|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar bara om man axxar en bil som min som jag har typ varvat den ett par gånger gillar sticket men är orolig för om nått i motorn kan gå sönder eller så för jag är ingen expert på att meka med bilar så jag undra bara det så det skulle vatt kul och få ett svar..och jag brukar varva den till endast 5000??? | |
|
Självklart kan grejer gå sönder, gärna vipparmar som går, topplockspackning åt helvete eller liknande. Särskilt på en så gammal bil. Grundregeln är att aldrig varva motorn äver 3500 varv de första 15 minuterna du kör. Efter 15 minuter bör oljan ha uppnått drifttemperatur (längre tid om det är kallt ute förstås). Men ca 15 minter, sk 15 minuters regeln. För den andra så se till att motorn har en bra helsyntetolja och fräscha filter. Det enklaste du kan göra men samtidigt en väldigt viktig del. Har du rätt temp, bra olja och i övrig en frisk bil så går det ju bra att dra på lite extra men tänk på att en vanlig 325:a inte är en racing bil utan en helt vanlig personbil, ingen formel 1 med andra ord. En bil med sportig karaktär kanske. Hur som helst så ökar du slitaget på din motor/drivlina desto mer och oftare du gasar, spelar ingen roll hur pass bra olja man har, utan slitaget blir mer. I längden kommer saker gå sönder i förtid, men om du ser till att oljan är fräsch och gasar på då bilen är genomvarm så minskar du ju risken. Det är inte heller bra att köra bil som en kärring, det är bra för en bil att dra genom på alla växlar ibland för att få bort sot och sånt som annars sätter igen katten och övriga avgassytemet. Gasa med hjärnan, inte foten. |
|
| Jo du har garanterat rätt...men jag har nyligen köpt denna bmw och har aldrig kört en sån kvick bil innan..men så är det alltid för en del..men har nu funderat att byta olja och tändstift på bilen så motorn håller bättre eller ? kan faktiskt inte så mycke om bilar.. men men | |
| Alla bilar går sönder...förr eller senare. | |
|
A och O för hur länge en motor håller är regelbundna oljebyten och oljefilter. Använd alltid motorvärmare när temperaturen är mindre än +5 grader. Varva aldrig när motorn är kall. Ungefär 15 min då. Sen när motorn är genomvarm kan man varva uppåt 6000 rpm. Aldrig mer. Det är helt lönlöst om du inte kör racing. Å det gör man ju inte så ofta. Min har nu gått en bit över 31000 mil. Och jag har skött mig ungefär som jag skrivit. Topplocket har aldrig varit av o motorn är aldrig renoverad på något vis. Så visst håller motorerna i evigheter om man sköter och är lite rädd om dem. mvh |
|
|
Som stavros säger använd drivlinan med förstånd, varmkör ordentligt innan du gasar, inga "rivstartarer", ta det lungt när du växlar, kopplingen skall vara helt intryckt eller helt ute. Varvtal upp till strax innan rödmarkeringen utgör ingen problem för en hel varm motor bara man inte växlar snabbt upp och ner på höga varv. Varvtalet i sig är inga problem utan snabba ryckiga förändrignar av varvtalet. I övrigt är det service enligt servicebok som gäller. Då går motorn säkert 31 tusen mil utan problem. Det är andra saker som går sönder på en normalskött E30. Rost är det största problemet. Sannolikt är det rosten som kör de flesta E30 till skroten. E |
|
|
Min är ju typ helt rostfri så jag hade tur och slipper åka med den till skroten ;) |
|
|
15 min _efter att kylarvätskan nått driftstemperatur_ brukar man säga att oljan är varmkörd. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
|
Helt rostfri! Jodu, solen har inga fläckar. Det kanske inte finns någon synlig rost utanpå. Men jag lovar, rost finns det. Ta bort klädseln på dörren och titta ner. Det finns massa ställen som det rostar på! E30 karossen är inte direkt känd för att vara rostfri. Eftersom du är så orolig för motorn så försöker jag balansera din oro lite. Motorn är givetvis viktig men inte allt på en bil. E |
|
|
(E) Jo då motorn är faktiskt viktigt det tycker säkert många andra vi säger att du får motorhaveri vad ska du göra med bilen sen efter du kan inte köra den och det kostar skjortan att köpa delar till den eller en ny motor behövs ju...jag säger vad jag tycker men det ligger lite sanning i det hela |
|
|
håller med E om att motorn inte är allt på en bil. vi kan vända på ditt påstående fatos. vad gör du om du skulle trampa igenom golvet på bilen?har svårt att tänka mig att du tycker det är roligt att dingla med fötterna bara några cm över backen, med risk att förlora både fötter och stora delar av benen, bara för att motorn är det viktigaste (enligt dig). Det är inte heller så billigt att fixa iordning en kaross.men det är samma sak där som med övriga bilen. sköter man det ordentligt så håller det längre. Det spelar ingen roll om du har en stor och stark motor om du inte har en frisk kaross att sätta den i. hellre en fin kaross och svagare motor än en kass kaross och stark motor! |
|
|
Jag köpte min 325a förra sommren med 20600 mil på mätaren, jag gjorde 2 täta oljebyten med billig olja för att få ut gammalt skit, sen hälde jag i förstklassig syntet olja (Helix Ultra) Bytte även allt i tändsystemet, alla filter och framför allt, justerade ventilerna noga. Sen dess har det fått stå ut med mycket, så som Isbana 60 mil, bankörning ca 25 mil, ett 50 tal repor i Blackrace och andra race mm. På bana håller man normalt motorn mellan 5000 varv och övervarvningsskyddet (6700) När jag värmer däcken inför ett race går den på övervarvningsskyddet och även i racen drar man dit innan växling. Bilen har idag gått 22400 mil, olja har bytts var 500 mil och ventilerna har justerats sammtidigt. Så varv tål dom!! Största problemet är vattnet i motorn, det finns många ställen där dom läcker vatten med tiden, och lilla minsta varmgång kan göra att toppen spricker, och då blir det dyrt. Fungerande vattenivågivare, bra olja och väl justerade ventiler så kan den gå länge. Och givetvis ska man inte gasa med en kall motor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.