AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.523

Bakfjädrar, dämpare E36

Be
2
Beagles
E36 325TDS-96
Fick på besiktningen nedslag på en bakfjäder som brustit. Då min E36 har gått 31000 mil (diesel : ) ) så tänkte jag att det kanske är dags att byta både fjädrar och dämpare.

Vad är "gängse norm" så att säga, skall man byta båda bakfjädrarna vid ett byte (då båda är olika slitna annars) och bör man oavkortat också byta dämpare?? Fjädrar och dämpare är orginal, går lite i tankar på om man skulle byta till en sänkningssats i samma skruveva. Någon som har tips om en seriös, bra sats som inte sänker tokmycket o sliter ut bussningarna??

Tacksam för svar

Vet inte vilket chassi du har men kolla hos www.bilmodecenter.se de säljer HR fjädrar. Ska du byta till sänksats så bör du även byta till dämpare som är anpassade till det samt göra en hjulinställning.

MVH
man ska ALLTID byta fjädrar och dämpare PARVIS! det är vad jag har hört iaf...

BMW CS Nr:06086
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Byt allting bak. Fjädrar, dämpare samt gummmiinläggen annars blir det inte bra.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Be
2
Beagles
E36 325TDS-96
ok, goda tips! För byte av fjäder, byt alltid i par, även dämpare samt inlägg. Låter som jag misstänkte...

Kollade in Bilmodecenter och de satser som sänkte minst låg på ca. 6000:-. Nån som har någon erfarenhet utav andra sänkningssatser till E36:an? Andra företag?

Ett tips. :-) ---> Länk

///Micke
Min cabrio → Länk
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Begagnade fjädrar och dämpare i all ära, men att skruva dit grejor som har rullat 11kmil är inte särskilt klokt även om de eventuellt kan hålla ett tusental mil till.

Att dessutom de är ifrån en cabriolet som har andra dämpare och fjädrar än en sedan är heller inte bra, stötdämpare och fjädrar är trafiksäkerhetsrelaterade saker!

Precis som Highway Star skriver så byt ALLT i gummiväg, ett gummilager kan se hur fint ut som helst men ändå vara i princip "sopslut".
Likaså med stötdämpare och fjädrar, kan se "nytt" ut men ändå ha otillräcklig dämpverkan eller ha utmattningstendenser.

Bilstein och Sachs har ett trevligt urval av satser som inte sänker för mycket.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
Kolla www.motornord.se fast servicen är sådär.

Kolla även upp "Gerth" som säljer paket med fjädrar och dämpare för ett par tusenlappar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.