|
|
|
|---|---|
|
Nu vädjar jag till samtiliga personer som har en e30 med m20b23 att svara på hur många hål dom har på sidan av svängningshämmaren. Alltså på den skivan som sitter ihop med remskivan som driver såväl generator som vattenpump. Detta då jag köpt en med 6st mindre hål och den jag hade var det 3st större hål på. Jag vill nu se ifall det skilljer sig mellan dom olika årsmoddellerna. verkar tydligen vara 3st hål på 86an o 6st på 84an samt på 320 -86. MVH Alexander | |
|
Har du inte taggar ner än alle ;) fan det är väl bara att prova, det är ju ingen rymdraket:P Är du hos bruden nu eller? Lycka till med bilen |
|
|
En lite fråg är det inte bara frågan om balaseingshål? Många komponenter på vevaxeln balanseras genom att borra bort material. Eller sitter det en givare som läser av hålen? |
|
|
jo det är en form av balanseringshål. men då min motor är balanserad till en tiondelsgram,om jag minns rätt. Så har det stor betydelse att jag får en som är likadan... då jag hittat fler m20b23 med just denna typ av uppsättning med hål så är det ingen unikbalansering på just denna del för min motor och därmed spelar det stor roll ifall skivan har 3 eller 6hål. för övrig så har skivan med 6st hål även ett hål mittemot dom hålen så den har tot 7st. Någon som kan merom detta ang. balanseringshålen som kan förklara för mig hurvida dess är unika eller hur det ligger till. på min skiva med 3hål står det ett G på skivan och på den andra står det en massor av siffror. så antar dom är serie tillverkade men har olika balanseringar. ps. ursäka något oklar formulering. mvh Alex |
|
|
Ber om ursäkt för att jag lyfter denna tråd igen, men jag har fortfarande inte funnigt någon skiva till salu ännu. Lägger här upp en bild på skivan jag har och som jag önskar få tag på en beg. Måtten på bilden är i millimeter och den blå pilen markerar att det finns ett hål där på kanten. Länk Mvh Alexander |
|
|
En fråga, om motorn inte blir balanserad på ett tiondels gram nu, får du effektförlust, ojämn gång eller båda? ;) |
|
|
Det har ingen betydelse om skivan har 3,6,eller 7 hål,då den blir balanserad vid tillverkningen.Den balanseras inte på motorn. hjorten |
|
|
Hjorten -> förlåt men förstog verkligen itne hur du menade. alltså vibrationsdämparen i sig är la inte balanserad med dessa hål utan det är väl vevaxeln som blir balanserad med hjälp av hur många hål och vart dom är på skivan? eller tänker jag helt fel? Appetite - > nej det har inte med effektförlust utan slitage o göra, därav min försiktighet att inte våga använda vad som helst på min motor. Mvh Alexander |
|
|
Vevaxlen har inget överhuvudtaget att göra med vilken skiva du monterar.En vevaxel balanseras för sig själv.En skiva tillverkas i en svarv.Sen bearbetas den och balanseras. hjorten |
|
|
Hjorten, får tacka för ditt mer utvecklade inlägg. det var betydligen enklare för en mindre kunnig att förstå. Men så du menar att alla skivor är individuellt balanserade och det enda man behöver gämföra är diametern på skivan? eller drog jag förhastade slutsatser? mvh Alexander |
|
|
Alexander.Jag dom är indviduellt tillverkade.Så det kvittar vilken du monterar,bara att dra till skroten och köpa en.En vevaxel är som sagt balanserad för sig själv.Sen är den monterad i blocket med ramlager.Hoppas du förstår lite mer? Du får gärna maila mig om du undrar över något? Så slipper jag skriva förlånga utlägg här. hjorten |
|
|
Äh,inlägg ska det vara..En polare som börjar bli på örat störde mig..Skål föresten.Och trevlig helg.. hjorten |
|
|
får hoppas du inte säger en massa fylle snack nu bara;). hmm jo tackar för dina svar kommer ett mail till dig nu med. Mvh Alexander. ps. tackar alla på autopower som ställer upp när ma nhar problem |
|
|
Ha ha,ingen fara.Jag är nykter ikväll,någon måste ju köra.. hjorten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.