|
|
|
|---|---|
|
Hej, Vad ska jag ha för dimension på däcken till min vinterbil?? Idag har jag 15" fälgar Vilken dim passar bra om jag köper 16" istället?? //Marcus Länk Länk | |
| Jag kör 195/55-15" hakka2 på min E30. Det bästa däck jag någonsin haft på bilen! Skulle inte valt att gå upp till 16" på dubbisarna, men måste Du så blir väl 205/45 alt. 50 -16" ungefär samma diameter. | |
| Jag har 14" /185. Förvisso är däcken 5 år gamla. Men vill du ta dig fram så ska du ha så smalt som möjligt helt klart. Brett är tämligen värdelöst. | |
|
okej, Är det någon som vet om bra nätbutiker så man kan kolla priserna?? |
|
|
Leta bland blocket-annonser om dubbdäck till Volvo V och S 40, de har ofta 195/55-15 och de är en väldigt dyr dimension på däckfirman = inte attraktiva att behålla (konstig ekvation, det där, men så är det bara...) Bägge omgångarna jag har, kommer från Volvo S/V 40. Första omg. va helt oanvända med fälg Hakkapellitta2 - gav 2400kr! Andra omg. va Pirelli utan fälg ca 6-8mm mönster - gav 1000kr! Gällande nätbutiker så är det väl i princip bara svenska firmor som säljer "riktiga" dubbdäck, Alvén&Ingvarsson, Gummihuset, Molway och några till. (finns ett gäng länkar i högermarginalen på detta forum) Satsa bara på kända däck, Gislaved/Continental, Nokian, Pirelli eller Good Year t.ex. Japaner, kineser och koreaner är bra på mycket, men inte dubbdäck... Då är svenska regummeringar bättre att satsa på - Galaxie, Da Capo bl.a, med "svenskt" gummi och bra stommar. |
|
| Tack mr.christian... | |
|
Orginal 195/65/14 närmsta med 15" 195/60/15 närmsta med 16" 205/50/16 Däckonline Länk har Nokian dubbdäck Hakkapeliitta 2 15" 1274:- 16" 1604:- Hakkapeliitta 4 15" 1448:- 16" 1863:- |
|
|
ewert84, Du har helt rätt i de dimensionerna till sommardäck. Jag har kört 195/60-15 i många år på min E30, men när de är helt nya och vid kraftiga rattutslag kan det hända att de tar i innerskärmarna fram, därför har jag gått ner en dimension på dubbdäcken eftersom de oftast har ännu större mönsterdjup och därtill dubbar som sticker ut också. I övrigt, är det någon här som jämfört Hakka2 mot Hakka4 på samma bil med samma dimension? Är prisskillnaden värd? |
|
| mina gamla vinterdäck var 195/65/15 och jag har inte haft några problem med att det tar i innerskärmarna och då kör jag med 60/40 sänkning men det är små marinaler | |
| Det va värst!! Jag har "bara" M-teknik fjädring på min och det innebär väl ca 30-35mm sänkning och det kan ändå ta i! På en osänkt 316 som jag hade gick det knappt att svänga med 195/60-15! Kanske beror på fälgarna? Jag har BBS krysseker med ET25... | |
|
Tackar för alla bra svar... Ska köpa däck på fredag. Kommer dock att köpa av ngn lokal handlare då jag gillar personlig service etc.... //Marcus Länk Länk |
|
|
Det är inget krav på att man kör inom en viss däckdimension? Har 4stycken 175/65 14" som ska över på de ustlitna vinterdäcksfälgarna som det satt 185or på. Men det passar? |
|
| 175/70 14" har jag på min :D | |
| Anmoniax: Kravet som finns är att Du inte får ändra mer än 5% på rullomkretsen. Det är dock inga problem med 175/65-14 på den, om jag har rätt för mig att Du ska ha 195/60-14 på Din 323a? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.