|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har en polare som är på G att införskaffa sig en E38 740.. Kruxet är att det är modellen med vred på panelen, istället för digital manöverpanel.. Är den äldre modellen med vred? Hur kostsamt kan det vara att byta ut den mot den nya modellen? Mvh Henrik | |
Scheckheft |
Hej Stämmer, den äldre är med vred. Den nya kom 9/96. En ny kostar ca 3500 kr. Mest troligt får du också åka till BMW för att den nya ska fungera korrekt. Annars är det skroten som gäller. Lycka till Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
Scheckheft |
Hej Kom på en sak, med den gamla panelen menar jag denna: Länk menar du denna kanske: Länk klicka på inredningsbilden. Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
På en av bilarna som han tittat på är det den nedre modellen.. Old School vreden alltså! ;-) Skrev och tackade dig innan för hjälpen, men det raderades av någon anledning.. Tack igen! |
|
|
Den första som Scheckheft länkar är väl klimatautomatik medans den andra är bara ac. På den andra så regleras inte luftflödet, fläkthastigheten och återcirkulation automatiskt medans på klimatautomatiken så gör den det. Den första är dessutom den äldre modellen av klimatautomatik vars pixlar ger upp. Kolla på denna bilden så ser du den nya: Länk |
|
Scheckheft |
Hej Som Christian K mycket riktigt påpekar handlar det om klima kontra klimaautomatik. Det jag beskriver i mitt inlägg är byte av klimaautomatikkonsol av den gamla modellen mot den som kom 9/96. Vad det gäller den vanliga kliman med vred som du menar Constrictor är det tyvärr inte lika enkelt. Av det jag har läst mig till på tyska och engelska forum går det tyvärr inte att byta. De som har försökt skriver att det bl a inte går att reglera luftmängden. Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig lite oklart. Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
Tack för svaren! Tror polaren insett att köper han bilen med den äldre modellen så får han leva med den.. Bilen finns förresten här: Länk Någon som har någon kommentar? Telefonen är stendöd, bakluckan har en annan funktion än min, den öppnar hela vägen, men vill inte stänga sig. Vinterdäcken är slut, handlaren erbjöd sig att slänga till ett par 18-19" sommarfälg m däck istället, eller nya vinterdäck. Det fanns även ett litet irriterande skramlande ljud på höga varm som han sade kom från en katalysator. |
|
Scheckheft |
Hej Mina spontana reaktion: på tok för dyrt med tanke på felen! Dessutom ovanligt att bilen inte har klimaautomatik. Inget plus direkt med tanke på priset. Angående bakluckan: innan 9/98 fanns softclose funktionen hos E38 modellen. Softclose= du lägger ned luckan och en motor hjälper till att dra igen och stänga den. Den funktionen du har har möjlighet att öppna/stänga luckan hela vägen = tillval from 9/98. Skramlande katt=dags att byta, kolla även den andra katten. Mvh Scheckheft E9:Länk Letar M5E34 |
|
Vill vecka liv i denna gamla tråd pga att jag har nyligen köpt en 740ia -96a med den nyaste klimapanelen i. Om jag minns rätt så sa föregående ägare att kliman är utbytt mot den nya och att den gamla hade vred. Som scheckheft skriver i sitt nästsista inlägg så går det inte att reglera luftmängden. (dum som man är provade man inte allt innan man köpte bilen) Det var två år sen detta diskuterades och därför undrar jag om det finns någn lösning på detta problem? Väldigt tacksam för snabba svar. Mvh Jojje |
|
|
Hmm kollade i säkringsboxen och såg en säkring som var smälld. Bytte ut den och så funkade fläkten igen. Det konstiga är att scheckheft sa att man inte kunde reglera fläkthastigheten. Men det kan man på min. Mvh Jojje |
|
|
Oj, då är det dags att byta till nya panelen i min bil :). Mvh Christian |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Att byta till nyare klimaautomatik paneler innebär också att man måste ha rätt mjukvara till rätt veriosion av panel. Finnes flertalet panelutgåvor (mer än 5 har jag för mig) som är utseende mässigt lika, men lika många mjukvaruversioner som också kräver programering för att fungera. Har man en manull AC i grunden är det inte möjligt att utföra byte till automatisk klima. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok. Är det möjligt att programera om vilken som helst? Man gör det på BMW antar jag. Min klima funkar som den ska tycker jag. Kan justera hastigheten och göra alla andra inställningar. Jag har dock inte provat restvärmen än. Men det är väl inte säkert att man har restvärme bara för att man har knappen? Mvh Jojje |
|
|
min panel vill inte riktigt funka som den ska och funderar därav på att byta till panelen med stora lcd displayen istället för den med dom 2 små jag har idag? surrade lite med dom på bmw här i stan och dom kläckte ur sig att de va en dum ide då ja nog behövde byta hela kabelstammen å hit å dit?! tycker de verkar vara lite väl onödigt av bmw att göra så?! va vet ja.... den med singel stor display är lättare att få tag på va ja kollat iaf? så undrar om de bara är att byta eller hur de är? eller om någon råkar ha en sån jag har med 2 små displayer liggandes?! :D |
|
Scheckheft |
Hej sereLL: svaret på din fråga finns redan besvarat i tråden. Läs t ex Hassos svar en gång till. Angående begagnade delar: kolla bildelsbasen eller ebay.de/com Mvh Scheckheft |
|
Scheckheft. oki. så de är bara dunka i en ny dvs? och skulle den mot förmodan inte funka så kanske nån snäll själ på bmw här i stan fixa till mjukvaran?! :D |
|
alain |
på min 96a hade jag vred system. köpte begadnad digital, tåg cirka 10 minuter max att byta, dråg ut den gamla packet och satt den nya digitalpacket. det fungerar hur bra som helst. jag sätter den på 18 grader och på auto, den skötter själv ventilation och hastigheten. mycket bättre än den förinnan MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
sådär. va å köpte en fin begad klimadel. den innan va lite tokig, blåste inte överallt och glappade lite då och då i allt ungefär. åkte till hedemora bildemontering och fick prova en. och jävlar vilken skillnad de va. nu är det bara ACn som jag lär få fart på. men skulle tippa på att de är värmeventilen som spökar lite :D får hoppas att man får lite kyla i bilen snart. dock börjar de ju bli lite kallt nu.. |
|
|
Ja det är bara att smälla dit den nyare panelen, alla sladdar passar och förhoppningsvis funkar alla funktioner på den. MEN med lite otur så ser allt bra ut men allt fungerar inte pga fel version av mjukvara. Det går däremot att ordna hos BMW. Vad jag har förstått så är inte alla BMW verkstäders personal lika duktiga och därav att vissa verkstäder säger att det inte går. Man måste även prata med rätt person när man är hos BMW då dessa bilar har mycket mer avancerad elektronik jämfört mot andra bilar. Att prata med snubben bakom kassa är inte alltid det bästa, det bästa är att prata med dom som ska utföra det. /aimo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.