|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bytte kylaren på min 528 då den förra läckte. Innan bytet idag så har bilen stått utomhus i minusgrader några dagar nästan helt utan kylarvätska, med bara några deciliter vatten i systemet. Den här lilla vattenmängden har förmodligen frusit, kan den ha orsakat en propp någonstans? Idag, när jag skulle åka och byta kylaren så körde jag bilen utan kylarvätska ca 1 kilometer till macken. Kan detta ha skadat vattenpumpen i och med att den gått nästan torr? Vad kostar en vattenpump? Hursomhelst, när jag hade bytt kylare så fyllde jag i kylarvätska och luftade systemet som vanligt, gick i ca 4-6 liter vet inte exakt. när jag sedan for ut från macken och körde så fick jag alltså ingen värme alls och dessutom så höll kylvattentempen på att svikta från normalt till överhettning hela tiden. Vad kan jag ha gjort fel eller vad kan ha hänt? Tack på förhand! Hälsningar Johan som vill få värme i bilen i vinterkylan | |
| Låter som du har en hel del luft kvar i systemet. Har för mig att systemet rymmer betydligt mer än 4-6 liter. Lufta systemet ordentligt, gärna i lite motlut så borde det fixa sig. Vattenpump inkl. byte gav jag 1280:- för. / Peps | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Följ instruktionerna i mektipset. du har massor med luft i systemet Länk Och kör inte bilen !!!, den kokar och sedan är det kört, termostaten öppnar inte så länge den inte har kontakt med vatten och termostathuset sätter sig luften. ///MVH Hasso Länk |
|
oppps!! nu ska du har tur om du inte blåst toppackningen. som hasso säger. KÖR INTE!! och sen så provar du lufta som tusan. Och jag är 100% säker på det. ;P |
|
|
Tjena, Hade massa luft i systemet, körde enligt din guide hasso och det funkade klockrent. Nu har jag värme och tät kylare, skönt nu när kylan börjar komma. Ingen toppackning som gått heller, varför menar ni att den skulle gå förresten? Jag har ju inte kört bilen så att den överhettat... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW topparna är känsliga och kan spricka om det blir för varmt även under kortare perioder av överhettning eller så blåser man packningen. men har du inte varit uppe i rödområdet så det kokat så ska det inte vara några problem. ///MVH Hasso Länk |
|
Tycker det står "körde bilen utan kylarvätska c:a 1km".... Det skulle jag nog inte gjort. Hoppas allt ordnat sig iaf. FP |
|
|
Om vattnet var fruset när du startade kan vattenpumpen ha pajjat, du får ingen cirkulation då, därför kokar det resp är kallt i olika delar av motor/kylare. plocka bort termostaten, starta, lufta, Känn på slangarna in resp ut. Om det är kallt resp varmt i in/ut slangarna är pumpen trasig. Men var försiktig!!! Slå av motorn direkt om tempen blir hög så du inte pajjar toppen. Att du inte fick värme kan bero på att du hade is i värmepaketet. Det är varmt ute nu så isen lär nog vara tinad vis detta lag= inga proppar. Du märker en trasig pump även när du har normal temp o ändå ingen värme. Lycka till (om du inte fixat det redan!) Bearclaw |
|
|
Tack för alla svar! Var audi ägare tidigare och jag måste ju verkligen säga att detta forum är mycket trevligare och mer sakkunnigt än NA, kul! Som sagt, det var bara luft i systemet, inget verkar då ha gått sönder. Jag har varit ute och kört några mil i både stadstrafik och lite landsväg, tempen har varit normal hela tiden och värme har kommit konstant, kan väl inte vara något fel då? ;) Hur märker man om toppen skulle vara sprucken, borde väl resultera i dålig gång och överhettning? |
|
| hur byter man kylare på en e39'a, e det svårt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.