AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.398

jag har problem med min automat låda

de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
tjena, tänkte kolla om man kunde få lite tips om vad jag bör göra med min automatlåda, först o främst skriker eller viner den när man startar,ljudet finns hela tiden även när lådan blivt varm, sedan så växlar lådan väldigt hårt, och sedan när man kört några kilometer när lådan börjar bli varm så tappar den växeln helt och motorn varvar ur,likadant är det med dom andra växlarna.... men stänger man av motorn i 5min så går det att köra en bit till osv,oljan är röd och fin och luktar inte bränt, har testat att lägga i D och hålla på bromsen och testat stall varvet och det hamnar på ca 1900 varv/min,kan detta ha göra med att man kanske har ett igensatt oljefilter i lådan eller? tips och förslag önskas, vill ju helst inte riva lådan, bilen är en 520ia -90, finns ej snö och sportläge på lådan,
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har du bytt oljefilter??? Det är ingen idé att byta olja om man inte byter filter oxå. Filtret kan vara täppt eller så ger lådan upp...
Sen kan det även vara styrenheten som kan krångla och då kan det bli dyrt.
:(

MVH Blyfoten

de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
nä,oljan är inte bytt, den ser fin ut men jag funderar starkt på ett nytt filter, vart sitter den data boxen vi pratar om? och sen, vad är det som gör att det uppkommer ett tjut från lådan, typ som dåliga remmar fast högre...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tja databoxen bör sitta på höger sida vid framruttan under motorhuven där bl.a. finns det motorenhet osv. Tjut från lådan kan berro på undertryck av oljan om det är filter eller slitna delar vilket är inte så troligt...

m3
349
m30 i e30
535d touring-05
328i cab-96
320i(335) -89
Tror tyvärr att din låda är slut. Hade samma symtom på min,(525 tdsa-92) den slutade driva när oljan blivit varm. Fick tag i en annan låda(325-94) som jag tog innanmätet från och stoppade i mitt växellådshus. Sen blev allt bra.

m30 i e30
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
det var filtret som var täppt,har fixat det och nu tappar den inga växlar längre, och tjutet är borta också, men den växlar hårt fortfarande, kanske det hjälper med ny olja...?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Va ?!

Du byter filter... Men inte oljan?

Ja, kanske hjälper med ny olja.
de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
jag köpte inte ett nytt filter, jag gjorde det provisoriskt rent genom att skölja genom det med diesel några ggr, mkt skit kom det ut, så man kan säga att det är som nytt nu :),det var iallafall tillräcklig rengörning som krävdes för att få liv i lådan igen, .bytte olja idag men ingen skillnad, nästa steg är att justera kickdown vajern och trottel spjället, hoppas att det kan göra skillnad, den slår i växlarna imellan åt och ibland går det mjukt....., jag har inte gett upp hoppet än LÅDAN skall ej bytas,(orkar inte med ett växellåds byte bara) :)
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Verkar lite låg budjet rep :::::

de
49
deluxe
325-88
328 coupe -95
525 -89
ja men det är ju bättre och att göra dom billigare sakerna först innan man går och köper en annan låda, var inne helt och hållet på att köpa en annan låda och sedan montera den, men tack vare min "buget"rep, så sparde jag ett antal tusenlappar och montage kostnader, nu när lådan är nästan felfri, endast någon fin justering kvar....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle i alla fall köpt ett nytt filter och en riktigt bra automatolja och vart 100 på att det inte är nå fel på oljan eller dåligt filter.

Om problemet kvarstår då skulle jag se efter alternativa lösningar.
hmmm jo nog tycker man att man borde byta filtret nåja vi gör ju saker på var egna vis .....nåja.... men jag är väldigt intresserad av vilken olja skall man a.. har införskaffat en 93a 530IA och känner bara att det vore skönt att byta en del oljor på en gång så vet man att det är riktig o fräsch olja

Bimmer
To
17
Tompal
530IA Touring -93
Bimmer 67
Jag var oxå inne på byta olja i min 530 -93 , men tydligen så är det ett helvete att fylla på oljan . Jag kollade på Bmw i Västerå där det bara skulle kosta ca 900kr inkl. olja

Ja Tompal har fått för mig att det är rätt besvärligt att å ur all gammal olja.. det blir nog till att lämna in den för det skulle jag tro senfår man serva motoroljan själv och byta filter och ja lite inför den kommande vintern .. sen är det väl förhoppningsvis bara att tuta och köra

Bimmer
To
17
Tompal
530IA Touring -93
Jag lämnar absolut in den , det är inte värt ibland att svär , taååa tålamodet och bli på dåligt humör (ja en del känner väl igen sig :) ) för några hundringar ,. Olja är ju inte precis gratis i heller.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.