|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nu äntligen blivit en lycklig ägare av en BMW 525i, men min lilla älskling måste ha lite överseende. Jag får en varing om att min kylarvätska är för låg, och jag har fyllt på men varningen försvinner inte, följden är oxå att när jag fyllde på och hade motorn igång så pumpa den inte in något utan allt kom tillbaka så det var en fin liten pöl under bilen, så jag fyllde nytt med avstängd motor och åkte ut en sväng. Men varnigen fortsatte och tempen skjöt i höjden och kupen blev inte varm, utan det kom bara kalluft ur fläkten, teorin min är termostaten, men blir de som sådant att motorn bara rusar upp i temp, och ingen varmluft kommer in i bilen då? Jag kollade på meckartips om hur man bytte vattenpump och han nämde termostaten men inte hur den sitter och sympomen som BMW visar när den inte öppnar. Men min syptom är som jag beskrev dvs kortfattat, tempen skjuter i höjden, varning om vatten nivå och kyla kommer ur fläkten in i kupén. Jag vore tacksam för tips och hjälp. Så kanske man slipper en kostnad på runt 10.000 Ja just det, 2 saker till: 1. Min gardin i bakrutan går inte att få ner, finns de en möjlighet att ta ner den manuellt? 2. MIn baklucka går inte att låsa med C-låset, och det är ingen mekanisk sak utan en solonoid som styr öppningen på den, och den är olåst även om bilen är larmad. Nu blev det mycket här ser jag. Tack på förhand // Johan | |
|
Tja Om det är termostaten så finns den på vänster sida (tror jag) och det är en aluminiumhus med tre slangar. Lätt att byta men akta gängorna och ha motorn kall. Hjälper inte detta så har du troligen luft i värmesystemet. Tips: låter dumt men funkar! Kall motor, ställ bilen i en brant backe så att kylarlocket blir högre upp än nedre kant på framrutan om du har expansionskällla vid kylaren. Glöm inte att öppna värmen till max innan du startar med detta. Om du har expansionskällan vid framrutan då räcker det att du står på plan mark. Orsaken till ditt problem kan vara att blockpackningen är blåst. Så var det för min egen del och det hjälpte. MVH Blyfoten |
|
|
Tror nog det e luft i systemet, när du öppnar expantionskärlet med motorn igång eller med varm motor suger den in luft. Jag har själv problem med luft i systemet å denna motorn måste vara världens svårluftade bil som finns. Snackade med en bmw verkstad och dom sa att man måste inte ha bilen i backe när man luftar men visst det underlättar eftersom luftskruven inte sitter på högsta punkten på systemet. Givaren till kylarvätskan ska visst vara väldigt känslig och har en tendens att gå sönder på dessa bilar (min varnar åxå hela tiden). Testa å lufta innan du gör nåt annat men en viktigt grej ska du testa bilen å se om den blir varm kör INTE för länge kommer nålen över halv och närmar sig strecket mellan halv och rött stäng bilen för den skjuter iväg fort i värme efter halv, så du inte kör sönder blockpackningen eller så. Jag har en tråd om luftning mm sök på "Skumt problem med kylsystemet" /Krister |
|
|
Tack så jätte mycket för hjälpen, det var bara luft i systemet, inte en tillstymmelse till vatten fanns. Så jag fylde i nytt och tog tillvara på dessa inlägg och bilen går som ett spjut. Dock har jag fortfarande problem att få dit min instrument panel, jag kollar lite på en av bilderna inne på gds länken, men fattar fortfarande inte hur man får dit den.. Mvh // Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.