|
|
|
|---|---|
| Hur mycket olja ska det vara i bakaxeln? Det är diffbroms/spärr | |
| 1.7 liter transmission olja (w70-w90) | |
| MED diffbroms måste du se till att oljan är av LStyp!! | |
|
Här en länk till Castrol,där finns en del nyttigheter ang volym osv... www.castrol.se klicka på -Råd om olja- och sen -Rektabell- |
|
|
Hej har du diff så skall du ha Castrol XJ någonting den passar både med diff eller utan Bimmer |
|
| Har redan köpt oljan hos bmw så det är rätt typ, fast hon i kassan hade däremot ingen aning om hur mycket som skulle i.. är ni säkra på att det är 1.7 liter? | |
|
Är det inte bara att fylla tills det rinner ur.. det gjorde dom på min på verkstan... det är ju en plugg för att tappa ut oljan en där man fyller på och dom fyllde till det örjade rinna ur och det kan nog stämma att det blec ca 1,7L... hade 2 liter och det blev kvar i ena flaskan.. Bimmer |
|
|
Rätt nivå är då oljan "rinner över", d.v.s då bilen står plant fyller du på tills den rinner ur påfyllningshålet. 2 liter är lagom att köpa då man brukar "slabba" en del. Kontrollera också att det verkligen är rätt olja du fått hos BMW, de har givit mig fel olja ett antal gånger till mig trots att man bett om en specifik typ... Rätt sort är: Hypoidolja, minst GL-4 och med LS-additiv. Lämplig varmviskositet är mellan 90 och 140. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
| Var kan man få tag på en diffbroms till 325a ? nån som vet ? | |
|
Tryggve: Det är inte riktigt korrekt att säga "minst GL-4" eftersom det är stor skillnad på GL4 och GL5! En GL5 innehåller betydligt mer och aggresivare EPtillsatser som är rent skadliga för ex gulmetall i bussningar och lager i de flesta växellådor, omvänt är GL4 en betydligt "snällare" olja som innehåller mindre EPtillsatser vilket gör att du får för dåligt skydd på kuggar i hypoider "normalt" är det GL4 i lådor och GL5 i bakaxlar |
|
|
e36 ja självklart! Diskussionen gällde slutväxlar och då är uttrycket "minst GL-4" rätt eftersom slutväxlarna i en BMW tål ex. Castrols SAF-XO som överträffar GL-4 klassningen. GL-5 är ingen officiell klassning längre, utan endast ett sätt för tillverkarna att visa att olja ifråga har än mer EP-tillsatser och överträffar därmed GL-4 klassningen. Likaså finns det GL-5 oljor på marknaden som inte angriper gulmetaller (ex. har QuakerState en olja). GL-4 är det som rekommenderas av BMW till bakaxlar OCH manuella lådor. Jämförelsevis är GL-1 nästan ren olja utan några EP-tillsatser. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- |
|
|
fyll tills det rinner över i nivåpluggen...... |
|
|
Tjena, lyfter denna tråd. Har köpt en LSD diff till min 325 TDS med 2,56 utväxling. Jag har plockat bort diffkåpa och lackat den sen ska även diffen lackeras. Tänkte fylla ny olja innan jag monterat kåpan. Beställde även 2 liter castrol syntrax limited slip 75w-140. Vad rymmer en LSD diff med 2,56 utv? |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Svarar inte direkt på din fråga, men jag skulle rekommendera att du monterar kåpan och sätter sedan diffen vågrätt på arbetsbänken och därefter fyller upp olja tills det börjar rinna över. Finns det något väldigt speciell anledning varför oljan måste hällas i innan man monterar kåpan? |
|
Precis de ja inte vill göra av den enkla anledningen - jag smetar ner min fina nylackerade LSD diff :D Sen vill ja inte ha olja i övre hålet eftersom ja ska använda gängtätning för där kopparpackningen tätar saknas en bit. |
|
Gotcha! Antog det inte var så enkelt, för då hade du nog redan gjort det :-) Med diffen på en arbetsbänk och en trasa under hålet och om man häller försiktigt - vilket är otroligt mycket enklare med diffen på en arbetsbänk så blir det minimalt med rinn - i princip ingenting. Om du låter lacken härda rejält så ska det inte vara några problem att torka rent med mild rengöring. Gängorna rengör man enkelt med en trasa, ett finger och bromsrengöring. Du har ju en 188-diff, och enligt Bentley (som är en av de pålitligare källorna) så ska det vara 1.7 liter. Alla källor säger dock att uppgifterna är ungefärliga, är därför man fyller tills det rinner över. Exempelvis är det fullt möjligt att en LSD ska ha lite mindre än en öppen. Detta tas aldrig upp i tabellerna, då de alltid bara är ungefärliga värden och