AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.451

oljud bakaxel e39, klonk vid kopplingsmanöver

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Är på en 528 -98. Vid 115-130km/h ca så är där ett sjungande ljud som jag gissar kommer ifrån bakaxeln. Är vi gämn fart på 5an.
Så fort man släpper på gasen försvinner det. Följer med hur mycket gas jag har.
Men sen om jag gasar riktigt så låter det mer som motorn/avgas jobbar som det låter när man drar på.

Men i -110 är det tyst och i 140+ är det tyst.

Undrar bara om ngn annan upplevt detta?

Tänkte höra också om det kan vara avgasljud typ ngn resonsans/flöde som orsakar det sjungande ljudet.

Tror ej det är hjullager eller så för när jag svänger så ändras ej ljudet alls.

Skall testa med redlines shoochproof tjocka olja i bakaxeln bara för att se om ljudet ändrar karaktär.

Även då jag lite snabbare släpper upp kopplingen klonkar det lite. Känns lite som typ kuggar är avlastade, lutade åt andra flanken och klonkar till då man belastar dem på andra hållet igen och de går emot frammåt flanken igen.
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Klonk vid gas på/avsläpp brukar väl relateras till silentblocken? Har ingen egen erfarenht, men har sett det nämnas i flera trådar här.
Hej!
Jag har en 523i -97 som uppför sig på liknande vis. Upp till 110km/h är det tyst sedan börjar vinandet. (Har dock inte tänkt på om det upphör vid 140.) Ljudet finns kvar även om man kopplar ur och rullar på frihjul. Belastar man hårdare så överröstar avgasljudet precis som du skriver. Detta är naturligtvis ingen hjälp för dig men själv är jag mycket spänd på om ditt oljebyte kommer att hjälpa.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
La i redlinse lightweight shockproof olja 140 ngt i viskositet kommer ej ihåg första siffran. Skulle vara den mellersta viskositeten i shockproof serien och den vanligaste man använde.
Ljudet försvann ej. Vet ej om jag inbillar mig men ibland kan jag tycka det låter lite mindre.