AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.617

Oljebyte i Automatväxellåda i 525 tds?

Ma
7
Matrixjanne
525TDSA 1992
Om jag har förstått rätt så tappar man ur oljan, tar ner tråget, byter filter, rengör tråget, skruvar tillbaka, öppnar nivåpluggen på hö sida, fyller på till det börjar rinna över, varmkör (40-50 grader) kollar nivån, fyller till det börjar rinna över.

Någon som kan bekräfta?

Samtidigt funderar jag på om någon ligger med en beg KCR box till 525Tds -92

Länk
cr
Ja det stämmer! Oljan tappas ut när du lossar tråget, finns alltså ingen avtappningsplugg. Ställ den nya oljan på ett varmt ställe innan du fyller i den. Fyll tills det rinner över sätt i pluggen och kör en liten sväng. Var noga med att gå igenom alla växlar. Lossa pluggen efter detta och kontrollera nivån och fyll eventuellt lite.

MVH CALLE
Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Jo det finns visst en tapp plug... Liten insex plug i botten på tråget men det rinner så dåligt där så snabast e att ta ner tråget och så även tappa oljan.. *risk för klad!*
Och nivå plugen sitter i botten på tråget inte på sidan, 17 mm insex.
fyll upp oljan tills det svämar över sen startas motor och växlarna gås igenom även back. sen fyller du upp resten... när oljan är varm och oljan slutar att rinna över så är det klart...
Mvh Johan
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Kostar kring tusingen på BMW ink olja så det är inte värt Skitjobbet.
Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Sant
cr
På min finns det ingen tapplugg i allafall utan bara den stora fyllnads pluggen. Lossar man lite försiktigt i ena änden bir det inte så farligt söligt. Glöm inte göra rent magneterna i tråget.

MVH CALLE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.