AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.455

Kända fel på M5 Touring?

Sida 1 av 2
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Som rubiken lyder!!Vad är det för kända fel på en M5 Touring,skall kika på en nu under helgen,men vill veta vad man speciellt bör titta på.
Jensa

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hei!
Läs de här länkarna, finns massor av info.
Länk

Länk

Finns mera på www.E34M5.se

Generellt gäller precis samma fel och punkter att kolla som för sedan. Speciellt för touring är väl att kabelbrott till bakluckan är annu vanligare(kolla att lampor och den elektriska öppningsmekanismen fungerar. âven rost på bakluckan förekommer ofta. kolla i kanterna i "spåret" under den öppningsbara bakrutan, om man vill vara noga så tar man av plastlisterna på sidorna av luckan(täcker kablar och spolarslangar) och kolla där. Samma ovanför reg.skyltet.
Om det finns en dubbel taklucka så kolla noga att den glider fritt och utan missljud och att den fungerar i alla riktningar.

MVH:
Sakke
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja Saake!!Tack för svaret,skall kolla på en -92:a,svart med 3,8L motorn,stora skinnpaketet,de enda jag vet är att bak mackorna är slitna(kanske inte så konstigt),kanske en dum fråga är det Vanos på den årsmodellen eller är det bara på nyare från E39??.
har ägt några E34 Touringar dieslar,så karossmässigt vet jag vad jag skall kika på,de`är väll mest drivlinan jag vill veta vad jag skall titta/lyssna på.
Den är visst chippad ca:20hk till 360hk,enligt ägaren.
Har fått bilder på hela bilen "ser"iallafall bra ut på bilderna,får se vad är i verkligheten.
Mvh Jensa

Jag skulle personligen ALDRIG köpa en chippad M-bil. Kolla så att de inte satt upp varvstoppet.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Håller helt med E38B12. Det är ohälsosamt att chippa M5or, särskild 3.8or som har tunnare cylinderväggar. E34M5 har INTE vanos.

Micke K. Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
lyssnar på Dr.Sakke + E38B12 !
är det XXX 333 du är intresserat av, det finns redan en tråd beträffande denna M5touring (se efter i listan efter senaste rubrik med M5touring, jag vet inte hur man länkar till den) -
Hälsn.
Global E34 M5touring registry
fjamsetramsa
Varför vill man chippa en M5??
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Hej. Alla M5 touring har 3.8-liters motorn med 340hk. Vad menar han med "stora skinnpaketet"? Det har jag aldrig hört talas om.
Det som finns är vanligt helläder eller ev. extremt ovanligt komplettläder (instrumentbräda, stolpar, mockatak mm). Antar att den har vanligt helläder (säten + dörrsidor och mittkonsol), många verkar tro att det är något special men det är den enklaste skinnsorten till M5 E34, det fanns inte att få bara skinn i stolarna som det gör på en vanlig E34.
Chippad i kombination slut bakdäck låter inte bra. Känns bus om det hela. En seriös säljare skulle i varje fall fixa nya bakdäck, men den kanske är extremt billig.

Kolla hur den är servad, DET är det viktigaste på en sån här bil. Många missköts ordentligt. Det som är viktigt är förutom motorolja är tändstift och justering av ventilspel, det ska göras vid varje Inspektion (ca 2000-2500 mil).
Har de bara bytt motorolja och filter de senaste åren så kolla efter en annan bil, då är servicen extremt eftersatt och man kan vänta sig en hel fix.

För övrigt en raritet, bara tillverkat 891 st bilar!!

-M5 E34 Limousine register Länk
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja det verkar som det är en del att beakta"stora skinnpaketet"är ett citat av nuvarande ägare,skall kolla servicebok se om det verkar stämma,det är klart att en sådan bil som denna har säkert blivit hårt körd,va skall med en sådan till annars,sedan är väll den dimentionerad där efter,det förutsätter att man skött servisar med oljebyte.
Skall allafall bli mycket intressant att kika på bilen å`se va`det är,chippet måste ju`gå att plocka bort.
Åter kommer med info om hur det blev.
Mvh Jensa

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Om vi undantar regelrätt misshandel som burnouter och "uppbromsningar" så är det absolut ingen tvekan om att de tål mycket hård körning, förutsatt att motorn är varmkörd ordentligt innan och servicen är gjord till 100%, så du gör rätt i att kolla det. Lycka till! m5toureg på forumet kan hjälpa dig med info om bilen om det blir köp, både fabriksutförandet och historik kan ordnas via m5toureg.

