|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med klimatanläggningen i min 323i -96. Kanske har någon här stött på något liknande? Kontrollpanelen slocknar och tänds sporadiskt. Ibland går den igång när jag startar bilen (ibland är den död), fungera i några minuter, dör, hoppar igång igen senare. Så fortsätter det. Det verkar inte följa några fasta intervall alls. När kontrollpanelen är tänd fungerar allting som det skall, dvs jag kan styra fläkten, temperaturen, osv. I nedsläckt läge svarar den inte på några knapptryckningar alls. När kontrollpanelen dör så går den till ett av två lägen: A) Helt nersläckt läge. Fläkten stannar och det kommer inte någon luft alls. B) Halvt nedsläckt läge. Man kan fortfarande se siffror och symboler svagt på displayen. Här kan allt hända. Kliman kan fortsätta i det läge den hade innan nedsläckning eller, vanligtvis, slå på full värme och blås på fötterna och sen sluta svara på tilltal. Jag tycker att det här låter som elfel. Antingen glappkontakt, jordfel, en trasig givare eller en kallödning någonstans. Vad mer kan generera den här typen av symptom? Jag tänkte börja med att riva ut kontrollpanelen (om jag kan) och kolla sladdarna därifrån. Jag har inte lyckats hitta något elschema som visar hur klimatanläggningen fungerar eller instruktioner hur man får loss kontrollpanelen. Har någon här gjort det här förut? Tips emottages tacksamt! | |
|
Kolla med Björn B, han fixar sådana. BMW själva tar hutlöst betalt för samma sak. Sök på tidigare trådar, ämnet har varit uppe ett antal ggr. |
|
| samma problem med en kompis m3, det är dåliga lödningar i kortet | |
|
Samma dag som jag köpte min cabbe så byttes styrdonet till kliman pga. ovanstående fel. Det byttes på M-bilar i Västerås och kostade totalt 2500:- ///Micke Min cabrio → Länk |
|
|
Har haft samma problem som du!! Bara att löda om en konding på kretskortet man behöver inte byta ut! Länk MVH David Länk |
|
|
Stort tack alla! Efter lite djupare rotande i forumet, och med informationen ni gett mig har jag nu i helgen, till en totalkostnad av 3,70 kr, lagat min klimatanläggning. :) |
|
|
Grattis! Jag hade nog oxå försökt fixa det själv men nu var säljaren så vänlig och fixade det utan extra kostnad för mig. :-) ///Micke Min cabrio → Länk |
|
|
Så det är inte svårare än att löda om motståndet? är det bara det felet som är vanligast? börjar bli lite less på min clima nu! [BM]dubbel[W] [Pärlan] = Länk |
|
|
Lödningen fixade även mitt problem. Nöjd i 3 veckor nu över att problemet är löst. Nu har fläkten stannat. Displayen funkar. Så det är inte samma problem som innan. Nått ni känner igen. Har en 323 -96. Kartan över säkringar är på tyska men jag har kollat samtliga (snabbt). Vilken plats har säkringen för fläkten? |
|
|
Jag hade exakt samma problem som du beskriver. Och det är nästan helt garanterat motståndet som behöver lödas. Följde länken som M3_odbro hade ovan och följde instruktionerna. Tog ca 1 timme allt som allt och nu har jag en AC som inte slocknar lite då och då. Om det hade varit "fläktmotståndet" så hade det varit problem med farten på fläkte, men jag testade min genom att höja och sänka temperaturen för att se om farten ökade och säktes, och den reglerade sig som förväntat. Kan tillägga att jag inte är någon lödnings expert men om man följde länken så var det ganska enkelt. 2000kr sparade... ganska bra timpenning! =) //Tompa |
|
|
Åh fan.... då är det det problemet jag har i alla fall då. Hade en tidigare tråd om detta fel och jag kom först fram till att den bara startar när bilen gått varm. Men för första gången idag har den inte startat alls, ganska varmt idag och det blev för hett i bilen helt enkelt, men ACC:n helt död ändå så det är nog samma fel jag har! |
|
|
Har samma poblem, ingen som bor nära blekinge som kan hjälpa mig :) Mvh |
|
|
Jag lödde om min helt själv, finns en massa info och bilder om man söker här på forumet. Var skit lätt och den funkar klockrent nu! Väldigt nöjd!! |
|
| vad är det för slags kondensator som sitter på? | |
|
Om du söker på klimatanläggning så kommer du hitta en massa svar. Jag vet inte vad det är för någon exakt, men man behöver inte byta något utan bara löda om själva motståndet som sitter, det är en lödning från fabriken som normalt är dålig. |
|
| Kondingen är en 0.46 uF, det går att ersätta den med vilken sort som helst egentligen ,den funkar bara som filter så polerna spelar ingen roll. Min funkar skitbra också efter detta....finns en komplett instruktion så det är bara å löda... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.