2 tippar jag slutpriset till 55-60kkr, dvs det pris han nu har satt ut.
Jag tycker inte det är så billigt i jämförelse med vad man kan få för ungefär samma pengar; från Tysk BMWhandlare, 18000milers 97:as 535i 5vxl för €5900, sedan finns det ett ytterligare ett antal 520i, 523i, 528i för liknande pengar, så det finns mycket att välja bland, helt klart köpläge!

Mvh Stephan
Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
Fattar bara inte vad bensinförbrukningen kan ha med detta att göra. När bensinen gick upp bestämde vi oss för att prova att använda bilen som ett rent transportmedel en månad.
Vi nollade färddatorn och körde lagligt utan att stå i vänsterfil vid rödljusen. Vad hände med vår 523 touring från -99?
Medel hamnade på 8,7 på datorn och 9,0 i verkligheten. Detta är bra för en bil på 1660 kg med denna effekt. Det måste vara något annat med dessa bilar. Jag tror att BMW bilar med problem som är dyra att åtgärda sänker priset på alla BMW.

Oo=00=oO
Helga
Ja helt otroligt mycket bil man får för 50-60 tusen.
En 523/528 -97. Mycket mer bil än Volvo 850 för 75 tusen.

//Helga
Bensinförbrukningen är suverän på dessa stora/motorstarka bilar, från Farsta tills motorvägen till Norrtälje börjar, i höjd med Rimboavfarten drog min 540, 0,77l/mil, sedan steg den till 0,83l/mil innan målet, någon mil i från Kapellskär och det var inklusive en tur in till Norrtälje, och det var med en E34:a, E39 V8 bör vara ännu snålare, så det är bara att köpa, den enda bil som är mer prisvärd är E38.

Mvh Stephan
milew
Stephan: Hur kyckades du att få ner din 540 till en förbrukning på 0,77 - 0,83, Själv har jag en 540 e34 och den drar cirka 0,95-1,0 vid landsvägskörning?

MVH
Milew
milew; Jag tror förklaringen är att, jag hade smala däck 205:or, jämnfart hela tiden mellan 70-120km/h, vid 21-22 tiden är det köfritt i Stockholmsområdet "en förutsättning" din förbrukning är normal för körning under dagtid med trafik som behöver köras om, kör när det är lite trafik så tror jag du får ner dina siffror.

Mvh Stephan
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Stephan735i>> Är det med färddatorn eller avstämmning vid tankning??

Ligger jag i 80-90med min så visar färddatorn 0.6-0.7 med 265 däck bak, samt ett ägg under pellen givetsvis.

mvh

52
447
528:n
528i -96
En 5 serie av E39 är omöjlig att sälja privat. Den måste nästan ges bort. Jag annonserade min i ett par månader. I dagspress, på nätet på alla dyra kända sajter, metro m.m. Det gick sjutton med inte att sälja! Det kom 1 person som egentligen var pank...Han hade inte ens råd med försäkringen...

SÅ bilen fick mer eller mindre ges bort till en firma. Nyligen så blev en kompis erbjuden 40.000:- för sin 16-17t milare av 528 om den var i fint skick!!!! HALLÅ!!!!! Men den som vill sälja....Ja, ni vet hur det är. Jag blev erbjuden runt 38.000:- på större firmor som BMW och Audi!!!
Dutta; Det är nog inte lika bra i verkligheten, kikade på mina äldre tankningar med avstämning, då är färddatorn ca 4-8cl över.

Underligt att E39:an ligger så lågt, jag får rekommendera min kusin en E39, i stället för E34 nu när priserna ibland är lägre för ersättaren.

528:n Hur var skicket/utrustningen/historiken på din E39:a? Och vad begärde du för den?

Mvh Stephan
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Inte för att vara otrevlig eller så, men då kan knappast bilarna ha varit i fint skick. Jag sålde min 523:a, -97, 17000 mil för en månad sedan och fick 88000 kr, privat.
Miper335
Andrahandsvärdet är dåligt för alla bilar då de säljs privat,när de sedan hamnar på bilfirma vill folk gärna betala både 150 och 160 t för en 99-00:a

Sen kvittar det om bilen är Import för tydligen har folk fått för sej att de bilarna då MÅSTE vara bättre än de som säljs privat för 80.000kr.

