AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
931

Startproblem o.s.v 318IS

Tjena.
Det var väll bara en tidsfråga innan nått skulle börja krångla efter dom här 1000 sköna milen jag har haft i den än så länge.

Problemet kom efter att jag vart ifrån bilen i ca: 10min. Efter det gick jag fram o starta o satte på belysningen på vredet mycket snabbt så bilen dog direkt. Startade igen utan o sätta på något o plötsligt gick den orent o hade ingen tomgång. Fick hem bilen utan tomgång, ställde den på min parkering o släpte kopplingen.....nu fanns det både tomgång o bilen gick som vanligt.
Gick ut nu efter en timme, samma problem finns kvar...går orent och att det inte finns tomgång. Luktar mycket avgas också?
Kan ju tillägga kanske att bilen har haft lite svajande tomgång sen jag köpte den, men de försvinner efter 5 sek vid start! Inte orent alltså, utan den var svajande.
Kan problemet ha något att göra p.g.a att jag drog på belysningsvredet för snabbt??
Har inte kollat tändstiften än, men jag hade vart mycket tacksam om jag får lite tips jag kan kolla samtidigt.
Mvh / Henke

Mvh
Henke
Lambda?, tomgångsmotor?, Lmm?. Hur felsöka dessa isåfall?

Mvh / Henke

Mvh
Henke
Kom igen grabbar! :-)
Ge mig några tips jag kan gå på, har aldrig mekat med en E36 förut...

Mvh / Henke

Mvh
Henke
Okej, jag har inget o gå på. Får väll börja me o leta upp tomgångsmotorn.....vart nu den sitter.

Mvh / Henke

Mvh
Henke
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
tomgångmotor sitter i bakkant på insuget, krånglig att komma åt.

har du kollat felkoder? kostade mig 500 hos bmw och då vet man lite mer....

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Har tyvärr inte gjort det, har ingen BMW-försäljare i stan. Finns det andra bilfirmor som kan kolla felkoder eller är det bara hos BMW?

Ska byta tändstift, generatorrem o sen ska jag ladda batteriet. De behöver bytas, så jag börjar me det, har man tur kanske det räcker :-), men det är väll inte så troligt.

Mvh / Henke

Mvh
Henke
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
ska funka med andra verkstäder också.
mekonomen brukar kunna köra en del saker. sedan finns det ju firmor som har BMW som specialitet, men inte är auktoriserade. Det kan du kolla efter.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Karl:
Vet du lite mer exakt vad för info man kan få fram genom att koppla upp mot dator på E30? Jag förmodar att det inte är i nräheten av dom nyare vagnarna som t.ex. e39 eller?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
då det är samma motor som senare satt i bl.a. Z3 så får du fram ganska mycket för årsmodellen.

på min fick jag veta att kamaxelgivaren inte gav rätt signal, men på min var det enkelt då jag hade satt ena kamdrevet fel vid montering, alltså inte fel-fel, men markeringen som givaren skulle känna av satt malplacerad.

jag skulle kolla felkoder, du kan troligen utesluta en del felkällor efter det.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Karl:
tänkte inte på att motorn är modernare än bilen:)
Ska se till att få kollat felkoderna så fort jag får tid till det.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Tjenare!
Har tyvärr glömt av o svarat på inläggen. Felet var iallefall ett super dåligt batteri. Nu har jag också köpt en ny kuftbälg så nu går den som en klocka igen :-)

Tack för svaren.

Mvh / Henke

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.