|
|
|
|---|---|
| Jag skulle behöva en biltransport till helgen. Nån som vet vart man kan få tag på en som man får köra med b-kort och tar 1540 kg? | |
sebbe_bmw |
Borde inte typ statoil eller någon liknande ha en sån.. Sebbe |
| Det är möjligt. Tack för svaret. | |
|
B-kort och 1540 på släp låter som man bör ha E-kort.. men det finns vissa biluthyrare som har Solstadsaabar eller liknande.. I Malmö har har Malmöhyrbilscenter en VW biltransport iaf |
|
| Ja släp kan du nog glömma, ett 2000kg -släp kanske får lasta 1540 och då skulle du behöva en bil med tjänstevikt på minst 2 ton vilket ger totalvikt bil+släp på >4 ton = BE ändå | |
|
...fast du menade kanske lätt biltransportlastbil? |
|
|
För att få köra med kärra och b-kort ska bilen vara typad för att få dra 1500kg eller mer. Dessutom får hela ekipaget, dragbil, kärra + bil på kärra, inte väga mer än 3500kg. Så sa dom till mig när jag ringde polisen och frågade sist jag skulle tranportera hem en bil. /Anders C |
|
| Tänkte inte på ett släp utan som Gasar-Magnus på en ombyggd bil. Finns det några sådana i sthlm? | |
|
Men vet ni vad det märkligaste av allt är?? Jo jag som har BE är tydligen mycket bättre än er andra ( i lagens mening iaf) Ett exempel: Säg att Peter_Ilis här vill hänga en bil trailer med totalvikt 1800 kg efter sin M3 det går inte då släpets totalvikt är högre än M3an tjänstevikt (=BE) medan jag däremot kan hänga samma släp efter t.ex. en Fiat 127 som har en tjänstevikt på kring 800kg och sedan last släpet till en totalvikt ( tjänste+ last) på max 800 kg ( eller vad nu kroken på Fiaten är godkänd för) medans Peter inte ens får dra en tom trailer efter M3an... glasklara regler va?? |
|
|
Enklaste tipset för att slippa allt detta kladdande är att helt enkelt skaffa BE, kan man köra lite med släp och plugga lite teori är det plätt lätt!! Sa han som på en uppkörning fick BE C DE Taxi.... |
|
sebbe_bmw |
A jag vet inte ...Bara ett förslag... har E kort så... Sebbe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.