|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hejsan jag har tänkt köpa en bmw 540 sedan. Den står hos en bilhandlare nere i uddevalla med registrerings nummer TLF 145. Men den har ingen service bok och den är importerad 2002. Vågar man lita på den och köpa den?? Är det någon som sett bilen ?? | |
kilroy |
Som alltid så gäller det att lägga ner tid på att kontrollera dokumentationen vilket man självklart måste göra oavsett om det finns servicebok eller inte.. Avsaknad av servicebok gör säkert att man får lägga lite mer krut på att fastställa bilens historia. Ny servicebok kan alltid beställas och finns service och liknande dokumenterat så kan detta föras in i serviceboken i efterhand. Går det inte att fastställa dokumentationen på något sätt bör man nog överväga att köpa en annan bil. Mvh kilroy |
| Allt som oftast så är serviceboken "borttappad" av någon anledning. Om du inte har tid, energi och kunskap att kolla upp bilen så bör du avstå. Det finns fler bilar. Lycka till... | |
|
cmf; TLF145 har varit i trafik i 2 av dom 3år den varit i Sverige, avställd sedan mars i år, den ser tuff ut i Oxfordgrönt/Shadowline med svarta fram o bakljus, M5 framstötfångare "krockad fram eller utbytt bara för att den ser bättre ut?" AC Schnitzerhjul men utseende är inte allt, så undersök noga, Det första jag skulle göra är att ringa till den person som ägt bilen innan bilfirman, känns det bra efter det kan du gå vidare med historiken, tyvärr minskar antalet bra 540i E34, det kan jag säga efter att varit med/hört om 5st olika 540i E34 som en polaresbror var intresserad av, ingen av dom var i skick/dokumentation som min sämre 540, långt därifrån, jag är glad att jag tog mig dom 1,5 månad det tog att få reda på det mesta om den, och jag är mer nöjd i dag än vad jag var i februari;) Så jag rekommenderar att vara noggrann innan köp, det lönar sig på alla plan. Mvh Stephan |
|
nsumar |
När jag funderade på att byta bil för ettpar år sedan så sa en handlare att om jag saknar servicebok så skulle jag få 20-25 k mindre för bilen, då var priset för e 528 ca 180-200 k. Så om allt är ok med bilen och du vill ha den så kan du pruta mycket, men se o du hittar en med bättre historia, själv hämtade jag min från Tyskland och det funkade för mig, så skulle jag köpa in import så skulle jag nog köpa av en privat person som har ording på historiken. |
|
"Borttappad" servicebok och import låter som 1+1=skumt. Men mycket går ju att kolla upp ändå "live". Nån garanti medföljer väl från firman? Och varför inte göra ett M-test! Typiskt fall där känslan skulle avgjort för mig. O i dessa köparens tider finns ju som sagt alla möjl. att diskutera priset efter dessa omständigheter! Bearclaw |
|
| Helt seriöst, hur sugen du än är, så avråder jag dig från att köpa bilen. | |
|
ja har ägt 2 bmw importerade utan servicebok och provkör den noga och var petig så är det inga problem även om det är vanligt att den "tappas bort" vid mätarfiffel. men det kan lika väl vara slarvigt borttappad då det är lätt att förfalska serviceböker nu Bilen: Länk |
|
|
m-b; Fanns det någon annan dokumentation, än servicebok? Mvh Stephan |
|
|
Chansen att den har korrekt mätarställning måste betraktas som minimal i detta fall. (Iofs beroende på vad mätarställningen är idag.) Men vi talar om en över tio år gammal bil och då är skicket på bilen viktigare än låg mätarställning och servicebok i mina ögon. Checka upp bilen noggrant och köp den om den motsvarar förväntningarna i förhållande till prislappen. /Mats |
|
|
