|
|
|
|---|---|
|
Hej! ja..jag vet..finns massor av trådar om klonkande bakvagn.. Men ändå....Har en klonkande ljud när jag kör över smågupp, ojämnheter. Jag har nyligen bytt silentblocken ..de var helt slut. Tycker att det låter från båda sidor , ibland höger, ibland vänster då kan det väl inte vara ex diffklumpen eller nåt lager, bussning där... Är jag på rätt spår om jag misstänker övre stötdämparlager...(eller vad det nu hette) ??? Kan det vara nåt annat ? mvh: Rauski Äntligen BMW :) | |
| Jorå, det kan vara dämparlager. Titta även på länkarmsbussningarna, det finns 4st. i bakvagnen, 2 på vardera triangellänk. | |
|
Ok ! tack för svar FD-Ormen Har bestämt mig för att byta dämpare, dämparlager, fjädrar.... och om ljudet kvarstår...länkarmsbussningar. Går det att se/höra om det är länkarmsbussningarna, genom att hissa upp å ruska på delarna....? MVH: Rauno Äntligen BMW :) |
|
|
jaha! Nu har jag bytt: 1. silentblock 2. övre stötdämarlager , dämpare, fjädrar bilen känns ooootroooligt skön på vägen, dock så dunkar/ smattrar det forfarande. Var på besiktning (efter kontroll) idag och bad mannen försöka lokalisera varför...Han ruskade på bilen och bände lite på bärarmsbussningar, med kom inte fram till vad det kunde vara...??? Jag har upptäckt att det är när framhjulen som kör över ojämnhet som det låter.. tycker att ljudet kommer bakifrån..svårt att avgöra i.o.f ibland får jag för mig att det låter mer i mitten..höger , vänster . Har ni fler förslag , var jag skall titta ? MVH: Rauski |
|
|
kolla bultarna till drivaxlarna dom var lösa för mig och då klonkade det lite då och då kolla så diffen ochså sitter som den ska //s |
|
|
Hej! Nu har jag blivit av med klonkljudet. Det var skuven som sitter "högst upp" på dämparna fram , som satt alldeles för löst ,så det glappade där. Jag tror jag har haft klonk både bak o fram för ljudet kom helt klar bakifrån i början sedan efter jag bytt där bak blev ljudet med svårlokaliserat. Vilken skillnad det blev att köra en klonkfri bil :) Nu är bilen både besigtigad och klonkfri....Måste oxå säga att besiktingsmannen var väldigt trevlig. Han berömde min bil....sa att den är nästan rostfri och att motorn BRUKAR få ett "toppljud" , men att min motor låter bra , vilket betyder att den är väl hållen. (kul att höra) MVH: rauski |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.