|
|
|
|---|---|
|
535i -90 Bytte vipparm, och naturligtvis topplockspackning, eftersom jag var tvungena att lyfta toppen. Efter detta går den inte som den ska. Ventilspel ok, inget knackande. Kontrollerat kompressionen, vilken verkar ok, mellan 10 och 11 bar per cyl. Kollat efter tjuvluft med startgas, inte upptäckt något. Ändå låter den som en traktor...går inte rent på alla cyl. Tomgång ok, men när man ökar så känns det inte som om den drar på alla cyl. Hyggligt med kraft ändå. Fast stiften sotar... Kollat gnistan, som ser ok ut. Inte bra, för gnistan ska väl vara blå/vit. Är lite gul/röd på vissa stift. ...har jag monterat ihop allting ok? Desperat i jakt på goda tips!!!! /S | |
|
Låter som om du fått kammen något kugg fel tycker jag. m30 i e30 |
|
Ulke |
Ventilspel OK säger du....är du 100% på det? Att den ej knacka är ju bra, men det kan ju vara så att du fått ventilspelet för snävt på någon ventil så att den hänger..... mvh Ulke |
|
Med en otät ventil skulle det inte vara så bra komp. m30 i e30 |
|
|
m30! Jag misstänker något sådant. Men hur kollar jag detta? Har kollat att kolven, på 1:an är i övre dödläge. Sen kollade jag att båda "klackarna" på kammen pekade neråt. Det finns även en markering i kuggen, den motsvarade markeringen i toppen. På svänghjulet så finns också en markering "1|0" den ställde jag på strecket mellan ettan och nollan. Chansade lite där...så därför misstänker jag att jag missat något där? Amatör som man är så... Vad betyder "1|0"? ska den vara på strecket samtidigt som markeringen i kuggen ska vara mot markeringen i toppen? /S |
|
|
tjenna känns som ja sitter med samma problem bara det att ja mitt rasslande börjar vid 3000varv.. har bytt kam alla vippor.. och axialbrickor.. och oljeröret skulle byta vipparmsaxlarna me men en gick pajj så nu har ja en ny och en begangnad i bra skick i kan det bero på den axeln lr va tror ni..? nu har ju ja en M20 motor på 2.5 liter men det borde ju kunna va samma fel ändå... hoppas det finns nån där ute som kan hjälpa mig:D... |
|
|
Don_Stefano Jag hade av toppen för planing på min 535-89 ifjol. Jag plockade av kamdrevet och hängde upp det på sidan under tiden jag grejade toppen. Behövde på det viset inte ställa in kammen igen efter monteringen. Så jag vet inte riktigt hur märkningen på motorn ser ut. Hoppas det löser sig för dig. m30 i e30 |
|
|
"1|0" låter som ett 10" märke! Finns inga rena O T märkningar att använda? 10" på veven skulle kunna vara ett kugg på kammen... mvh fredde |
|
|
Man måste alltså lyfta toppen om man ska byta vipparm 535 -89?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.