|
|
|
|---|---|
|
Hade lite tid över en dag då jag befann mig på resande fot och bestämde mig för att ta en tur förbi en BMW-handlare i syfte att provköra den ”nya” 3-serien. Även kallad E90 av hardcore fansen. Ni vet själva vilka ni är. Nåväl. Handlaren hade en E90 precis innanför dörren och jag började genast granska det bayerska underverket (som man hört så mycket positivt om) i sömmarna. Helt klart en kompetent bil med modern design, underbar bakhjulsdrift och intressanta motoralternativ. Ska låta bli att kommentera bakljusen dock. Överlåter det till den som känner sig manad. Ni vet själva vilka ni är. Anyway. Plötsligt när jag står där i bilhallen och bedömer E90:n ur olika vinklar anar jag något i ögonvrån. Känns som om någon betraktar mig. Vänder huvudet dit bort och vad får jag se då? Det snyggaste jag sett på bra länge, bortsett från en viss Mal-n som också har kurvorna på dom rätta ställena. Förlåt, jo alltså en Z4:a! Fick en maximal wow-upplevelse och blev störtförälskad direkt. Gick med lätt staplande steg och något fuktigt i blicken fram för att kolla in prislappen på vindrutan. Visade sig till min stora förvåning och glädje att Z4:or är hyfsat överkomliga i alla fall som begagnade. Dessutom inte alls lika svårflörtade som Mal-n… men lika omöjliga att inte bli störtförälskad i direkt. Samlar mig lite och försöker förtränga de bilder som ploppar upp i hjärnan om roliga dagar på kurviga vägar med Z4 roadster som morrar porrigt under fullgas acceleration ut ur böjarna medan Mal-n i stolen bredvid förnuftigt påpekar att det bara är 90-väg just här. Lyckas sansa mig en aning, återvända till verkligheten och ta mig bort till en säljare för en provkörning av en 325:a. 325:an var helt klart en kompetent bil. Men aningens slät och tråkig i jämförelse med Zätan som fångade mitt intresse direkt. Kände att jag var tvungen att tacka för mig och lämna BMW-handlaren innan jag på stört gjorde något dumt som att utan provkörning bara knalla in på kontoret och skriva på papperna på Zätafyran. Blev därför ingen provkörning av Z4 då jag tackade för mig efter provkörningen av 325:an. Hade i vilket fall inte blivit mycket till prut om jag varit ute och provkört den där E85. Impulsköp är sällan bra köp enligt mina erfarenheter. Valde att avvakta med Z4an och invänta tidpunkten då logiskt tänkande återigen styrde mina gärningar. Frågan kvarstår dock. Hur förnuftig är en Z4:a som året runt bil? 325:an kan ju utan problem köras 365 dagar om året. Hade ju tänkt använda min nästa bil varje dag både i solsken och ishalka. Både midsommarafton som nyårsafton. Hur är det däremot med Zätan? Funkar den som nöjesmaskin året om? Gillar suffletten vägsalt? Är det ett måste med hardtop på vintern? Hjärnan säger välj en 325:a så slipper du allt trassel på vintern. Hjärtat säger välj Z4:an, välj Z4:an, välj Z4:an… För tillfället lutar det nog åt en Z4. Vill man köra Z4 i snömodd? Någon som lyckats med denna bedrift en vinter och fortfarande har livet i behåll? Då jag börjat intressera mig mer för Z4or har jag upptäckt att det pratas om facelifts. Rätta mig om jag har fel med av vad jag har sett på dom bilder av Z4 med facelift jämfört med original designen så är det inga stora skillnader. Hur tror ni om ni får spekulera att pre-facelift bilarna kommer förhålla sig värdemässigt till dem med facelift? Är det tillrådigt att köpa en begagnad Z4 med mycket utrustning men utan facelift just nu i slutet av året eller bör man vänta tills våren hoppar fram ur buskarna och gräset åter blir grönt för att då köpa sig en ny Z4 med de nya motoralternativen, med allt vad nyköp innebär av värderas och så vidare. Känner inte till hur det var med Z3:an och eventuella facelifts. Om Z3 alls fick ett facelift, var det i så fall stora fall rent prismässigt för prefacelift modellerna? Gällande 2,5 och 3,0 liters motorerna så har jag inga personliga referenser att snacka om. Har bara kört gammal 320 och nya 325:an. Sett ur ”körgladhetssynpunkt”; märker man verkligen av skillnaden mellan den där halvlitern i 2,5 och 3,0? Visserligen ska det skilja ca 1,0 sekunder mellan dessa två från 0-100 km/h. Har provkört en kompis 328 E46 som enligt uppgift ska ha 193 ponnys underhuven och gör 0-100 på 7 sekunder och den upplevelsen var nog för att få mig att spontant dra på smilbanden av vridet och motorljudet. Löjligt tycker du? Ja kanske det. Men sant oavsett. Tyder inte detta på att 2,5 liters sexa duger för mina behov? Min nuvarande bil dundrar iväg 0-100 på 8 sek tror jag. Varierar lite beroende på hur mycket saker Mal-n har i handväskan för tillfället. Ska man i alla lägen satsa på 3,0:an om man någon gång ska slå till på en Z4:a, eller kan man tänka sig att även 2,5:an levererar bra kraft för säkra omkörningar eller dylikt? Kollar man på begagnatutbudet kan man ju få en nyare 2,5:a med mer utrustning, nått år ytterligare med vagnskada och lägre mil jämfört med en ett år äldre 3,0:a med mer mil och utan vagnskadegaranti. Åsikter, erfarenheter och tankar om Z4 emottages med tacksamhet. Lev väl! | |
|
Välkommen piller! Till att börja med så måste jag berömma ditt innlägg där du innefattar allt ifrån förnuft till känsla mm. 1; Zán kommer fungera utmärkt som vinterbil gillar självklart inte att klättra genom halvmeters snö, dock så bör en hardtop införskaffas, du kan få problem med rutor som ej går ned men detta problem har du med alla "ramlösa" jag har haft en E46 ci tidígare så jag vet!. 2; 3.0 är att föredra om du vill ha ett riktigt klipp i kärran, dock farligt för lappen jag vet! 3.0 har även större bromsskivor, sportmappning av motor och styrservo, skinn. inget fel på 2.5àn heller men skiljer det inte mer än ca 40000:- satsa på 3.0. 3; Utrustning som enligt mig är att föredra: Hardtop för bankörning och höst/vinter, gasurladdningljus, 18", sportstol, larm, vindskydd, dsp hifi, om du vill poppa öppet vid de tillfällen du har fått skrattkramp av körupplevelsen! "Z4 love it" |
|
|
Z4:n är ett riktigt lyckopiller ;) Inget att fundera över - välkommen till Z4 flocken ! Z4 3.0 Kelleners Länk |
|
| faceliften gör inte så stor skillnad...tycker helt klart att du ksa köpa en z4..snygg bil som få | |
| Jag håller fullständigt med Hobbe :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.