AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.560

expertis hjälp om bilstöld sökes

De
90
Denver
E36 325i
Fick för 2 veckor sedan min bil stulen , en 530 E34 -89 .
Den återfinns dock några dagare senare 10 mil från min hemort
av polisen.
Och efter en teknisk utredning visar det sig att tjuvarna samma natt hade gjort ett större inbrott i en mc butik och flytt i min bil
med stöldgodset och därefter finns inga spår.

Då till problemet.
Folksam som har hand om mitt ärende ,
har besiktigat bilens skador och kommit fram till att den är nyckelkörd .. dvs jag får såfall ingen täckning från min stöldförsäkring och får punga ut 7000kr !! ..

Trots att förardörrlåset va uppbrutet ( fungerade efteråt men kärvar) OCH framförallt att ett avbrutet mejselföremål i tändningslåset hade hittats .

då undrar jag , är det så osannolikt att man med nån form av mejsel eller verktyg kunnat ta sig in i bilen , samt startat den genom tändningslåset utan att bryta sönder rattlåset ?

Och vilka vägar kan jag gå om nu folksam skulle neka mig ersättning , kan man går rättsliga vägar ? , K.O ? ... sverker ? =/

hoppas jag finner råd , tips , eller nått uppmuntrande bland era svar.
tack på förhand.

nsumar
ja, det är inte du som har "Bevisbördan" utan det är Folksam.
De ska bevisa att så är fallet. Det är helt naturligt att du ska ha möjligheten till att grandska de fakta som ligger till grund för ett beslut som för dig!.

Ring nu inte som gnäll, utan var saklig och säg att du vill ha ut dokumentet som ligger till grund för detta för att du tror att det kan hända att de har tolkats fel, sedan kan du alltid år en utlåtelse av polisen, om vad de tycker.

Lycka till.

Kör du BMW så ska du inte ha folksam!

Prova med sockenbolagen.se

Paap Reeder
... fick både nyckel och mejselföremål rum i rattlåset i s f ???

MVH /// Paap R
De
90
Denver
E36 325i
nej.. nyckeln gick ej i .
Plumber
Jag vill inte vara elak, men!

Om mejseln sitter kvar i tändlåset borde det gå att vrida runt tändlåset.
Hur ska tjuvarna annars ha vridit runt "nyckeln"(mejseln).
Vad jag vet ska du mula ett tändlås bra mycket innan du kan vrida runt det.
Annars luktar det:
1. Kör med nyckel.
2. Knäck en mejsel i tändlåset.
3. Bilen "stulen".
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Det finns olika sorters "verktyg" som man kan använda vid bilstölder som är gjorda för att dyrka billås dessa fungerar ju inte på nyre bilar med kodade nycklar m.m men det kan vara nått sånt som använts använder man det rätt så ser det bara ut som en nyckel har använts.

Bilen:
Länk
Plumber
Ja men om det nu var ett sånt verktyg borde väl tändlåset stå i ett sånt läge att det bara är att vrida runt. Förstår du min poäng?
De
90
Denver
E36 325i
har inte fått detaljerad info om skicket på tändningslåset.
endast haft telefon kontakt sen jag lämnat den på verkstaden.

Det som sagts är att mejselföremål fanns kvar i tändlåset ,
Men jag väntar på samtal om utredningen så får jag ta reda på om cylindern går att vrida runt eller ej , jag förstår poängen Plumber.
men mina nycklar har inte används , så varför
bryta av en mejsel i tändlåset om de hypotetiskt använt nycklar ?.. ologiskt.

Samt att det de har använt har skadat förardörrens lås då den vid första försöket inte gick att vrida alls.. men efter lite våld gick runt men kärvar.

Vi får se vart det bär av .. hela denna händelse är
tyvärr kantat med klanteri och brist i kommunikation mellan
folksam , verkstad , och polis.
Varken Polis eller besiktningsman visste om att jag personligen
lämnat över nycklarna till verkstaden , vilket stör mig enormt.

Men som nån sa så är bevisbördan folksams ansvar , det jag klurar lite på är just ordet nyckelstartad i sin bemärkelse .. kan det vara en gråzon.
Antingen menar man att jag personligen ligger bakom stölden eller isensatt den med mina egna nycklar eller "tappat" dem.
Eller så är det så dumt att man i allmän bemärkelse kan hävda nyckelstartad och därmed aldrig gå säker tjuvar får tag i nycklar eller kopior eller andra verktyg som fungerar likvärdigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.