AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.230

Får farbror blåljus göra vad han vill?

Såg något intressant idag. Passerade Huvudsta i Solna och en polisbil passerade i vänsterfilen i ca 70.. vi åkte olika vägar och den vägen han åkte tog lite längre tid eftersom jag åkte genom en 30 sträcka via Jungfrudansen och kom ändå före honom. När vi närmade oss påfarten till Klara Strandsleden så höll han väl 3 dm avstånd till mig, struntade i att det är grönt för en bil i taget (han körde alltså mot rött) och pressade sig förbi mig innan jag bytt fil. Därefter tar han spärrfältet till höger om alla, pressar sig förbi 6 bilar och tränger sig in mellan två bilar som ligger ganska nära varandra.. typ 1 meters lucka, där skulle han in. På bilen stod det hundpatrull.. Använde han blåljus och siren i sin färd tror ni... INTE en sekund, någonstans.

T
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
T> Det finns inget som säger att han måste använda blåljus. Han får köra så under brådskande tjänsteutövning. Han får då påkalla fri väg med blåljusen, men inget säger att han måste det.

Sex på alla fyra, roligast så!
Paap Reeder
... nu är det väl sannolikt så att han inte var på väg till glasskiosken utan hade annat på G s a s.
Inte så smart att komma vrålandes med blåljus och tuta om man tex skall försöka ingripa under pågående inbrott.

Jag håller alltid undan i sådana fall och släpper fram ... även när det är omålade tj.bilar ty ..... nästa gång kanske det gäller min V12:adom .....

Har också läst att det är helt rätt det som Hangaround säger ... dock bör/måste ledningscentralen ange just brådskande tj.utövning innan dom "sätter igång".

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Hangaround: Dom får inte alls bryta mot trafikregler utan blåljus påslagna.

Min Bil - Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
e34briliant> Fel. Sök, och du ska finna.

Sex på alla fyra, roligast så!
kilroy
Polisen har lagenlig rätt att bryta mot trafikregler utan att använda blåljus.

Användningen av blåljus är inte så mycket ett redskap för att ge polisen legitimetet att bryta mot trafikregler utan i första hand ett sätt att uppmärksamma övriga trafikanter.

Mvh kilroy
kilroy
Legitimitet skall det ju vara...

Mvh kilroy
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Offtopic:

kilroy, kan du berätta lite om din Dinan-M5? =)

Mvh
Hmm.. tränga ut bilister och åka mot rött... varför är det inte fler som blir poliser..

T
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Polisen får väl bara bryta mot trafikregler om det sker utan risk för andra trafikanter? Om en polisbil tränger sig förbi bilar o mellan bilar så tycker jag att dom visar fara för andra bilister eller? o då hade det kanske inte varit fel att påkalla uppmärksamhet genom siren eller blåljus?

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
T undrar vad som hänt om du tvärnitat när dom låg 3 dm bakom dig? deras fel eller?

-Never feel sorry for yourself.-
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Varför gnäller alla på polisen, vi skall vara glada att dom (förhoppningsvis) haffar allt slödder i samhället pch speciellt i trafiken, fyllon, pundare, vansinneskörare, ögontjänare osv.

Om dom i sin utövning råkar trampa nån på fötterna så må det väl vara hänt, har du rent mjöl i påsen så är väl saken klar, eller.......

Mats
BMW CS #5847
Evol-79
Föstår inte heller varför folk ens orkar bry sig. Tänk er själv in i en situation när någon blir misshandlar eller pågående inbrott. Är då den största prioriteringen att polisen följer trafiklagarna eller att de kommer snarast möjligt?

Kan tänka mig att samma personer som gnäller på att polisen "missbrukar" sina befogenheter även gnäller på att de alltid kommer försent. Så frågan är om det på polisens bord problemet ligger eller någon annanstans?
kilroy
rob_t_j72*

Kolla länken så får du lite info...

Länk

Mvh kilroy
kilroy
rob_t_j72*

Jag har alltså köpt bilen av Johan Sunesson men det förstod du kanske...

Mvh kilroy
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
=D

Mvh Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.