|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att sätta in en sitta still stol i M3an, men vill gärna behålla airbagen i funktion. Så hur får man simulerat bältessträckaren och kontakten i sitsen så det fungerar ? Har jag glömt något annat så kan ni förklara det ochså. Har elstolar med värmesitsar om det behövs något elschema. ----BMW ///M3--- | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och vad är en sitta still stol ?´:) tvångströjeutrustad ?? Det går att programera airbagsystemet för olika förhållanden. ///MVH Hasso Länk |
|
En racingstol så man sitter still, lätt klaustrofobisk känsla men man kan koncentrera sig på körningen istället för att hålla isig. Så det är bara att prata med närmaste BMW verkstad så kan dom programera om airbagen så den fungerar med aftermarketstolar ? ----BMW ///M3--- |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De skriver så i sina tekniska specar för bland annat när det gäller bortprogramering av sensormattan i passagerarstolen om man byter till stol utan, då är dom "tillåtna" att programera bort den, men det är nog bäst att dubbelkolla det först. ///MVH Hasso Länk |
|
Hoppas dom är "tillåtna" att ta bort bältessträckarna ochså. Jag får göra ett besök hos Bmwverkstan och fråga. Det vore ju bra om det är så enkelt. ----BMW ///M3--- |
|
|
Uppdaterar: Bmwverkstan hade inte en susning hur man ska göra, kanske går det att ta bort sencormattan i passagerarstolen var det dom sa. Men han tipsade om att vända sig till en firma som handikappanpassar bilar, dom bör veta i och med att stolbyte ingår för det mesta. Man bor nog för långt norrut för att hitta erfarna BMW meckar. ----BMW ///M3--- |
|
|
Det enklaste är väl att behålla bältesfästet med dess krutladdning(bältesträckaren) i bilen men strunta i att använda det? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det är kanske möjligt, får se hur det ser ut när jag tar lös stolen. ----BMW ///M3--- |
|
|
Den sitter bultad i stolen. inga problem att plocka av. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hmm, sträckaren sitter väl integrerat med bälteslåset? Kan vara lite halvmarigt att lossa låset och montera det stumt i nya stolsfästet. Dessutom lär besiktningsmannen slå bakåtvolter av upphetsning om han inser att du mekat till en specialare på bälteslåset. För övrigt fattar jag inte vad du vill programmera om, antingen så fyrar man av sträckaren eller inte, man kan inte programmera om den att bränna av halva eller så, möjligtvis tiden från impuls (krock) till när sträckaren fyras av. Jag rekomenderara alla som funderar på att pilla på airbag/aktiva krock delar att ta sig en kraftig funderare på vad man vill uppnå, dessutom är det inte helt riskfritt att meka med iom att det inte kräver speciellt mycket statisk elektricitet för att bränna av dom om man är oförsiktig. |
|
|
Det jag är ute efter är att ha airbagkretsen fungerande så det fungerar vid en ev. krock (rattbalongen). Bältessträckaren struntar jag i för om jag byter stolen blir det 4 el. 6 punktsbälte, tanken är väl att ha orginal bälteslås liggande (fastskruvat) under stolen inkopplat elektriskt. Får väl sätta in orginalstol vid besiktning. ----BMW ///M3--- |
|
Besiktningen. bryr sig nog bara om att du har ett fungerande bilbälte, vilket du lär ha med ett sexpunktsbälte, om airbaglampan lyser eller ej ingår inte i deras kontroll. Tråkigt att din BMW verkstad inte har kompentensen som krävs för att utföra jobbet. ///MVH Hasso Länk |
|
I såna fall är det ju bättre att plocka bort den helt som du var inne på och fejka den, skall se om jag kan snoka reda på om man kan bygla den med ett motstånd eller liknande. OBS!!! PROVA INTE ATT MÄTA MED MULTIMETER I KONTAKTEN PÅ AIRBAG/BÄLTESSTRÄCKARE! OBS!!! Så, det borde ni se va? :) Fast hur hade du tänkt att lösa ett 4/6punktsbälte utan bur? Det kräver rejäla förankringspunkter och det i sin tur kräver modifiering av bilen. Vad är det för M3? Har den sido-airbags i stolen? Krockgardin? Det står "Airbag" på panelerna på stolparna om det sitter gardin i och på en etikett på sotlen om det sitter sidokrockkuddar. |
|
|
97an har bara airbag i ratten och på passagerarsidan samt bältessträckare, att man ska vara försiktig med krutpatronerna och själva airbagen är väl självklart. Har vintern på mig att byta stol så det ska väl gå. ----BMW ///M3--- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.