|
|
|
|---|---|
|
Jag lovar att jag har sökt, men jag hittar inte exakt det jag undrar om... Jag har nämligen hittat en 528-motor från en E39 till ett bra pris, och så fick jag idén att kanske montera den i min 520-98 E39 (M52), om det går smidigt och smärtfritt. När det gäller utseendet så vet jag att både bilar och motorer ser helt identiska ut, båda två är sexor, bara olika volym, men: - Är det bara ett "bolt-on" byte eller är verkligen växellådan, kardan, osv grövre än på 520? - Hur blir det med utväxlingen om man behåller original växellåda? -Hur är det då med motorfästen, kablar, tändstift, insprut och sånt? Och jag vill nog inte sälja min just nu, jag har lagt en del på styling och uppgradering och har precis fått den som jag vill ha...Men om jag kunde nu uppgradera motorn oxå skulle det va najs... BMW 4EVER Bilen: Länk | |
|
Det går bra. Jag tror inte det är nån skillnad på växellådorna. Men bakaxeln har sannolikt högre utväxling på en 528. Motorstyrning och kablage måste vara från 528. Annars passar allt rakt i "bolt on" bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
Det går bra. Jag tror inte det är nån skillnad på växellådorna. Men bakaxeln har sannolikt högre utväxling på en 528. Motorstyrning och kablage måste vara från 528. Annars passar allt rakt i "bolt on" bayrische gewalt- mit klavier und trompetenklang |
|
|
Tack Mageng! Det låter ju bra, jag trodde att man måste "transplantera" motor, drivlinan och allt annat som hör till...Då vet jag vad jag kan göra om jag får slut på ideér, vill verkligen inte skiljas från min bil... Men om 528 har lägre utv. än min, betyder det då att min skulle bli lite piggare, eller hur? Och även högre förbrukning kanske?... Att slänga i en 523 motor skulle nog vara lättast, men det är ju inte värt besväret, då är det ju bättre att byta bil vilket jag inte vill. Jag precis har bytt alla slitdelar från bromsar, bakluckelås till vattenpumpen och ABS-givare mm, plus alla extraprylar som sportavgas, DVD, tonat runt om, faceliftlampor runt om och massa M5-grejer...Hellre har jag en billig bil som jag har råd med och även styla lite, än att ha en dyr bil o leva som en kyrkråtta...:-) BMW 4EVER Bilen: Länk |
|
|
Att få lägre utväxling är inte kul på landsvägen när man ska sluka mil. mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.