AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.224

instrumentbelysning och värmereglagebelysning E34, reostat

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Ska fixa min fars E34 (GK10069 på Länk

Jag har problem med instrumentbelysning och värmereglagebelysning som inte vill fungera, jag har sökt på forumet men inte funnit något matnyttigt.

Eftersom ALL intrumentbelysning och reglagebelysning, värmebelysning, halljusreglagebelysning har lagt av, tror jag att reostaten är kass men jag vill gärna kolla om det är den innan jag köper.

Jag mätte på alla kablar till reostaten men ingen ger något utslag på voltmetern? Det borde väl gå ström till reostaten, den har ju belysning?

jag mätte även resistansen mellan de tre kontakterna på reostaten men får ingen resistans på något sätt? Ger inte en vanlig voltmeter med resistansmätning utslag? I och för sig kan det ju bero på att reostaten är trasig...
Lite osäker på hur det ser ut på E34 men i de flesta bilar har man sedan rätt länge haft elektronisk reglering av spänningen till all indikering, reglage osv. Detta för att få ner värmeförlusterna i reostaten och för att kunna reglera ljuset automatiskt efter omgivningsljuset. En gammal hederlig reostat är lätt att mäta upp men en elektronikkrets som switchar spänningen osv går inte att mäta med vanlig ohmmeter.

FP
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Ok, me borde det inte gå fram 12V till reostaten för att driva lampan i den? kan inte mäta upp 12 v på någon parkombination av de tre kablarna?

Känns ju onödigt att lägga pengar på en ny reostat om det inte är problemet...
fjamsetramsa
Vad är en reostat??
Restatreglagets lampa drivs väl från samma krets som övriga, dvs de som inte lyser? Endast reglaget till strålkastarna brukar ha en fast grundbelysning. Det kan ju vara matning (via säkring) till hela kretsen som saknas. Eftersom reglaget påverkar en elektronikkrets på instrumentets kretskort så kanske själva potentiometern jobbar med några mV endast, det behöver alltså inte gå 12V fram till den som på en gammaldags reostat osv.

FP
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Tack Folke för alla snabba svar! Skönt att kunna bolla med någon.
Hittade felet. Ibland blir man lite less på bilar och elfel...
Det var säkringen till vänster baklampa som hade gått! Såg knappt att den brunnit av. När den var bytt funkade instrumentbelysningen igen. Tror det är dragkroksmontaget med "strömtjuvar" som spökar.

Jag passade på och mäta vid reostatkontakten och det går fram 12 Volt i sladdarna. Bra att veta för er som får samma problem kanske...

Nu är det bara kondensatorbyte och pixelputs på kombiintreumentet kvar, så funkar allt i den gamla E34 -94:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.