|
|
|
|---|---|
|
hej det är så här i går när jag var på bilprovningen med min e3a 91års så fick jag ett fel å det vár på hc-halt tomgång för hög gränsvärden är 100 å jag har 285 vad kan man göra åt det här så att det blir bra igen. Mvh john JR | |
Helga |
Lamdasond a 1800 kr. //Helga |
|
okej så det är den som är styr det så att det blir ett sånt värde. JR |
|
| Högt HC värde visar på oförbrännt bränsle som kommer ut genom avgassystemet. kan vara nån tändspole eller tändstift som är paj. | |
Helga |
Jag hade över 300 i HC. Bytte (böt :-)) lamdasond och vips så var allt OK. Nu går den som ett skott och drar betydligt mindre soppa. 0.9 mot 1.02 tidigare. //Helga |
| kolla oxå om du har några läckor på avgassystemet, verkar som den suger in för mycket syre på tomgång, men när man varva så blir det ju högre avgastryck och då trycker det ut i läckan istället, kan mycket väl vara detta oxå (har råkat ut för det 2 ggr själv), är ju något billigare att kolla innan man byter sond. | |
|
Kan även vara insugspackningen,,eller avgassystemet,, |
|
|
hade problem med min 520 91,alla värden var helt åt helv!bytte olja(den gamla såg fin ut)alla värde bra utom lambdavärdet,kopplade upp bilen,fick felvärde på massamät+lambdasond,bytte båda sen gick den igenom!det är mycket viktigt med fräsch olja!!!!!!!1 |
|
|
okej då vet jag lite då ska jag ta tag i det här så det blir bra igen.. mvh john JR |
|
|
Fast du kan ju kolla så du inte har nån slang som är läckage i,till insug,hade jag på min,,hade bytt de mesta,men såg idag,att de vaR EN SLANG I FRÅN INSUGET,som var paj.. |
|
|
Hej som sagt byt olja,tändstift kan ge väldigt mycket på HC. om inte du hittar några andra fel dvs lambdasond eller övrigt nämda avgas läckage mm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.