|
|
|
|---|---|
robohub |
Har testat en M5 E39 -99 och även skickat den på M-test. Hur skall växellådan "kännas"? Jag får nästan "dra" i växlarna (mest 1:an och 2:an, men även 5:an och 6:an). Känslan är trög. M-testet: "Växellåda: Glapp, odistinkta växellägen" Är detta ett fel? Vad i så fall? Någon som vet??? mvh Robert |
Buspelle |
Det där låter absolut inte bra. Det ska vara mjuka distinkta lägen som nästan "klickar" i. Ingen aning om vad det kan vara, men M-testet ger ju besked om att något är fel. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enda gången lådan kan kännas lite trög är när oljan är kall, men det är ju så på det flesta bilar. Det kan inte vara så att den har ett sk shortshift monterat, då går växlarna ganska mycket trögare än normalt upplevde jag när jag provkörde en sådan vagn, ///MVH Hasso Länk |
Evol-79 |
Kan du inte få ett muntligt uttalande från M-test killen (eller tjejen) och låta han förklara vad han mennar med sina noteringar. |
robohub |
M-testarna (2 st!) menade precis det som noterats, och deras slutsats var att så "skall" det inte vara, det verkar onormalt. Men denna bil har varit avställd, stått ute och det har varit väldigt varierande väder (kallt, varmt, fukt, ...) , så jag funderar på om den kanske borde "värmas" upp en tid? Jag har läst lite på M5Board och det verkar som växellådan är lite trögare än "vanliga" och att man lär sig med tiden. Kanske gäller det M-testarna också? mvh Robert |
kilroy |
Jag har, liksom många andra här på forumet, erfarenhet både av 540 E34 och E39 samt av ganska många E39 M5. Min uppfattning är att växellådan hos en E39 M5 inte är riktigt lika "väloljad" som hos 540 t ex. Däremot är den inte på något sätt varken trög eller oprecis. Eftersom du sannolikt inte har möjlighet (bilen är väl inte din?) att titta närmare på problemet så hade jag nog istället vänt blickarna åt något annat objekt. Mvh kilroy |
|
Min är rätt trög när den är kall, men som varm "faller" växlarna i riktigt fint. Låter nog lite skumt kanske. Länk |
|
| Det finns gott om M5:or till salu, är du tveksam så leta upp en annan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.