AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.066

STOCKHOLM ---------->UPPSALA I VÄNSTER FILEN!

Sida 2 av 2
Visa användare
201
BMW635_Robban
635csi -84
325i -87 Cab
325ia -07 Coupe
330e -21 Sedan
Jag stör mig dagligen på lama folk som köromkring. Jag är säkert inte bäst alla gånger men man får fan hålla trafikrytmen och lägga sig i den filen man "tillhör".

Innan jag fick en dotter låg jag alltid i vänster filen och blev ALDRIG omkörd....nu blir jag det dagligen. Det handlar inte om mognad i mitt fall bara trafikvett!

Kul sagt om hobbypoliser Anders, håller med dig!

Det stör mig mer i trafiken är alla "slöa" bilar som accelerar iväg efter korsningar och trafikljus m.m.
Varför tar det sån jävla tid för "svenssons" att komma upp i utsatt hastighet??
Är det ekonomin de tänker på får de väl skaffa moped med tak!!
Men jag gissar på att man blivit kräsen med ett gäng hästkraftiga bilar i sin ägo....

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I Uppsala har vi en tämligen utbredd variant på detta. Den uppenbarar sig vid trafklkjus på tvåfiliga trafikleder. Om det är rött när den första bilen kommer fram till trafikljuset stannar denne i högerfilen. Nästa bil ställer sig i vänsterfilen bredvid den första. När det sedan slår om till grönt accelererar bägge iväg sakta, men exakt lika sakta. De fortsätter på detta sätt som en effektiv propp fram till nästa trafikljus.
Len
Apropå att filma missdådare i trafiken, en illa omtyckt företeelse....

Länk

"Delar av rånet filmades av en privatperson....."

L.
Med fri fart blir prästerskapet utbränt!
Sh
371
Shifty
M340i -21 G21
120i M-Sport -19 F20
Otroligt att inte moraleliten slagit ner som en blixt på den här tråden än... ;-)

Men men, det där med två exakt lika långsamma bilar i båda filerna vid rödljus drabbas man ju av flera gånger per dag. Jag HATAR det. När jag gick på körskola fick jag lära mig att man ska sträva efter att komma upp i angiven fart så fort som möjligt. Var det nåt de bara lärde mig eller?!

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Man kanske inte hinner lära ut allt normalt trafikvett på dessa intensivkurser som florerar.
Det finns något som heter påkörssträcka som man använder sig av för att komma ut på motorvägarna.
Där ligger folk oftast och småfiser, när dom trängt sig in på själva motorvägen så börjar dom sakteliga öka hastigheten.
Man blir så trött.
Om man nu vill spara bensin så är det i alla fall fel sätt....
Ci
531
CiM
325ciM-04
hehe faktor. det du nämnde är en klassiker.

shifty: hur ska moraleliten försvara det här? det du och vi andra lärde oss är helt riktigt, men tyvär har det blivit lite diffus bland många förare. många tror att de bryter mot lagen, om de använder påfarter och avfarter på rätt sätt.
många bryr sig inte om andra när de är ute i trafiken. jag hade en vän som hade en tendens att lägga sig i döda vinkeln för andra bilar, och det påpekade jag för honom flera gånger, utan resultat, tills det smällde. och det var rätt åt den j-veln. idioter har inget i trafiken att göra.
Dr
342
Dredd
525d -10
Det mest fantastiska med dessa vänsterfilssniglar är den kategorin som verkligen inte fattar att de gör fel.

Följande två fall uppträder oroväckande ofta:

1. De ligger i vänsterfilen och blockar, efter ljustutan och ljudtutan inser de att de ligger ivägen och flyttar sig, för att direkt efter man har kört om dem återigen inta en plats i vänsterfilen.

2. De ligger i vänsterfilen och blockar, efter ljustutan och ljudtutan fattar de fortfarande ingenting och ligger kvar. Omkörning till höger om dem gäller alltså. Men efter omkörningen får de inte klarhet i att de var ivägen utan de ligger fortfarande kvar. Varje normalt funtad person hade ju granskat sig själv och funderat på VARFÖR man blev omkörd på insidan, och kommit fram till slutsatsen att man var i vägen. Men icke...

Frekvensen av vänstersniglar i Sverige är markant högre än i t ex Tyskland, men de tyska brukar vara ihärdigare. I alla fall enligt min uppfattning. De värsta i tyskland är turisterna från nederländerna. Enligt tyskarna står NL på deras plåtar för "Nur Links". ;)
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Kom hem från USA i onsdags och där har dom ett roligt system att
man håller sig i filen man tillhör och sedan är det fritt fram att köra om både till höger och till vänster :-)

"Tanten" fick lite små panik när vi närmade oss
New York och körde något långsammare än övrig trafik för vi var inte riktigt
säkra på vilken avfart vi skulle ta när vi blev passerade av en långtradare
på varje sida :-P

Men nu har man faktiskt börjat sätta upp skyltar på viss sträckor där det står:
"Keep right" "Pass Left" men det verkar som om man skiter fullständigt i det ändå :-)

Lite OT kanske..

Trevlig Helg..
Blev själv drabbad av detta fenomen igår, 2 gånger dessutom.

Jag bor i jkpg och vår kära E4 går ju genom staden. På väg till tennisträning söder om JKPG låg 2 LKW´s bredvid varann i ca 15 km. Kul o ligga i 90 på 110 väg!! På väg hem fr. träning, i höjd med påfart fr. A6 köpcenter (för de som vet) svänger en sprillans ny golf ut, och lägger sig i vänsterfilen. En , jepp, BMW, som verkade ha relativt bråttom tvingades mer eller mindre tvärnita och bakomliggande fordon vär SÅ j---la nära att smälla. Givetvis drar BMW´n om snabbt i högerfältet med nedvevad ruta och finger upp, ingen reaktion. En annan bil låg bakom o ljustutar, snigeln ligger kvar.

När jag kör om i högerfilen ivrigt tutande ser man att det sitter en dam, kanske 40 bast, o garvar i förarsätet,,.

puta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.