Anledningen heter lån och möjlighet till inbyte....

Folk är som sagt mycket skeptiska och håller hårt i pengarna då det gäller så gamla bilar...

Nya däremot...är en en annan sak.......då kan folk förlora 150.000 kr på ett år utan problem och utan att tycka att handlaren lurar dem.
billigt?.
vad får folk att tro att dom är värda mer, det är gamla bilar vi pratar om
*suck det är det som trissar upp priserna här*
dom är inte värda mer tyvärr
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Dessutom är det första årsmodellen av e39. Men det är klart, alla barnsjukdomar är väl säkerligen åtgärdade vid det här laget.

Men dem du länkade till, det är ju en helt vanlig, standard, e39:a. Trälister, mindre attraktiv färg, fula fälgar, höga mil etc etc. Då blir priset därefter.

Jag tycker att en e39 kan se så jävla bra ut, samtidigt så himla tråkig! Jag skulle gärna kunna tänka mig en e39 t.ex. 530 -01, då ska det absolut sitta fullständigt M paket utvändigt respektive invändigt. Fina fälgar. Rätt färg samt tv/navi. Xenon. Angel eyes. Invändigt ska det absolut vara aluminiumlister och inget trä.

Däremot skulle jag nog avstå från en 528i/523i helt orginal, som de du länkade till t.ex. Då tycker jag att e39:an ser vädligt tråkig ut.

Men visst, man kommer inte från att e39:an är himla mycket bil för en rimlig slant. Komforten finns ju ändå där, trots avsaknaden av M-paket osv.

Jy
43
Jyrinki
1800 -69
520dT -13
MD// Du talar om smakfrågor som om det vore något som kunde bestämmas med absoluta svar. Jag tycker den bil du beskriver med plast utvändigt och plåt invändigt är skitful. Jag är dock medveten om att detta är något jag tycker, och inte någon absolut sanning.

Oo=00=oO
Miper335
Så när bilen säljs hos handlare är priset det rätta då Delorian?
Det är snarare personer som du och oseriösa handlare med skruvade importbilar som drar ner marknaden och då talar vi inte bara om Bmw.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
MD: Jo det är klart att man vill ha en 530 -01: med extra allt, eller varför inte ett totalt fullutrustad M5:a Men nu snackar vi ju 523:or för runt 50' Går liksom inte att jämföra.
Kanske är lite opartiskt här då jag kör 523:a sedan tre år, är så otroligt nöjd VARENDA gång jag sätter mig i bilen. Spelar man samtidigt in vad den kostar mig i månaden och vad den drar i bensin så tycker jag det inte går att åka bättre. Visst börjar den kanske kännas gammal, men den är ju faktiskt snart 10år. Ställ någonting annat åk som är 10 år gammal brevid så bär BMW'n åldern med stolthet. Ber man normalt folk (inte vi nördar alltså) gissa åldern så brukar de dra till men en 4-5 år.
Miper335:
Nej det behöver inte vara det rätta bara för att det säljs hos handlare.
Och det skrev jag heller läs igen påstå ej saker som jag ej skrivigt det blir så fel då?
Vad blir du upprörd över?
Tycker du själv att en standard 523 97 är mer än säg 60, 70?
Om du vill betala det så var så god själv tycker jag det är för mycket.
Jag kör själv BWN men vad är fel med att vara realistisk hur fin din bil än är så är den inte värd ett överpris.
SÅ du håller inte med att folk köper för 40 i tyskland och säler här och tror att dom skall få ut 80- 90 tycker du själv att det är rätt pris.
Om du tycker att en sådan bil är är värd mer så ok, men vad gör det mig oserös för att jag tycker att 59 000 är ett rimligt pris för en 97:a?

SKall jag jämföra dig med en bilhandlare då eftersom dom brukar vara dyra?
jag har hört att 528:orna är mindre hållbara än vad 525:orna är men inte vet jag det är ju du som avgör så

Haa de bra.. hoppas det går bra med bilköpet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.