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Hade intrycket att M5 hade tre olika varianter på skinninredning:
1. skinnstolar + skinn i dörrsidor i mitten men inte handtak, handskfack och mittkonsoll(har iaf sett M5:or så här..
2. Skinnstolar, skinn i dörrsidor inkl dörrhandtak och mittkonsoll och handkfack och undersida av instrumentbräda.
3. Komplettläder - skinn överallt(vill ha vill ha vill ha)

Är inte säker på om alternativ 1. fanns i touring men har sett flera sedaner med detta.

MVH:
Sakke
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är rätt Sakke, jag har sett samma, dock är alternativ 1. inget man kunde köpa ur broschyren utan det är bilar som antingen är Individualutrustade med detta eller så har man bytt inredning/dörrsidor mm vid stöld/slitage på det gamla (klart vanligast). Det är ganska vanligt att det byts ut dörrsidor till plast när skinnet blir defekt (tyvärr). De flesta tror väl att ingen ska märka något, såg tex en M5 3,6-92 i Strömsund för ett tag sen som hade fått samtliga dörrsidor utbytta till plast i samma färg som bilens skinnklädsel.

Från fabrik fanns bara helläder eller komplettläder att få, allt enligt BMW:s originalprospekt, det stämmer även överens med det som står i btx-listorna, det står bara "Volleder" eller "Komplettleder" i dessa, aldrig enbart "Leder" som det kan vara i en vanlig E34.
OBS! Det gäller den TYSKA marknaden, jag har tex inte läst amerikanska prospekt så där är det mycket möjligt att det stämmer.

fjamsetramsa
Ja har inte skinn överhuvudtaget...
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Tja!! Det blir ingen affär,vi är inte överens,sedan så vill jag inte köpa en bil som jag ej tycker att skicket OK,sedan är det något konstigt,med bilen den blödrar och går ojämt på tomgång,och sedan är den chippad med slitna bakhjul,så summa kademumma,jag letar vidare hittar säkert någon anna som är bättre.
Mvh Jensa

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Jens walles@
det är nog bra att du går efter din 'känsla' + lycka till med 'jakten' framöver -
ojäm tomgång är däremot ett karakterdrag av S38B38-maskinen som därmed antyder sitt släcktskap med motorsporten, dvs. ojäm tomgång på
en drfitvarm E34 M5:a är normalt !!

M5touring register
fjamsetramsa
Menar du att det är ojämn gång på en driftvarm m5? inte på min iallafall...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
inte ojämn gång men ojämn TOMGÅNG !!
när lyssnade du på din bil i driftvarm tomgång senast ??
när motorn är kall är tomgången jämn (eller så gott som) -

M5touring register
fjamsetramsa
Det lyssnar man väl om inte annat på varje gång man ska stanna??låter alltid bilen gå 1 minut innan ja stänger...(behövs kanske bara på gamla turbobilar???)
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Ojämntomgång eller inte,den bilen som var aktuell,är jag inte intreserad av länger iallafall.det finns ju 890 st till,någon måste det finnas,sedan har jag inte bråttom heller,kikar lite av och till,hittar säkert någon som passar va`det lider.
Åker 525 Turbo diesel Touring idag,så mig går det ingen nöd på,har nästan gratis diesel,och bilen är LB-reggad.
Får se om jag hittar nått`till våren.
Jensa

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Jens walles@
'the chase is on', > LYCKA TILL !! det finns MYCKET fina bilar där ute och det dyker hela tiden upp nya, MEN priserna för BRA bilar kommer snart att gå upp, FINA bilar jämförs fortfarande med de övriga på marknaden och prisnivån är eller hamnar därefter, varvid en PERFEKT och FIN bil BÖR ligga mycket högre i pris (E34 M5 + E34 M5touring) -
-
en E34 525 Tds-touring 95 är en MYCKET fin bil och man bör tänker efter MINST 2x innan man satsa på en M5 istället med allt vad det innebär och ännu mera med allt det KAN innebära med enbart LITE otur !!

M5touring register
Jens Walles:

Ta den tiden du behöver, lägg 20.000 ekstra på rätt bil.
Jag tror (med all respekt för M5toureg) INTE att priserna kommer
att gå upp på et bra tag.

Alla verkar ens om at dom bra bilarna är värt mer pengar, men när
det kommer til at handla bil, är det plötsligt ingen som vil pröysa mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.