|
|
|
|---|---|
|
I somras handlat svart 540AT från Deutschneyland som går utmärkt efter byte av LMM (som betalades av EuroPlus utan mankemang). Dock sista veckorna störts av ett otäckt vasst, högfrekvent ljud vid tändning av spisen; låter bara en knapp halvsekund, men ger rysningar av obehag innan V8-mullret tar vid. Huvuddelen av obehagsrysningarna grundar sig i att jag inte vet vad det är som låter och om det är ohälsosamt - för bilen eller dess omgivning. Ljud låter sig ju svårligen beskrivas i text, men om någon känner igen den lite torftiga beskrivningen av det otäcka ljudet och dessutom vet vad det är vore jag taxam för feedback. Calleman | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kolla så det inte är AC fläkten som skaver på plastskyddet eller nått annat. den ska gå igång när bilen startas någon sekund för att elmotorn i fläkten ska generera en signal till DME att den fungerar och inte sitter fast, har den gått på högt varv när bilen stängdes av, så startar den med samma varvtal när bilen startas pga någon minnesfunktion. ///MVH Hasso Länk |
| Kankse nån liten skada på startkransen som kan låta rätt så märkligt, som om man drar en pinne snabbt mot ett järnstaket i ett trapphus men ett par oktaver högre ;-) | |
|
På min var det ett högfrekvent ljud och det var lagret i spännhjulet till remmen. |
|
|
Calleman: Hittade du en verkstad som löste allt med Europlus själva eller var du tvungen att betala för det själv först? // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
Den lokala BMW-verkstaden tyckte på min beskrivning att det lät som ett i deras ögon (öron?) vanligt fenomen, särskilt på modeller med auto-start. Tydligen kan motorn rusa iväg med startmotorn just efter tändning, skulle inte vara farligt, men inte imponerar ljudet på polarna när man stolt vill demonstrera V8:an :( Har iofs bara varit i telefonkontakt m verkstaden, ska åka ner o be dem lyssna på riktigt. Ljudet påminner om när PFC Garlick startar redan gående motor i Good Morning, Vietnam. @tsaros: Jag skickade en kopia av felbeskrivning o offert till tyskland, fick klartecken att reparera bilen. Lade själv ut pengar, eller egentligen samlade jag AmEx poäng och fick pengar från tyskland lagom till dags betala den fakturan :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.