|
|
|
|---|---|
|
När jag låg och körde runt 110 med bilen som är en 523 e39,a med 9000mil på mätaren så rycker den plötsligt till ett tiotal gånger. Efter dessa små ryckningar så blir bilen helt skogstokig och börjar vibrera och bluddra som om den inte går på alla cylindrar. När jag stänger av bilen och startar den igen är den helt normal för att efter några sekunder igen blir helt skogstokig. Körde bilen direkt till verkstaden och där står den nu. På verkstaden har man gjort diagnostest men ej fått några felmedelanden. Det enda man hittade var en sprucken gummislang som dom bytte men detta avhjälpte inte felet. Så nu sitter man här gråtande och med magsår och ser dollartecknen rulla framför ögonen. Någon som har en aning om vad som kan vara problemet. Mycket tacksam för snabba svar. | |
| Tändkablarna? De håller inte så länge som man tror att de borde göra. | |
|
yozef: Det finns inga tändkablar i en M52, tändspolen sitter direkt på tändstiftet. HiFiMick: Hur är det med bilen, går den bra i lägre hastigheter, eller jag är mer intresserad av om huruvida problemet bara är isolerat till ett varvtal på 3000 - 5000 rpm eller om det finns över alla register? Innandömet av katalysatorerna kan lossna och täppa till vid höga varvtal, vilket leder till att motorstyrningen stänger av en eller flera cylindrar. Ett kännetecken är att bilen går dåligt och/eller tappar kraft vid högre varvtal (från 3000 till 4000 rpm). Man kan även hissa upp bilen och knacka försiktigt på katalysatorerna och höra hur det låter. du sa att det skedde i 110 km/h och då har du ca: 3000 rpm. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Mugge: sicka moderniteter... :) |
|
| Den går lika dåligt på alla varvtal. Kanske jag kan uppleva att den går bättre på höga varv en låga. Det jag kan säga också är att tongångs varvet har sjunkit från typ 1000 till 500. Det lustiga är ju att dom inte får fram några felkoder på verkstaden. om det vore lmm vevaxel eller kamaxel givare eller något sådant så borde väll det synas vid ett diagnostest. | |
|
Hifi Mick Har exakt samma fel och uppför sig på samma sätt. Har du kommit underfund med felet? //T |
|
|
min var likadan men det är iof en 525 e34,det var bränslefiltret som var tätt efter byte så gick den kanon igen. mvh glenn |
|
Ulke |
Tändkabel/tändhatt finns iofs även på en M52 om än i något kortad version, cirka 2cm :o) De har en tendens till att torka/spricka nere i tändstiftsdelen och skulle kunna ge dylika symptom......MEN de ger felkod på diagnostest isf..... mvh Ulke |
|
Lambdasonden? Borde dock också ge felrapport vid DIS... MVH /Jonas BMW CS #5871 Min pärla: Länk |
|
|
Problemet är löst. Det var en insprutare som laggt av. Dom löste det på firman dagen efter jag lämnat in bilen. Kostnad spridare 932kr plus ny programmvara i bilen och arbete = 4800kr helt otroligt. Men nu går den som en klocka igen och det är det viktigaste. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.