|
|
|
|---|---|
|
Fryser på morgonen och är för lat för att använda en motorvärmare :). Så min fråga är: Kan man eftermontera en termos utan att man helt ruinerar sig? (323 E36:a -97:a) /Jörgen | |
|
Japp det kan man! MIcro eller Biltema säljer svensktillverkade Kalix värmare... enkelt att montera. medföljer bruksanvisning. kostar 350-400 kr, Beemer |
|
|
;) Undrar om jag alltid uttrycker mig felaktigt/krångligt.. Jag vill ha en termos INTE en motorvärmare! Tack för svaret ändå! /Jörgen |
|
|
Termos?? det kan du väl köpa hos din lokale matvarubutik. BMW rules! |
|
Hagge |
Kan va lite svårt att hitta en termos på cirka sju kubik men om du ger mig lite tid så kan jag nog fixa det. Hagge |
|
Tror inte det går att eftermontera , och om det går så lär det kosta. Varför inte investera i en bensinvärmare? MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Menar ni termos som termos man har choklad i?? Jag fattar inte vad ni menar. BMW rules! |
|
|
(Idioten kliver in i rummet) :) Vad f*n menar ni med termos ?? Mvh Anders S. |
|
|
Termos = bensinvärmare? Ja det går att eftermontera, räkna dock med 10-15.000:- :) |
|
|
Är inte termos i bilsammanhang en grej man monterar för att hålla kylvattnet tempererat längre?!?!? Så man slipper kallstart... //Tobbe |
|
|
Jepp. Termos behåller vattnet varmt. Har det i min 540iAT. Fungerar som kupévärmare. Ställer in starttid på datorn och kupén är varm när man tar bilen. Kräver hyfsat friskt batteri eftersom kupéfläkten går. Det hela ska dock slå ifrån om batterispänningen sjunker för lågt så man ska ite behöva bli strömlös. Eftersom termosen hållit vattnet varmt inbillar jag mig att det innebär att motorn blir varm fortare när man väl startat, däremot värmer den inte motorn som en motorvärmare. Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Skillnaderna är stora mellan 1. Termos, även kallad latentvärmeaccumulator och 2. Bränsledriven värmare, tex en sådan Mats E har i sin bil. Under 2. finns två möjlighter A. Fabriksmontage då den värmer enbart kupen. B. eftermontage då den värmer både motor och kupen. 1. Är en latentvärmeaccumulator som fanns som till behör till E39 mellan åren 96 och 00. I kylsystemet sitter en "termos" monterad som med ett medium(osäker om det var något saltliknande) lagrar värme upp till 72 timmar. Direkt när man vrider igång motorn har man tillgång till~ varm kupeluft även om det är rejält med minus utomhus. Denna finns ej som eftermonteringstillbehör till E36, kostnaden till E39 från fabrik var kring 10000kr. 2 A finns som fabriksmonterat tillbehör till E39 E53 E65 samt tidigare 5 och 7serie. Mvh Asken Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Och tydligen fanns det även latentvärmeacc även till E34:or eftersom det är en sån som sitter i min :). Den är alltså INTE bränsledriven. Vet dock inte till vilka årgångar det fanns men jag tror mig bara ha sett det på -95:or, dvs. från hösten -94. Någon som vet om det fanns tidigare? Mats E BMWCS 3050 |
|
|
MAts E: Du har en standheizung= bensinvärmare i därddatorn(styrning). Latentvärmeaccumulatorn ligger som en enhet i motorn och har ingen som helst styrning eller möjlighet att påverkas. Termosen driver inte fläkten utan har bara en värmelagringsfunktion. Det du beskriver och som är ett utmärkt tillbehör är en bränsledriven kupevärmare(jag har en själv) underbart att slippa skarpa:). Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Kännetecken är att när den bränsledriva kupevärmaren startar så hör man först en liten matarpump (tickande ljud)pumpa fram besin och sedan tänder brännaren(som när en liten brasa antänds). Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Böjer mig för Askens sakkunskap efter att ha varit i bilen och testat. (Har faktiskt inte prövat den förut, står i garage). Får väl skylla min okunskap om den egna bilen på slarvig läsning av den tyska instruktionsboken ;). Har dock skaffat svensk nyligen, men har inte läst detta avsnitt. Fick för mig att jag sett Termos i någon annons på mobile.de i samband med någon E34 när jag jagade bil, men jag kan ju ha blandat ihop det med någon E39 man kollat på :). Mats E BMWCS 3050 |
|
|
Mats E: Man upptäcker nya roliga funktioner på sin bil varje dag:) ställ bilen ute och kör värmaren när det är snö och kallt ute, mina grannar blänger ibland när man slipper skrapa på morgonen och tutar iväg. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
|
Tack Asken! Tråkigt att det inte går att eftermontera, man får väl sikta på en E39:a så småningom då! Saabarna har haft termos länge och där kan man eftermontera för c:a 15kkr, i deras ska det vara någon form av salt som smälter och bevarar värmen. Efter att ha sett en bensinvärmare fatta eld så får jag vällan satsa på en motorvärmare, synd att jag är för lat för att använda den bara ;). /Jörgen |
|
| Jag har sett att motorvärmare kan fatta eld också... så helt säker är man aldrig! | |
|
För att knyta ihop forumet lite... Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.