inte exakta. Dessutom har jag sett direkta felaktigheter i exempelvis Haynes (de generaliserar E34 på tok för hårt och uppger helt fel fyllnadsmängd till flera modeller). Så jag rekommenderar att fylla tills du ser det börjar sippra över för att säkerställa att det är korrekt nivå i diffen, speciellt när det rör sig om en LSD. Antar du renoverat LSD'n också (eftersom en hel del arbeter även lagts på utsidan) och då är det ju vansinnigt tråkigt att den får arbeta i fel oljemängd (för mycket är väl inte bra men för lite är väldigt dåligt). De flesta LSD'er där ute har antingen delvis sönderbrända lameller eller helt sönderbrända lameller. |
|
Håller på renoverar bakvagnen på min kära e36 Tds touring (ja vet, kosta på 10 000 på en sån gammal bil är kanske inte klokt men de är för min egen skull, ska aldrig säljas) Får bli å fylla me locket på, ska ha ditt tips i åtanke :) förövrigt är inte diffen renoverad av vad jag vet, den kommer från en annan 325 tds. Jag snyggar bara till den eftersom hela bakvagnen ska målas och rustas upp. Även förstärkningar i chassi bak ska in samt komplett powerflex bak med 95 sha är på väg in :) |
|
Vet hur det är - jag är likadan :-) Problemet att köpa en ny del eller renovera en del är att plötsligt ser alla andra delar för jäkliga ut i jämförelse - då måste man ju fixa de också! Och sen rullar det bara på :-) Ja, en korrekt utförd renovering av en bromsad diff kostar i runda slängar 5000 SEK - så är man inte helt beroende av den (exempel om man kör mycket på bana) eller om den låter som en kaffekvarn så kanske man inte ska ojja sig för mycket utan mest se till att den får rätt olja och det bör fungera bra (kanske inte alla 25% finns kvar där men det är ju inte hela världen isåfall - däremot kan man hålla sig för skratt om man köpt en bromsad diff som uppges vara i "som nyskick" och sen upptäcker man att den enhjular värre än en enhjuling). Hi hi, tryckte in 90 ShA i mina tryckstag i framvagnen på min E34 535i. Då var den en daily driver men gled över till att mest provköra lite på bana med. Blev bättre i framvagnen och inte olidligt till vardags - men visst hörde man skillnad. Däremot på min dedikerade banbil är det bara delrin-bussningar från Millway i hela fram- och bakvagnen samt även växellådan numera upphängd i delrin. Helt rensad inuti såklart också... Men jag kör ingenstans numera utan hörselskydd - det är ett helsikes oväsen :-) |
|
Ja de spårar alltid :) men de blir fint också! Hela bakvagnen var jättedålig så bryggan slängde jag bort resten va okej. Jasså de är så pass endå? Hmm. Ja ska köra å se hur den lirar, hoppas på bra iallafall. Så trött på enhjuling så hoppas denna är tight å fin å köra / burna med ;) är du nöjd me bussningarna? Framvagn får jag ta sen :) Hahah Fyfan, då har du kosta på en del också.. men de e bra skönt å sätta sig i alpinan efter en vinter med e36.. men tycker om e36 så därför jag förbättrar å kosta på den nu under sommaren |
|
Jo, för tusan - är nöjd med bussningarna :-) Men dessa sitter ju då på min helt dedikerade track day car :-) Det egentliga syftet med hårdare bussningar är ju att få mer kontroll över hjulvinklarna, och det börjar egentligen först spela någon större roll vid noga inställda aggressiva hjulvinklar, r-däck och såklart vinsten av det hämtas först hem när man verkligen pressar bilen. Innan dess är det i första hand de mjuka gatdäcken som viker sig när man trycker på, samt att man inte riktigt kan utnyttja fördelarna på gatan till fullo ändåså då man inte kan/bör köra såpass aggresivt på gatan. Så det krävs en del innan man kan börja dra nytta av fördelarna, innan dess så orsakar de ju bara nackdelar. Men jag förstår såklart att om man ersätter en gammal helt utsliten original gummibussning så är det alternativet något att överväga. Men jag skulle nog inte kört med 95 ShA runtom i framvagnen. Jag skulle nog softat ner där lite om du planerar att köra bilen till vardags (eller egentligen alltid såvida du inte har racingambitioner med bilen). |
| Haha ja vilket oväsen ;) min är bara en vinterbeukis, men vill endå kunna härja lite med den endå så därför köpte jag värre modell:) framvagn är inget fel på, men någon dag framöver så kommer jag säkert gå igenom den me | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.