Det finns alltid en orsak till en borttappad servicebok. Man får ju dessutom ny från BMW om man verkligen försummat den. De sparar ju alla service uppgifter om bilen. Den är antagligen "borttappad" för den var inte värt någon, snarare tvärtom. Länk |
|
Helga |
Kollade en servicebok på en E46, -99, 328 i somras. Begärt pris 110´. Enl. mätaren så hade den gått 12.000 mil. Och enligt serviceboken också. Men så reagerade jag på att serviceboken kändes tunn! Och mycket riktigt det var sidor utrivna och bortklippa hörnor där sidnumreringen står. Minst 8 servicetillfällen var borta = 10.000 mil. Så mao så tror jag att den gått det dubbla cirka och då var det inte intressant längre. Annars var bilen i fint skick. En välkänd bilhandlare i Småland hade denna till salu. Och han verkade "mycket överraskad" när jag frågade varför sidor var borta m.m. //Helga |
|
Stephan735i--> Den ena utan servicebok hade kvitton från tyskland så det var ju ganska övertygande men ej 100% men gick bra och gör det fortfarande utan några osm hellst problem. Den var importerad av privatperson. Den andra var en bmw 320 e36 coupe som gått ca 18 000 vid köpet Inte ett papper fanns från tyskland men säljaren var en trvlig kille och han hade ägt bilen 2 år och han beställde den av en importerings firma. Den var välservad i sverige och hadde ingalustiga problem eller repparationer. Jag ägde den i ett år och det var inga problem sen sålde jag den till en annnan person i släkten som fortfarande äger den och den rullar helt felfritt och går kanon den har nu gått ca 21 - 22 000 mil och jag har aldrig ägt en bil som jag trivts så bra med som den Bilen: Länk |
|
fjamsetramsa |
Är det inte överdrivet det här med skruvade mätare??läser man trådarna här så finns det tydligen inte många ärliga bilar... |
|
m-b; Då var dom ju rätt okej, det är värre om det inte finns någonting. fjamsetramsa; Överdrivet på vilket sätt? Mvh Stephan |
|
fjamsetramsa |
Ja det tycks ju som att alla äldre bilar är skruvade om man läser trådarna här...eller misstanke om det...skulle det verkligen va så vanligt?? |
|
Är långt ifrån alla som är skruvade,men visst har de blivit vanligare genom åren.. Finns ju tom ett företag här i sverige som sysslar med att skruva mätare...är helt sjukt! Är lite samma sak med serviceboken,kan inte alls veta om den stämmer eller inte då man lätt kan köpa en fyllt stämplad bok till ett förmånligt pris. |
|
|
det är nog lite så att dom som har råkat ut för skruvade bilar tar upp det oftare änb en person som är helnöjd och har en kallasbil. Bilen: Länk |
|
|
Dom 4 import BMW jag importerat/hjälp till att importera var/är inte skruvade, förra året tittade jag på två E32 som var importerade, båda med en stor mängd papper, en hade 2ägare, med EU parlamentet som första ägare, Dandelues 540iAT-94 har även den en omfattande historik, bara som några få exempel. Det finns ett mycket stort antal korrekta importbilar i Sverige, dom jag skulle se upp/kolla extra noga är bilar som inte den som har importerat bilen använt, samt bilar som EJ välrenommerade handlare tagit in, med ögonen öppna är det inga problem att köpa en importbil i Sverige, men det gäller även Sv-sålda som många tror är ofarliga. Mvh Stephan |
|
|
Jadu Joel... Som jag sa förut så kan du ju alltid åka och ta en titt, men ha kallet med dig... Det finns en anledning till att handlaren är villig att byta din Alpha rakt av mot 540:n. DANNE Min bil: Länk |
|
| Den som slarvar bort serviceboken, hur mycket slarvar inte en sådan med resten av bilen?? Sådana värdehandlingar får man bara inte slarva bort. Man ska inte ens förvara den i bilen. Själv har jag min i bilpärmen, som förvaras inomhus. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.