|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt instalera en 15" bas i min e39,a sedan. Basen skall skruvas på en baffel som i sin tur skall skruvas mot ryggstödet. På så vis uppnår man en helt tät konstruktion där basen spelar rätt in i skidlukan och kommer ge maximal basåtergivning. Nu är det ju så att man inte kan ta vilken bas som helst och få den att spela korekt vid open air montering som det blir i detta fall då hela skuffen kommer att bli basens lådvolym. Efter mycket noga uträknande och körande i dataprogram så har jag kommit fram till att MTX T 5515-44 passar optimalt i ca 300 liter kan köras upp till 550 liter ev lite dämpat. MTX T 4515-44 passar från 300 liter och uppåt utan dämpning.Volymen i skuffen ligger mellan 450-500 liter. Båda basarna är igentligen avsedda för att spela i låda men enligt mina uträkningar så spelar dom lika bra open air om inte bättre. Så mitt val kommer bli den sistnämnda. Signal kommer jag ta från bakhögtalarna via en högnivå omvandlare. Slutsteget som skall driva basen är ett Alpine MRV-T420 på 600 watt max och 345 rms bryggat i fyra ohm. Till detta kommer också en Epicenter från Audiocontrol att användas för att få till det där lite extra tinitus skapande ljudet. Kom gärna med komentare och funderingar. MVH: Micke | |
| Varför inte bygga låda när det är tinitus bas du vill ha? Tror inte du får det med en OA montering. | |
| Enligt mina beräkningar så kommer detta att spela minst lika bra om inte bättre en i låda. Djupet som kommer bli ligger långt under dom hörbara frekvenserna men det spelar ju ingen roll då jag ändå kommer ta bort dom lägsta frekvenserna via subsonic filtret. Men djupt kommer det spela med bibehållen kontroll på elementet. | |
| Skuffen är knappast lika tät och styv som en låda. | |
Ulke |
Vad har du ex.vis för qts värde på basen och Fs/Re? mvh Ulke |
| Qts-0,831 FS-24,50 RE-1,71 VAS-250,72 | |
|
En fundering bara... Hur kan man genomföra beräkningar som ger så övertygande, positiva svar, på en högtalarinstallation där en totalt osymetrisk och ostabil koffert ska fungera som baslåda? Med en sådan installation kan du glömma alla dataprogram för volymsberäkning mm. I ditt fall skulle jag installera basen och hoppas på det bästa. Frågan är vad du ska med icke hörbara frekvenser till. /J |
|
Ulke |
På värdena att döma så är det en bamsestor sluten eller som sagt en open-air som gäller....... Kommer nog att fungera bra i en open air... Själv gillar jag inte den typen av installation, men om du har bestämt dig (av olika anledningar) så är det rätt bas du har kikat på i alla fall... mvh Ulke |
Ulke |
hmm.... någon miss vart det nog från någon sida, Fs/Re är samma sak med olika benämningar bara. Men de huvudsakliga uppgifterna stämmer, så det är OK //Ulke |
Robsarve |
Re = Talspolens likströmsresistans Fs = Basens mekaniska resonansfrekvens fritt i luften. Inte riktigt samma. Men basen funkar bra i oändlig baffel ("open air"). Räkna med att köpa en hel del asfaltsmattor, och glöm inte att stabilisera ryggstödets baksida ordentligt. |
Ulke |
Helt rätt Rob...jag hade annat i huvudet, måste vart medvetslös... mvh Ulke |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.