AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.641

M10 turbo bara dog utan vidare!

Sida 1 av 2
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Var ute och tog mig en åktur på landet och sladdade lite då jag svetsat bakaxeln och ställt upp trycket till 0,5 bar. När jag väl kommit ut på stel mark igen så drog jag en ordentlig sladd i en kurva och efter kurvan så var bilen död. Jag trodde bestämt att det var stopp i tanken eftersom jag kör utan tanklock och den spottar upp en del skit vid påfyllningen. Har plockat bort bränsleslangarna och dragit på tändningen och det forsar ut bensin, så det var inte problemet. Mätte lite på tändningen och jag får gnista ut till fördelardosan. När jag drar runt motorn så hörs ett tickande ljud från insuget och det borde vara spridarna som öpnar och stänger. Nu är frågan vad kan vara fel när den inte vill starta?? Något annat som jag har glömt? Den har inte en enda tendes att vilja gå igång...

Min sida Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Är i garaget nu så om någon vet vad det kan vara så väntar jag svar under
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Hur är gnistan på tändstiften då? Har du provat med andra stift?

hjorten
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Stiften bör inte sten dö. ska kolla tänd spolen nu.
Prova med startgas å se om den tänder då.
Startmotorn? Batteriet?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Motorn går runt så det är ej starmotor eller batteri. Jag får en svag gnista på stiften som den inte vill tända på. Har provat med tändspolen från min 325:a men det blir samma sak....

Fick en bra gnista när den stod över natten och vilade då höll den på att hoppa igång men sen blev gnistan dålig igen.

Min sida Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Det kommer bara små små gnistor och inte en ordentlig....

Min sida Länk
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Ladda batteriet har du de? prova de låter iaf skumt felet? kollat så inte jorden har lossnat från karrossen? men då går inte startmotorn heller..
Om det bara kommer små svaga gnistor så är det garanterat ett fel någon stans på tändnings sidan av motorn.
Har du kollat tändkabeln från tändspolen?
Tändmodulen?
Kan ju ifs ibland bli så att när man ska starta med halvtaskigt batteri så blir gnistan otillräcklig just i start ögonblicket,prova mät eller ladda batteriet.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Batteriet är nyladdat har försökt starta bilen 50 ggr på samma laddning så visst är det kräm där..

Ska byta fördelare och kabeln men jag fattar ändå inte varför den bara stendog, den gick kanonfint innan...

Min sida Länk
ma
150
maxxar
bmw 318. 87a
bmw 635 csi. 83a
bmw 2002-72a. banbil
konsigt fel. min tändspole höll på att brinna upp på 2002an en gång va nått jord fel så det va bara o byta hela skiten. drog nya sladdar till o från tändspolen, litar inte på tidigare ägares "tillfälliga lösningar"
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fördelarlock/rotor kan ta slut väldigt fort när odm har börjat bli dåliga. Från det att min M535 började gå dåligt (pga fördelarlock/rotor) tills att den inte startade alls rörde det sig kanske om 1mils körande.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hmm... Har bytt tändspole, rotor, tändkablar, fördelarlock och mätt upp så att jag har 12V fram till spolen och det vill fortfarande inte fungera, kan jag dra ström direkt till spolen från batteriet? har dragit en extra jordkabel dit men det vill inte sig ändå. Små fjuttiga gnistor kommer från ett externt stift jag provat. Kollade upp strömkabeln från säkringsboxen till styrboxen och tändspolen och där finns ström.... Är det styrboxen som är kass???

Soppa luktar det massor av både från motor och avgassystem så där har vi inte problemet.

Kan alla tändstiften gå sönder på en gång? Mina stift sitter inte så bra till så jag vill helst inte försöka skruva ur dom... Den borde iaf starta lite gran.

Min sida Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ett eller flera stift kan gå sönder eller bli kassa på en gång..Har själv råkat ut för det efter riktig buskörning med en trimmad 02:a.Och din motor lär iaf vara riktigt sur nu när du säger att det luktar soppa.Byt stift är mitt tips,är rätt säker att den kommer att hoppa igång då..

hjorten
för att svara på en av dina funderingar ang. matningen till spolen, ja du kan lägga 12v på den direkt från batteriet, men du måste ha en brytare mellan för spolen gillar ju inte att ha konstant spänning på sig, den laddas upp och får den inte ladda ur sig så grillas den...det lämpliga är ju då att använda tändningslåset som en brytare, jag gjorde så på min 02a...drog en ny kabel från pos. 15 tror jag det var...det är ju lätt att mäta fram var du har 12v med tillslagen tändning!

sen ang. stiften så håller jag med hjorten...köpte helt nya boschstift när jag skulle ha igång motorn, men det gick inte, så det blev upprepade startförsök med fel tändinställning och massa annat skit som ställde till det, så när jag väl fick allt rätt inställt så gick det igång, men inte alls bra...bytte stiften och den gick klockrent! det är väl som dom visa säger, har stiften en gång blivit sura är det bara att kasta dom?

MVH
Johan K
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Okidoki... Det är så att turbon ligger väldigt nära ventilkåpan och jag kanske måste riva bort turbon i så fall och då måste systemet ner samt trycktör oljerören mm... Ska försöka pilla dit nya stift ändå..

Först ska jag koppla på + direkt från batteriet och se om man får lite fjutt på den... Som jag skrev tidigare så fick jag en bra gnista efter den stod under natten och då ville den nästan gå igång... Sedan blev gnistan dålig igen...??

Tack för svaren...

Min sida Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har provat att koppla på ström direkt på två tändspolar och då får jag ingen gnista alls... Det sitter en liten sensor under rotorn och där får jag 0,2V när jag slår på tändningen, är det bra eller dåligt?.. Kan nog vara styrboxen som är trasig ändå... Har bytt ut alla tänddelar nu och det fungerar inte!!!!

Min sida Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Kan tillägga att LMM hade fastnat i öppet läge som jag rättat till nu, men den startar inte ändå...

Min sida Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Någon som är sugen på en 318 turbo som inte vill gå igång?

Min sida Länk
svintoleffe
Äsch du hittar felet starx.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.